21/04/2019 01:18:50
13.4.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΛΟΙΜΟΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2068 στις 11-4-2019

«Ψυχρός Πόλεμος» στις οθόνες μας - Αποφασιστικό βήμα παγκόσμιας επιρροής η εξαγορά της Fox από την Disney

«Ψυχρός Πόλεμος» στις οθόνες μας - Αποφασιστικό βήμα παγκόσμιας επιρροής η εξαγορά της Fox από την Disney - Media

 

Η εποχή ορίζεται από την «κατά ριπάς» ροή πληροφορίας – όχι πάντα χρήσιμης και σίγουρα όχι πάντα αληθινής – και ως εκ τούτου κάθε «καθετοποίηση» κολοσσών που μπορούν να ελέγξουν και την παραγωγή και τη διανομή όχι μόνο υλικού ψυχαγωγίας, αλλά και υλικού που φέρει βάρος συμβολικό, πολιτικό και εν τέλει επιτελεί έργο επηρεασμού των θεατών, τότε κάθε τέτοια είδηση είναι σημαντική και βαρύνουσας (παγκόσμιας) σημασίας.


Η είδηση είναι εντυπωσιακή από κάθε άποψη. Πριν από λίγες μέρες ολοκληρώθηκε η συγχώνευση - μαμούθ, ύψους 71,3 δισ. δολαρίων, μεταξύ της Disney και της 21th Century Fox. Άρα αποκτά ένα σύνολο νέων περιουσιακών στοιχείων, όπως τα κινηματογραφικά και τηλεοπτικά στούντιο της 20th Century Fox, ένα πρόσθετο μερίδιο 30% στην Hulu, τα καλωδιακά κανάλια FX και National Geographic και ο ινδικός όμιλος ΜΜΕ Star India. Για τη Fox αυτό σημαίνει μια νέα εταιρεία, τη Fox Corporation, η οποία θα περιλαμβάνει το κανάλι Fox News και το δίκτυο μετάδοσης Fox.


● Πρώτο συμπέρασμα: Ο Ρούπερτ Μέρντοχ έγινε πλουσιότερος κατά κάποια δισ. – περίπου 4,3 – δολάρια σε σχέση με την ημέρα πριν η Fox και η Disney ανακοινώσουν τη συμφωνία. Κατέχει θέση στη νέα εταιρεία χωρίς εκτελεστική ιδιότητα και μπορεί να πουλήσει και μεγαλύτερο κομμάτι των μετοχών του και να γίνει πλουσιότερος. 
● Δεύτερο συμπέρασμα: Η Disney πλέον αποτελεί τον σημαντικότερο παίκτη soft policy (επιρροής διά της ψυχαγωγίας) όχι μόνο στη Δύση, αλλά και παγκοσμίως. Το ερώτημα είναι πώς αυτό θα «εργαλειοποιηθεί» στο επίπεδο της διακίνησης των ειδήσεων. Άλλωστε είναι γνωστό ότι και η Disney (κήρυκας του νεοσυντηρητισμού και προστάτης των χριστιανοπατριωτικών ιδεωδών) και ο Μέρντοχ (επίσημη φωνή της Alt Right και του τραμπισμού) έχουν κοινή ιδεολογική πυξίδα και τώρα, εκτός από κοινό όραμα, έχουν και «κοινή τσέπη». 

«Αυτή είναι μια ξεχωριστή και ιστορική στιγμή για εμάς» δήλωνε ο CEO της Disney Μπομπ Ίγκερ αμέσως μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας. Και είναι όντως, αφού με μία κίνηση, μια εξαγορά που είναι η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα στον χώρο των ΜΜΕ και της ψυχαγωγίας, αλλάζει ο χάρτης του τρόπου επιρροής στην καθημερινότητα των πολιτών.

Η ώρα των απολύσεων
Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ενέκρινε τη συμφωνία με την προϋπόθεση ότι η Disney θα πουλήσει τα περιφερειακά αθλητικά δίκτυα της Fox, που ανταγωνίζονται το επίσης δικό της αθλητικό κανάλι ESPN. Αντιρρήσεις είχε, και φαίνεται να ξεπερνιούνται, η αντίστοιχη επιτροπή στο Μεξικό, ενώ το σίγουρο είναι ότι πάμε σε – σχεδόν – μονοπωλιακές καταστάσεις σε ευαίσθητους τομείς. 
Δεν είναι όμως τα πάντα ιδανικά σε αυτή τη συμφωνία. Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, η συγχώνευση των δύο κολοσσών θα οδηγήσει σε περισσότερες από 4.000 απολύσεις. Αυτές οι απολύσεις θα προκύψουν από τις αλληλοκαλύψεις στην παραγωγή και τη διανομή. Επίσης θα αλλάξει άρδην και η ελευθερία των δημιουργών, καθώς διαφορετικά «brands» θα ενταχθούν σε μία «ομοιόμορφη» εταιρική στρατηγική, πράγμα που σημαίνει ότι «περιορίζονται» τα όρια της «δημιουργικής» ευελιξίας.

