ΣΑΒΒΑΤΟ 27.04.2024 05:45

Επιστήμονες δημιούργησαν βιονικά φυτά που …φωσφορίζουν! (Photos | Video)

03.07.2020 16:51
Επιστήμονες δημιούργησαν βιονικά φυτά που …φωσφορίζουν! (Photos | Video) - Media

Πώς θα σας φαινόταν αν ο κήπος σας φωτιζόταν από τριανταφυλλιές που λαμπυρίζουν, αντί για τις κλασσικές ηλεκτρικές λάμπες; Αν διαβάζετε το βιβλίο σας υπό το φως μιας μπιγκόνιας; Αν διακοσμούσατε το σαλόνι σας με φωσφορίζοντα άνθη;

Κι όμως, δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας, μιας και επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν φυτά που φωσφορίζουν, και μάλιστα, όχι απλά για λίγες ώρες αλλά για το σύνολο του βιολογικού τους κύκλου.

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nature Biotechnology, μια ομάδα Ρώσσων, Άγγλων και Αυστριακών επιστημόνων, σε συνεργασία με την εταιρία βιοτεχνολογίας Planta LLC, εισήγαγε τέσσερα γονίδια του μύκητα Neonothopanus nambi στο DNA φυτών καπνού. Τα συγκεκριμένα γονίδια σχετίζονται με ένζυμα που μετατρέπουν το καφεϊκό οξύ των φυτών σε λουσιφερίνη, την ουσία που είναι υπεύθυνη για το φθορισμό ενός οργανισμού, ή αλλιώς τη βιοφωταύγεια, η οποία παρατηρείται στις πυγολαμπίδες, το πλαγκτόν και άλλους οργανισμούς.

Το αποτέλεσμα του πειράματος; Βιονικά φυτά που εκλύουν πράσινη ορατή ακτινοβολία, μέρα και νύχτα.

Δεν πρόκειται για κάποια πρωτότυπη ιδέα, καθώς πολλές ερευνητικές ομάδες έχουν προσπαθήσει κάτι ανάλογο στο παρελθόν, με λιγότερο εντυπωσιακά αποτελέσματα. Το 1985, η εταιρία Light Bio μελετούσε τη μοριακή βιολογία των πυγολαμπίδων με σκοπό να χρησιμοποιήσει τα ευρήματα σε φυτά καπνού και μόνο το 2017, το ΜΙΤ κατάφερε να εισάγει λουσιφερίνη σε φυτά κάρδαμου, χρησιμοποιώντας νανοσωματίδια. Τα «πειραγμένα» φυτά όμως φωσφόριζαν μόνο για 4 ώρες. Άλλες ομάδες δοκίμασαν να εισάγουν γονίδια βακτηρίων ή πυγολαμπίδων στο φυτικό DNA, με μικρή επιτυχία, μέχρι που το 2018, ερευνητές που συμμετείχαν και στο τελικό φετινό πείραμα, δημοσίευσαν μια εργασία σχετικά με τη λουσιφερίνη των μυκήτων, δείχνοντας την τελική λύση.

Η ερευνητική ομάδα της Planta βρήκε πως το φυτά φωσφορίζουν μεν καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, αλλά με διακυμάνσεις: τα άνθη και τα νεότερα φύλλα ήταν πιο λαμπερά, ενώ τα γηραιότερα έχαναν σταδιακά αυτή την ιδιότητα, εκπέμποντας όμως έντονη λάμψη κατά τα τελικά τους στάδια, όπως και σε περίπτωση τραυματισμού ενός φυτικού ιστού. Επίσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως αν τοποθετούσαν κοντά στο φυτό μια μπανανόφλουδα, το αιθυλένιο της φλούδας προκαλούσε αύξηση του φαινομένου της βιοφωταύγειας.

Απέδειξαν έτσι πως η εκπομπή φωτός σχετίζεται άμεσα με το μεταβολισμού του φυτού, και μάλιστα ενεργοποιείται από αυτόν, και πως μεταβάλλεται ανάλογα με τις συνθήκες του περιβάλλοντος. Τα ευρήματα αυτά αναμένεται να έχουν μεγάλη εφαρμογή στη γεωργική έρευνα και τον πειραματισμό, καθώς και σε εφαρμογές παρακολούθησης της υγείας των φυτών.

Αν και τα φυτά του καπνού ήταν η πρώτη επιλογή για τα πειράματα, καθώς πρόκειται για ένα καλά μελετημένο είδος με γρήγορη ανάπτυξη, θετικά αποτελέσματα βρέθηκαν και σε αντίστοιχες μεταλλάξεις σε μυρτιές, πετούνιες και τριαντάφυλλα.

Έτσι, ποιος ξέρει;  Ίσως η μέρα που θα έχουμε στον κήπο μας δέντρα παρόμοια με αυτά της ταινίας “Avatar”, να μην είναι και τόσο μακριά…