Έτσι ξεκινάει την επιστολή του ο Γιάννης Λώλος, επί 22 χρόνια βιολοντσελίστας της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ, στην ιστοσελίδα, όπου συλλέγονται υπογραφές – έχουν φτάσει τις 22.500 – υπέρ των Μουσικών Συνόλων
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης συνέπλευσαν άμεσα με τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ. «Έχουμε ελάχιστες ορχήστρες στην Ελλάδα, πρέπει να φροντίσουμε να ιδρύσουμε κι άλλες, όχι να καταργήσουμε αυτές που έχουμε, θα είναι έγκλημα να κλείσει έστω και μία…», μας λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών κ. Βασίλης Χριστόπουλος, που δημιουργεί το καλλιτεχνικό της μέλλον βασισμένος σε έναν προϋπολογισμό μειωμένο κατά 2/3 (για το 2014 προβλέπονται μόλις 650.000 ευρώ).
«Όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο απαξίωσης του πολιτισμού. Φτάνουμε στο σημείο να λέμε πάλι καλά που δεν μας κλείνουν, όταν κλείνουν τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ, όταν η Ορχήστρα των Χρωμάτων αφέθηκε να πεθάνει, όταν η Καμεράτα έχει τα οικονομικά προβλήματα που έχει, μία ορχήστρα με λαμπρή πορεία στο εξωτερικό, όταν τα Σύνολα του Δήμου Αθηναίων κινδυνεύουν… Η παιδεία μας είναι σε μαύρα χάλια, ο πολιτισμός πάσχει κι εμείς παράγουμε πολιτιστικό και εκπαιδευτικό έργο. Δεν ξέρω αν όλα αυτά είναι από άγνοια, αδιαφορία, λαϊκισμό ή έναν συνδυασμό όλων αυτών. Πρέπει να γίνουν επιλογές. Όπως γίνεται στη ζωή, έτσι και στην πολιτική. Αν η πολιτεία μάς στηρίζει πρέπει να το κάνει με όλη της την καρδιά. Δεν ζητάμε την επιχορήγηση προ κρίσης, του 2008 π.χ., αλλά πράγματα που θέλουμε να κάνουμε και δεν κοστίζουν: να καλυφθούν οι οργανικές μας θέσεις, να εκσυγχρονιστεί το οργανόγραμμα του 1943 που προβλέπει, π.χ., θέση υπηρέτριας, αλλά όχι υπεύθυνου χορηγιών. Δεν βοηθάει και το κράτος να ανεξαρτητοποιηθούμε. Το ιδεατό όμως θα ήταν να αποκτούσε η ορχήστρα τον δικό της χώρο… Αυτό είναι το μεγάλο όνειρο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Επειδή η κατάσταση είναι ρευστή, πρέπει να δώσουμε βαρύτητα στις μεγάλες διαχρονικές, πανανθρώπινες αξίες, εκ των οποίων μία σημαντικότατη είναι και η αξία της τέχνης, της μουσικής. Από εκεί ξεκινάνε οι κρίσεις και καταλήγουν να είναι και οικονομικές. Ας μην αφήσουμε τη ρευστότητα, την κατρακύλα να μας παρασύρουν και να γίνουμε βορά του λαϊκισμού. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι να θεωρήσουμε τον πολιτισμό επουσιώδη. Ο πολιτισμός είναι ουσιώδης για την κοινωνική συνοχή…».
Όποιος αντέξει…
Η ΚΟΑ είναι η αρχαιότερη ορχήστρα της χώρας, αφού ιδρύθηκε το 1893, ενώ πήρε τη σημερινή της ονομασία το 1942. Ακολούθησε η δημιουργία της Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ το 1938 (η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής, που ιδρύθηκε το 1954, παραμένει μοναδική στο είδος της στην Ελλάδα, ενώ η Χορωδία της ΕΡΤ, για πολλούς η σημαντικότερη που έχουμε, ιδρύθηκε από τον Χατζιδάκι το 1977 ως Χορωδία του Τρίτου Προγράμματος), ενώ το 1959 ιδρύθηκε και η Κρατική Ορχήστρα της Θεσσαλονίκης. Μαζί με την επίσης «συνομήλική» του Ορχήστρα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είναι οι ορχήστρες που έχουν αντέξει και επιβιώσει στο πέρασμα του χρόνου – οι δύο παλαιότερες μάλιστα έχουν επιβιώσει και δύο Παγκοσμίων Πολέμων. Οι νεότερες ορχήστρες δεν φαίνεται να είναι τόσο σκληροτράχηλες, αφού οι περισσότερες εξ αυτών, συμπεριλαμβανομένων και των ορχηστρών των μεγάλων δήμων της χώρας, παραπαίουν. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα αυτών, η Ορχήστρα των Χρωμάτων. Δημιουργία του Μάνου Χατζιδάκι το 1989, η Ορχήστρα των Χρωμάτων σήμερα κινείται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας. Χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή και αρχιμουσικό, αφού έχουν αποχωρήσει τόσο ο Γιώργος Κουρουπός όσο και ο Μίλτος Λογιάδης, χωρίς προϋπολογισμό (τα 1.600.000 ευρώ του 2010 μειώθηκαν σε 300.000 ευρώ το 2011, σε 250.000 το 2012 και σε μόλις 50.000 το 2013), η ορχήστρα δεν έχει δώσει συναυλία από το 2012. Έχει εγκριθεί η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή – μάλιστα έχουν υπάρξει προχωρημένες επαφές με τον Άλκη Μπαλτά για τη θέση –, έχει ανανεωθεί το Διοικητικό Συμβούλιο, έχει περάσει από ΦΕΚ, έχει γίνει πλάνο ένταξης σε πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, αλλά τίποτα δεν έχει πάρει σάρκα και οστά… Όπως συμβαίνει με πολλούς πολιτιστικούς φορείς στην Ελλάδα, περιμένουν…