search
ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 06:39
MENU CLOSE

Ηχορύπανση στην Αθήνα: Ποιοι είναι οι πιο θορυβώδεις – και πιο επικίνδυνοι για την υγεία – δρόμοι (Photos)

22.11.2021 12:37
botiliarisma

«Πιο δυνατά, δε σε ακούω!». Είναι μια φράση που θα ακούμε όλο και περισσότερο στην Αθήνα τα επόμενα χρόνια.

Η ηχορύπανση είναι  μια πληγή που ολοένα και μεγαλώνει. Πρόκειται για ένα θέμα που απειλεί όχι μόνο την ποιότητα ζωής όλων μας αλλά και την υγεία μας.

Κατά τις εκτιμήσεις της ΠΟΥ, στη δυτική Ευρώπη, χάνονται κάθε χρόνο συνολικά 1.000.000 υγιή έτη προσδόκιμης ζωής από κυκλοφοριακούς θορύβους.

Το 94% των Αθηναίων υποφέρει από τον θόρυβο

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: Παρά τα διεθνή επιτρεπόμενα όρια ήχου (από τα 72 ντεσιμπέλ (dΒ) και έως τα 78 η κατάσταση χαρακτηρίζεται «σχεδόν ανεκτή», στα 79 και τα 80 «θορυβώδης» και στα 81 «απαράδεκτη»), αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις μεταξύ των οποίων και η Αθήνα δεν καταφέρνουν ακόμη να διαχειριστούν την ηχορύπανσή τους.

Σύμφωνα µε έρευνα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), 50% των κατοίκων του (περισσότεροι από 330 εκατοµ. άνθρωποι) ζουν σε περιοχές όπου η στάθμη θορύβου ξεπερνά το όριο όχλησης και 15% (περισσότεροι από 100 εκατ. άνθρωποι) σε περιοχές, όπου το όριο θορύβου ξεπερνά το μέγιστο ανεκτό.

Μία από τις πρώτες θέσεις σε αυτόν τον κατάλογο έχει η Αθήνα – και ειδικότερα ο Δήμος Αθηναίων.   

Σύμφωνα με μετρήσεις που πραγματοποίησε το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο  το 94% των κατοίκων του Δήμου Αθηναίων εκτίθεται σε θόρυβο άνω των 65 ντεσιμπέλ από τις οκτώ το πρωί έως τις οκτώ το βράδυ ενώ στα ίδια επίπεδα υπόκειται ακόμη και τις νυχτερινές ώρες το 13% των κατοίκων της πρωτεύουσας.

Και οι ανησυχητικοί αριθμοί δεν σταματούν εδώ: Ποσοστό 10% όσων ζουν στην πόλη εκτίθεται καθημερινά σε θόρυβο μεγαλύτερο των 75 ντεσιμπέλ, δηλαδή στον ήχο ενός τηλεφώνου ή ενός ξυπνητηριού που χτυπούν ασταμάτητα επί μισό 24ωρο!

Στη «μαύρη» λίστα του Δήμου Αθηναίων περιλαμβάνονται ολόκληρη η λεωφόρος Αλεξάνδρας και η Κηφισίας από το ύψος της Κατεχάκη μέχρι το τρίγωνο Μιχαλακοπούλου – Φειδιππίδου – Μεσογείων, καθώς σε αυτές αναπτύσσεται θόρυβος μεγαλύτερος των 80 ντεσιμπέλ.

Στην ίδια έρευνα με χρώμα κόκκινο και θόρυβο άνω των 75 db, μία κλίμακα χαμηλότερα, στον σχετικό χάρτη της έρευνας κατατάσσονται η λεωφόρος Πατησίων από το Πολυτεχνείο μέχρι τη Φωκίωνος Νέγρη, η λεωφόρος Μεσογείων από το κέντρο έως την Εθνική Αμυνα, οι οδοί Ευελπίδων, Πειραιώς, Μιχαλακοπούλου από τον Πύργο των Αθηνών έως την έξοδό της στη Μεσογείων, Βασιλέως Κωνσταντίνου και Βασιλίσσης Σοφίας.

Σύμφωνα με σχετικές μελέτες οι πιο «ενοχλητικοί» δρόμοι στην Αθήνα είναι η Χαριλάου Τρικούπη και οι λεωφόροι Βουλιαγμένης, Αλεξάνδρας, Κατεχάκη, Αθηνών, Μεσογείων, Πατησίων Αχαρνών, Κηφισού και Κων-σταντινουπόλεως.