Κέρδος και επιρροή
Όλοι σπαταλάμε αρκετό χρόνο σε κάποια από τις οθόνες που έχουμε στην κατοχή μας: το κινητό, το τάμπλετ, το λάπτοπ ή την ψηφιακή μας τηλεόραση. Με το Netflix και το Amazon να είναι οι δύο βασικοί παίκτες και την Apple να ανακοινώνει τη δική της streaming υπηρεσία, η Disney υφίσταται πίεση να κάνει τη δική της κίνηση και η προσθήκη της Fox σίγουρα της δίνει μεγαλύτερη σιγουριά. Και η δική της υπηρεσία θα λέγεται Disney+.


«Βλέπουμε τη New Fox ως καλά τοποθετημένη μεταξύ των παραδοσιακών δικτύων ΜΜΕ λόγω της στρατηγικής εστίασής της στον αθλητισμό και στις ειδήσεις με ελάχιστη έκθεση στην ψυχαγωγία» ανέφεραν οι John Hodulik, Charlie Costanzo και Batya Levi, αναλυτές της UBS. Θεωρούν δε ότι η Fox News, η κότα με το χρυσό αυγό της Fox Corp., θα μπορέσει να αυξήσει τα έσοδά της και να βελτιώσει τα κέρδη της και τα περιθώρια κέρδους και λόγω των επόμενων προεδρικών εκλογών το 2020. Μια χρονιά - κλειδί και για την επανεκλογή του Τραμπ και περαιτέρω εγκαθίδρυση της κυριαρχίας του λαϊκίστικου αφηγήματός του σε παγκόσμιο επίπεδο. 


Η Disney, η οποία διευθύνει σήμερα τα κινηματογραφικά στούντιο Marvel, Pixar, LucasFilm και μια νέα σειρά προγραμμάτων της Fox και πνευματικής ιδιοκτησίας (συμπεριλαμβανομένων των Simpsons, X-Files και του Deadpool), είναι έτοιμη να γίνει ακόμα μεγαλύτερος παίκτης στο Χόλιγουντ. Η νέα πνευματική ιδιοκτησία θα μπορούσε να βοηθήσει τον κολοσσό να αυξήσει τα έσοδά του από κάθε πηγή. 
Σύμφωνα με τον Άλαν Βολκ, συνιδρυτή της συμβουλευτικής εταιρείας TVREV, που παρακολουθεί στενά τον κλάδο, οι παίκτες που θα παρέχουν περιεχόμενο συνεχούς ροής θα φτάσουν τους επτά ή οκτώ κι αυτό θα οδηγήσει σε «τεράστιο ανταγωνισμό για νέες σειρές και κινηματογραφικές παραγωγές».


Μόνο στις ΗΠΑ, περίπου 6 εκατομμύρια καταναλωτές έχουν αγοράσει πακέτα συνδρομητικής τηλεόρασης από το 2012, ενώ έχουν αυξηθεί θεαματικά και οι υπηρεσίες ροής on demand, όπως οι Netflix, Hulu και Amazon, σύμφωνα με τη Leichtman Research. Και βέβαια κρίσιμο είναι και το θέμα των βιβλιοθηκών περιεχομένου. Το Netflix χάνει την πρόσβαση στις μεγάλες βιβλιοθήκες της Disney και της Time Warner.


Η Disney, σύμφωνα με τους αναλυτές, «θα επωφεληθεί κι από το παγκόσμιο οικοσύστημα που τη συνδέει με τους πελάτες της, όπως τα θεματικά πάρκα, τα ξενοδοχεία, αλλά και τα καταναλωτικά προϊόντα κάτω από μία εταιρική ταυτότητα». Κι αν κάποιοι πιστεύετε ότι ο Μίκυ Μάους είναι απλώς ένα κινούμενο σχέδιο, ας αναλογιστούμε ότι στην εποχή των fake news δεν έχει σημασία η αναζήτηση της αλήθειας, αλλά πόσο γρήγορα, εύκολα και παντού μπορείς να βρεις μια αλήθεια που διαμορφώνει ένα ικανοποιητικό λαϊφστάιλ. 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.