14/10/2019 23:06:13
9.12.2018 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΟΙΜΟΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2050 στις 6-12-2018

Τα «Κίτρινα Γιλέκα» της οργής

Τα «Κίτρινα Γιλέκα» της οργής - Media

 

Ένταση, εκμετάλλευση και «διαζύγιο» του Μακρόν με την πραγματικότητα

Όταν ο Εμανουέλ Μακρόν βγήκε στο προσκήνιο ως... Plan B του «ατυχούς» Προέδρου Φρανσουά Ολάντ λίγο πριν από τις εκλογές στη Γαλλία, όλοι μίλησαν για μία έξυπνη ιδέα εναντίον του λαϊκισμού και ειδικότερα εναντίον των κύριων εκφραστών του, Μελανσόν και Λεπέν.

Μερικά χρόνια μετά, ο Ολάντ ονειρεύεται να ξαναγίνει Πρόεδρος και στήριξε διακριτικά με δηλώσεις του τα «Κίτρινα Γιλέκα». Είναι ένας από τους πολλούς, όπως η Λεπέν, ο Μελανσόν, η Πάμελα Άντερσον, η Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και ο νυν υπουργός Οικονομικών Μπρινό Λεμέρ.

Η Γαλλία, μία «υποδειγματική δημοκρατία ανισοτήτων της Ευρώπης και της Δύσης», σείεται κυρίως λόγω του γεγονότος ότι κανείς δεν βλέπει το προφανές: όσο στραγγαλίζεις τη μεσαία τάξη, κυρίως στην περιφέρεια, με όρους μεγαλοαστικού μεσσιανισμού, δίνεις χώρο σε όλους όσοι δεν θα έβρισκαν ποτέ κοινωνικό έρεισμα αν το ίδιο το «σύστημα» δεν τους το είχε χαρίσει.

Πώς άρχισε το κίνημα

Όλα ξεκίνησαν μέσω κοινωνικών δικτύων και ειδικότερα μέσω Facebook όταν η κυβέρνηση Μακρόν αποφάσισε, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής της πολιτικής, να αυξήσει τον φόρο στα καύσιμα και ειδικότερα κατά 7,6 σεντς στο ντίζελ και 3,9 στη βενζίνη.

Ηγέτης του κινήματος, σύμφωνα με τα γαλλικά και διεθνή ΜΜΕ, είναι μια οργανοπαίκτης ονόματι Jacline Mouraud, που ξεκίνησε με ένταση και επιθετική ρητορική αγώνα κατά της πολιτικής εναντίον των Ι.Χ. από την κυβέρνηση.

Μια άλλη ηγετική μορφή είναι ο Maxime Nicolle, ετών 31 και κάτοικος της Βρετάνης, χωρίς πολιτική δράση – αν και οι φήμες λένε ότι είναι κοντά στο Εθνικό Μέτωπο –, ο οποίος, διαμέσου των σχετικών με τα «Κίτρινα Γιλέκα» γκρουπ στο Facebook, έχει αναδειχτεί σε ηγετική μορφή του «άμορφου» και μονοθεματικού αντικυβερνητικού αγώνα. Συνολικά υπάρχουν οκτώ «εκπρόσωποι» του κινήματος.

Στον αντίποδα σημαντικό δεδομένο αποτελεί η κατρακύλα της δημοτικότητας του Προέδρου Μακρόν, που μοιάζει να είναι λιγότερο συμπαθής και από τον προκάτοχό του Φρανσουά Ολάντ. Το ποσοστό της δημοτικότητας του Γάλλου Προέδρου έπεσε στο 23%, όπως προκύπτει από τη δημοσκόπηση που διενεργήθηκε στο τέλος της περασμένης εβδομάδας – έξι ποσοστιαίες μονάδες κάτω από τον προηγούμενο μήνα.

Το ποσοστό της δημοτικότητας του πρωθυπουργού Εντουάρ Φιλίπ μειώθηκε κατά δέκα ποσοστιαίες μονάδες, στο 26%.

Αναλυτές θεωρούν ότι η μεσσιανική, ελιτίστικη προσέγγισή του στα θέματα της χώρας στερείται κατανόησης των πραγματικών προβλημάτων της κοινωνίας και ειδικότερα πως εύκολα η πολιτική απόφαση διογκώνεται στο επίπεδο του κοινωνικού συμβολισμού και λόγω των κοινωνικών δικτύων, τα οποία η πρόσφατη ιστορία έχει αποδείξει ότι αποτελούν μεγάφωνο της δυνατότητας των πολλών να πουν την άποψή τους, αλλά δεν προστατεύουν τη δημοκρατία (με παραδείγματα τις εκλογές στις ΗΠΑ, το πραξικόπημα στην Τουρκία και την «Αραβική Άνοιξη»).