Το κυκλοφοριακό είναι η αιτία  

Η Ελλάδα, αναλογικά με τον πληθυσμό της, είναι από τα κράτη με τα περισσότερα αυτοκίνητα πανευρωπαϊκά, καθώς στην επικράτειά της, ύστερα από έκθεση της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, κυκλοφορούν συνολικά 5.126.024 επιβατικά αυτοκίνητα, ενώ, εάν συμπεριλάβουμε στη λίστα και τα επαγγελματικά (λεωφορεία και φορτηγά), τότε ο αριθμός τους ανεβαίνει στα 6,2 εκατομμύρια.

 Μεγάλο μέρος του θορύβου προέρχεται τα δίκυκλα. Το ζήτημα αυτό θα μπορούσε να λυθεί με την κάρτα θορύβου, ωστόσο, παρ’ ότι η εφαρμογή της τέθηκε πολλές φορές σε δημόσια συζήτηση, δεν έγινε ποτέ νόμος του κράτους. Αυτήν τη στιγμή ο μόνος έλεγχος για τον θόρυβο που προκαλούν τα οχήματα στην Ελλάδα γίνεται μέσω του ΚΤΕΟ αλλά κι αυτός δεν παύει να είναι προσχηματικός,

Ταχυπαλμίες και κρίσεις πανικού

Οι ειδικοί κρούουν των κώδωνα του κινδύνου: ταχυπαλμίες, πονοκέφαλοι, ζαλάδες, κρίσεις πανικού και αυξημένος κίνδυνος καρδιαγγειακών νοσημάτων είναι μερικά από τα σοβαρότερα προβλήματα υγείας που προκαλεί η έκθεση του ανθρώπου σε παρατεταμένη ηχορύπανση. 

Τι προβλέπεται

Η κοινοτική οδηγία 2002/49 δημιουργήθηκε ως κοινή βάση για το πρόβλημα του θορύβου σε όλη την Ευρώπη.

Η βασική απαίτησή της από τα μέλη της ευρωπαϊκής οικογένειας ήταν και παραμένει η κατάρτιση Στρατηγικών Χαρτών Θορύβου για κύριους δρόμους, σιδηροδρόμους, αερολιμένες και πολεοδομικές ενότητες, που χρησιμοποιούν τους εναρμονισμένους δείκτες θορύβου Lden (day-evening-night equivalent level – συνεχής ισοδύναμη στάθμη ήχου ημέρας, απογεύματος και νύχτας ).

Στόχος των Χαρτών είναι χρησιμοποίησή τους υπέρ της αξιολόγησης του αριθμού των Ευρωπαίων που ενοχλούνται από τον θόρυβο και των οποίων ο ύπνος διαταράσσεται.

Η Οδηγία δεν θέτει ανώτατα επιτρεπόμενα όρια θορύβου, ούτε περιγράφει τα μέτρα που πρέπει να εφαρμοσθούν στα προγράμματα δράσης. Αυτά παραμένουν στην κρίση των αρμόδιων Αρχών των κρατών μελών. 

Αλλά απαιτείται από αυτές τις Αρχές να καταρτίσουν προγράμματα δράσης για τη μείωση του θορύβου, όπου είναι απαραίτητο, ώστε να διατηρηθεί μια αποδεκτή ποιότητα του ακουστικού περιβάλλοντος.

Για μπούσουλα, την τελευταία 10ετία η ΕΕ προσδιόρισε ως ανώτατο όριο έκθεσης στον θόρυβο κατά τη διάρκεια της νυχτερινής ανάπαυσης τα 40dB και πρότεινε στα κράτη – μέλη να υιοθετήσουν ως άμεσο, ενδιάμεσο στόχο δράσης το όριο των 55dB.

Διαβάστε επίσης

Βόλος: Πέθανε ανεμβολίαστη καθηγήτρια που δεν πίστευε στον κορωνοϊό – Ήταν μητέρα τριών παιδιών

Πάτρα: Είχε νοσήσει ξανά ο 31χρονος που πέθανε από κορωνοϊό – Γιατί δεν είχε εμβολιαστεί

Κερατσίνι: Βίντεο ντοκουμέντο από τον εγκλωβισμό του 8χρονου κοριτσιού – Πολλά τα ερωτήματα (Video)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 00:06