20/01/2021 02:36:46
7.11.2020 / ΕΛΕΝΗ ΠΕΤAΣΗ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2150 στις 5-11-2020

Η λογοτεχνία στο θέατρο ανθίζει, τα θέατρα κλείνουν

Η λογοτεχνία στο θέατρο ανθίζει, τα θέατρα κλείνουν - Media

 

Η αναγκαστική διακοπή των παραστάσεων λόγω των νέων μέτρων για την αναχαίτιση του κορωνοϊού σφράγισε τις πόρτες των θεάτρων, πολλά εκ των οποίων θα παρουσίαζαν και φέτος διασκευές λογοτεχνικών έργων.

Ωστόσο η λογοτεχνία αποτελούσε εδώ και πολλά χρόνια πηγή έμπνευσης των σκηνοθετών, ενώ τις τελευταίες δεκαετίες έχει «θριαμβεύσει» όχι μόνο στις ελληνικές σκηνές αλλά και σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο. Κατ’ επέκταση μυθιστορήματα, διηγήματα, νουβέλες, ακόμη και ποιήματα, καλύπτουν κάθε σεζόν ένα μεγάλο μέρος του ρεπερτορίου των θεάτρων.

Η δύσκολη αυτή – ενδεχομένως και επικίνδυνη – αναμέτρηση με το πρωτότυπο, όπου μέσα από συμπύκνωση και αφαίρεση οι δημιουργοί καλούνται να μεταφέρουν τον πλούσιο σε συναισθήματα και αποχρώσεις αφηγηματικό λόγο, προσφέρει, ωστόσο, τη δυνατότητα μιας ελευθερίας που μπορεί να αφήσει το προσωπικό τους στίγμα.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το 1908 η Κυβέλη ζήτησε από τον Γρηγόριο Ξενόπουλο να διασκευάσει για το θέατρο το έργο του «Κόκκινος βράχος», το οποίο παίχτηκε στη συνέχεια από τον θίασό της με τον τίτλο «Φωτεινή Σάντρη». Ακολούθησε μια συστηματική συνεργασία με τον σπουδαίο συγγραφέα με κείμενά του όπως «Το τρελλοκόριτσο» («Η τρίμορφη γυναίκα», 1924), «Η τιμή του αδελφού» («Η δίκη του Θανάση», 1925), «Η αναδυόμενη» («Οι νέοι», 1926) κ.ά.

Από την άλλη, ο Ντοστογιέφσκι είχε την τιμητική του. Ήδη από το 1910 το καλλιτεχνικό θέατρο της Μόσχας του Στανισλάφσκι είχε παρουσιάσει τους «Αδελφούς Καραμαζώφ», ενώ το 1919 το έργο παρουσιάζεται στην Αθήνα από την Εταιρεία Ελληνικού Θεάτρου σε σκηνοθεσία Μιλτιάδη Λιδωρίκη. Ακολουθεί ο θίασος της Κυβέλης με τον «Ηλίθιο» το 1924 και ο θίασος του Αιμίλιου Βεάκη το 1925. Στη συνέχεια ο θίασος Μαρίκας Κοτοπούλη ανεβάζει το 1934 το «Έγκλημα και τιμωρία», το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον ίδιο χρόνο το «Ταπεινοί και καταφρονεμένοι» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, ο Τάκης Μουζενίδης σκηνοθετεί τον «Παίχτη» το 1941 και τους «Αδελφούς Καραμαζώφ» το 1946 και ο Πέλος Κατσέλης ανεβάζει στο Εθνικό τον «Ηλίθιο» τον ίδιο χρόνο.

Ας αναφέρουμε, ωστόσο, κάποια αθηναϊκά θέατρα που, μόλις το επιτρέψουν οι συνθήκες, θα παρουσιάσουν διασκευές λογοτεχνικών έργων.

  • Πρώτο από όλα, θα επαναληφθεί για τρίτη σεζόν το επιτυχημένο εγχείρημα του Βασίλη Μπισμπίκη με το έργο του Τζον Στάινμπεκ «Άνθρωποι και ποντίκια». Μόνο που ο Τεχνοχώρος Cartel έχει μεταφερθεί σε ένα παλιό μηχανουργείο του Ρέντη (οδός Λεγάκη 7), που παραχωρήθηκε από τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
  • Η «Φαίδρα» της Μαρίνας Τσβετάγιεβα, που όπως επισημαίνεται είναι έργο «πρωτίστως για να διαβάζεται και όχι για να παίζεται επί σκηνής», θα παρουσιαστεί σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά στο καινούργιο θέατρο Προσκήνιο. Από τις σημαντικότερες ποιήτριες του 20ού αιώνα, η Ρωσίδα συγγραφέας ολοκλήρωσε το κείμενο το 1927 δίνοντας μια από τις ψυχολογικά βαθύτερες εκδοχές του μύθου. Παίζουν οι Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Στεφανία Γουλιώτη, Αλεξία Καλτσίκη, Αναστάσης Ροϊλός και Μιχάλης Σαράντης.
  • «Το τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή θα συνεχίσει τις παραστάσεις του στο θέατρο Παλλάς σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη και με ένα επιτελείο σημαντικών ηθοποιών.
  • Όπως και το έργο του Καραγάτση «Γιούγκερμαν» στο θέατρο Πορεία σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου.
  • Το μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου «Το κιβώτιο» θα επαναληφθεί στο Studio Μαυρομιχάλη. Η σκηνοθεσία είναι του Φώτη Μακρή και της Κλεοπάτρας Τολόγκου.
  • Το μεταφυσικό θρίλερ «Η γυναίκα με τα μαύρα» της Σούζαν Χιλ θα ανέβει στην Πειραιώς 131.
  • «Το επάγγελμα της μητρός μου» του Μοστ θα επαναληφθεί στη Στοά σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου. Όπως και η «Ιστορία χωρίς όνομα» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Έργο που περιγράφει τον έρωτα της Πηνελόπης Δέλτα και του Ίωνα Δραγούμη. Σκηνοθετεί ο Κώστας Γάγης.
  • Έρχεται πάλι στο Βεάκη η «Κατερίνα» του Αυγούστου Κορτώ σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και πρωταγωνίστρια τη Λένα Παπαληγούρα.
  • Η νουβέλα «Λυσσασμένη μπαλαρίνα» θα συνεχίσει τις παραστάσεις της στο Στούντιο Μαυρομιχάλη σε σκηνοθεσία Λιούμπα Κριβοχίζα. Όπως και η «Μεταμόρφωση» του Κάφκα στο θέατρο Πόρτα σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή.
  • Το «Spoon River Quartet», βασισμένο στην ποιητική ανθολογία του Spoon River, μετατρέπεται σε κουαρτέτο αφήγησης και τραγουδιού από τη Δήμητρα Κονδυλάκη και θα παρουσιαστεί στο θέατρο Σταθμός.
  • Τέλος, η «Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμύ θα παιχτεί στο θέατρο 104 σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη.

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.