Πρόσφατη δημοσκόπηση, σύμφωνα με τους «New York Times», δείχνει ότι το 77% των Γάλλων στηρίζει τα «μη στοχευμένα αιτήματα» των «Κίτρινων Γιλέκων», που σταδιακά μετατρέπονται σε ένα συνονθύλευμα «θέλω» χωρίς στρατηγική και ρεαλισμό. Αλλά, συγχρόνως, καταδεικνύουν ότι οι κοινωνίες στην εποχή της επίφασης δημοκρατίας και θεσμών και της έντονης παρουσίας της «διοίκησης των λογιστών» είναι θυμωμένες για το ότι η ανατροπή στην ουσία γίνεται για να μην αλλάξει τίποτα.

Και τώρα ευρωεκλογές

Πανευρωπαϊκή δημοσκόπηση, την οποία πραγματοποίησε η αμερικανική ιστοσελίδα «Politico», δείχνει ότι στην Ευρώπη οριακά θα κυριαρχήσουν η Δεξιά και το Λαϊκό Κόμμα (που έχουν στους κόλπους τους και τον Όρμπαν και άλλους πρόθυμους εραστές των ακροδεξιών απόψεων με «ένδυμα» δημοκρατικής νομιμοποίησης), αλλά στη Γαλλία πρώτο κόμμα φαίνεται να είναι η Λεπέν, με το κυβερνών κόμμα του Μακρόν στη δεύτερη θέση.

Αναλυτικότερα, τα αποτελέσματα της έρευνας έχουν ως εξής:

● Εθνικό Μέτωπο: 20 έδρες (20,75%).

● Δημοκρατία Εμπρός: 18 έδρες (19,4%).

● Ρεπουμπλικανοί: 13 έδρες (13,81%).

● Ανυπότακτη Γαλλία (Μελανσόν): 10 έδρες (10,63%).

Άρα, αν επαληθευτούν τα ποσοστά της έρευνας, οι λαϊκιστές θα βρεθούν στα ίδια ποσοστά με τα κόμματα του «δημοκρατικού τόξου».

Αναδίπλωση για επιβίωση

Την αναστολή της σχεδιαζόμενης αύξησης του φόρου επί των καυσίμων ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός της Γαλλίας, καθώς η κυβέρνησή του επιδιώκει να βάλει τέλος στις διαδηλώσεις των «Κίτρινων Γιλέκων» διατηρώντας μια ελπίδα να μην παρασυρθεί από νέες βίαιες διαδηλώσεις. Την απόφαση ανακοίνωσε την Τρίτη ο Εντουάρ Φιλίπ σε βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος, όπως μεταδίδει το Γαλλικό Πρακτορείο επικαλούμενο πηγές από το γραφείο του πρωθυπουργού.

Ο Πρόεδρος Μακρόν, αν και είχε δηλώσει πως δεν θα κάνει πίσω στο θέμα αυτό, ανέκρουσε πρύμναν εξαιτίας των συνεπειών των κινητοποιήσεων με νεκρούς, τραυματίες και τεράστιες καταστροφές – και άρα ζημιά στη γαλλική οικονομία. Η προγραμματισμένη συνάντηση του πρωθυπουργού την Τρίτη με εκπροσώπους των «Κίτρινων Γιλέκων» ακυρώθηκε, όπως ανακοίνωσε το γραφείο του.

Πλέον οι απαιτήσεις των διαδηλωτών επεκτείνονται σε όλο το φάσμα των «ανισοτήτων» και υπάρχει ενδεχόμενο, σύμφωνα με αναλυτές, να επεκταθεί η εξέγερση και στους αγρότες και τους μαθητές.

«Ένα μορατόριουμ δεν θα είναι αρκετό σ’ αυτή τη φάση» εκτίμησε ο οικολόγος Ντανιέλ Κον Μπεντίτ, στενός σύμμαχος του Μακρόν, στο France Inter. Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Μπρινό Λεμέρ με τη σειρά του ζήτησε να «επιταχυνθεί η μείωση των φόρων», αλλά και η μείωση «των δημοσίων δαπανών», και τόνισε ότι το κίνημα των «Κίτρινων Γιλέκων» είναι το αποτέλεσμα μιας «δημοκρατικής κρίσης» με «βαθιές ρίζες».

Για την ιστορία η αύξηση των καυσίμων, σύμφωνα με υπολογισμούς Γάλλων οικονομολόγων, συνεπάγεται σχεδόν 16 ευρώ παραπάνω τον μήνα, ποσό που φαντάζει μικρό, αλλά δεν είναι, ειδικότερα για τις περιοχές που λόγω αποστάσεων στηρίζονται στη μετακίνηση με το αυτοκίνητο.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.