17/10/2018 12:05:39
2.6.2018 / ΘΕΑ ΜΑΝΟΥΡΑ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2023 στις 31-5-2018

Λένε «αντίο» στο ντίζελ - Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αλλάζουν προτιμήσεις και οι αυτοκινητοβιομηχανίες... τα πλάνα τους

Λένε «αντίο» στο ντίζελ - Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αλλάζουν προτιμήσεις και οι αυτοκινητοβιομηχανίες... τα πλάνα τους - Media

 

Η γερμανική αγορά είναι παραδοσιακά η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου της Ευρώπης με εξαίρεση αυτήν των ηλεκτροκίνητων, η οποία αποτελούσε νορβηγικό οχυρό. Η Νορβηγία, χάρη σε γενναιόδωρα κίνητρα, κατακτούσε πάγια την πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις αυτοκινήτων με εναλλακτικής τεχνολογίας κινητήρες, διότι οι κυβερνητικές επιδοτήσεις επέκτειναν το προβάδισμα της χώρας στη μετάβαση από «κλασικούς» κινητήρες ορυκτών καυσίμων σε ηλεκτρικούς.

Η πρόσφατη μεταστροφή του ευρωπαϊκού κοινού προς τα ηλεκτροκίνητα αποτελεί σημάδι για το ότι οι καταναλωτές εξοικειώνονται περισσότερο με την ηλεκτρική τεχνολογία, καθώς τα γκρουπ της Volkswagen και της Daimler, αλλά και της BMW, παίζουν πλέον επί ίσοις όροις με την Tesla. Σημειώνεται ότι η Νορβηγία είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά της Tesla πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Οι βασικοί λόγοι που οι Ευρωπαίοι πολίτες γυρίζουν την πλάτη στο ντίζελ είναι οι υψηλές τιμές που «χτυπάει» το πετρέλαιο λόγω της γεωπολιτικής αστάθειας, η αναζωπύρωση της αμερικανικής «κόντρας» με το Ιράν μετά την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη συμφωνία της Βιέννης και ίσως η δυσπιστία των πολιτών για τα ντιζελοκίνητα ύστερα από το πολύκροτο σκάνδαλο dieselgate από το VW Group το 2015.

Έτσι οι VW, Daimler και BMW ανακατασκευάζουν τις γραμμές συναρμολόγησής τους ανταποκρινόμενες στους αυστηρότερους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τους θερμικούς κινητήρες και τις εκπομπές ρύπων τους.

Σύμφωνα με τα στοιχεία πωλήσεων της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA), η Νορβηγία έχασε τελικώς την «ηλεκτρική της πρωτοκαθεδρία» από τη γερμανική αγορά για το πρώτο τρίμηνο του 2018 καθώς στην τελευταία οι ταξινομήσεις αυτοκινήτων με εναλλακτικής τεχνολογίας κινητήρα αυξήθηκαν κατά 70% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, αθροίζοντας 17.574 μονάδες.

Κι ενώ οι καταναλωτές απομακρύνονται από το ντίζελ – ειδικά στη Γερμανία – οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούν τους καταναλωτές να «αγκαλιάσουν» τα νέα ηλεκτροκίνητα μοντέλα προκειμένου να ανακτήσουν τις τεράστιες επενδύσεις που πραγματοποιούν. Τη στιγμή που σε ολόκληρη την Ευρώπη οι πωλήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων αυξήθηκαν κατά 41%, οι πωλήσεις ντίζελ έπεσαν κατά 17%.

Πιο συγκεκριμένα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνονται κατά 35% και τα επαναφορτιζόμενα υβριδικά κατά 47%.

Στόχος ο εξοβελισμός της Tesla

Τα Tesla άρχισαν να κυκλοφορούν εντόνως στους δρόμους της Γερμανίας μαζί με άλλα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα, όπως το i3 της BMW. Η καλιφορνέζικη εταιρεία, ωστόσο, το 2017 βρισκόταν μόλις στην 31η θέση στη γερμανική αγορά, μακράν πίσω από τη Volkswagen, τη Mercedes-Benz, την BMW και την Audi, τις φίρμες που κυριαρχούν σε εθνικό επίπεδο πωλήσεων.

Η άμεση πρόκληση επομένως για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία ήταν να αποδείξει πως τα αντίστοιχα γερμανικά ηλεκτρικά και υβριδικά της μοντέλα είναι ανώτερα από τα αντίστοιχα της εταιρείας του Elon Musk και να αποκτήσει μερίδιο αγοράς σε Κίνα και ΗΠΑ.

«Η χρυσή εποχή της Tesla πλησιάζει στο τέλος της και θα γίνει ένα προϊόν μεταξύ των πολλών» δήλωσε ο Jürgen Pieper, αναλυτής της Bankson Metzler με έδρα τη Φραγκφούρτη. «Καθώς μεγαλώνει η καταναλωτική δεξαμενή για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ανοχή σε θέματα ποιότητας μπορεί να είναι χαμηλότερη και πάντως πιο χαμηλή από αυτή των πρώτων αγοραστών που κινήθηκαν προς την Tesla με βάση την καινοτομία».

Ο πόλεμος για τις σπάνιες γαίες

Σήμερα η Κίνα κυριαρχεί στη βιομηχανία εξόρυξης σπάνιων γαιών (90% παγκοσμίως) και πολλά κορυφαία μονοπώλια εξαρτώνται από αυτή. Επιπλέον, όπως δημοσιεύει το επιχειρηματικό περιοδικό «Forbes», αποθέματα σπάνιων γαιών εμφανίζει και η Βόρεια Κορέα, με την αξία τους ενδεχομένως να ανέρχεται σε 6 τρισ. δολάρια, καθιστώντας τη χώρα αυτήν «ένα ανεκμετάλλευτο χρυσωρυχείο για τις επιχειρήσεις νέων τεχνολογιών» όπως αυτές της Κίνας και των ΗΠΑ.

Στο κερδοφόρο πεδίο, επομένως, των μεταλλευμάτων και σπάνιων γαιών αποφάσισε να μπει δυναμικά η Σουηδία με στόχο να ανταγωνιστεί την Κίνα και να αποτελέσει την ευρωπαϊκή εναλλακτική. Ένα αδρανές ορυχείο γραφίτη σύντομα θα πάρει ζωή μέσω της εταιρείας Northvolt. Το ορυχείο βρίσκεται περίπου 259 χιλιόμετρα βόρεια της Στοκχόλμης.

Τα τελευταία χρόνια ο γραφίτης έχει ανεβάσει κατακόρυφα τη χρηματιστηριακή του τιμή, καθώς χρησιμοποιείται εκτός των άλλων και για την κατασκευή μπαταριών και αποτελεί το μεγάλο μέρος του κόστους των πρώτων υλών για τις μπαταρίες.

Η Northvolt δημιουργήθηκε από δύο πρώην συνεργάτες του Elon Musk στην Tesla, οι οποίοι αποκόπηκαν και αποφάσισαν να ανοίξουν τη δική τους εταιρεία κατασκευής μπαταριών. Η κατασκευή του εργοστασίου θα ξεκινήσει στα μέσα του 2018 και αναμένεται να αυξήσει προοδευτικά την παραγωγή μεταξύ του 2020 και του 2023, ενώ το κόστος της επένδυσης θα ανέλθει στα 4 δισ. ευρώ.

Με αυτόν τον τρόπο οι Peter Carlsson, Founder και CEO της Northvolt, και Paolo Cerruti, COO της Northvolt, θέλουν να «μπουν στο μάτι» του πρώην συνεργάτη τους, ο οποίος μετά το εργοστάσιο στη Νεβάδα σχεδιάζει να ανοίξει και ένα σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, αναμένεται ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε όλο τον πλανήτη να ανέλθει σε 530 εκατομμύρια το 2040.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.