search
ΤΕΤΑΡΤΗ 01.05.2024 14:40
MENU CLOSE

Τέμπη: Τι λέει ο ΣΥΡΙΖΑ για τα δικά του πεπραγμένα

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2272
9/3/2023
09.03.2023 06:00
ose new

Γνωρίζοντας ότι μεγάλο μέρος της κυβερνητικής προσπάθειας θα επικεντρωθεί στα πεπραγμένα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛΛ, προκειμένου να απομειωθούν και να σχετικοποιηθούν οι ευθύνες της παρούσας κυβέρνησης, από την Κουμουνδούρου επιχειρούν να παρουσιάσουν τη δική τους πλευρά για το χρονικό των γεγονότων που εξηγούν τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβάσεων για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση, αλλά και τη λειτουργία του συστήματος ETCS.

Σε αδρές γραμμές αυτό που λέει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι παρέλαβε μια πολύ προβληματική σύμβαση από την κυβέρνηση Σαμαρά, η οποία είχε κομβικές ασάφειες και ελλείψεις, τέτοιες που χρειάστηκε να παρέμβουν το Ελεγκτικό Συνέδριο και η Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου, και στο τέλος να εγκριθεί και να υπογραφεί Συμπληρωματική Σύμβαση.

Εκτός αυτού, είχε και το επιπλέον ζήτημα ότι για τα συστήματα που αφορούσε υπήρχε η προϋπόθεση της ολοκλήρωσης του έργου σιδηροδρομικής υποδομής. Περαιτέρω, ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει πως όσο υλοποιούσε αυτό το έργο, και με βάση τα όσα μέχρι εκείνη τη στιγμή που ήταν υπό έλεγχο η σύμβαση μπορούσε να υλοποιήσει από πλευράς σήμανσης και ηλεκτρονικών συστημάτων, είχε προβλέψει δικλίδες ασφαλείας.

Ειδικότερα, από την Κουμουνδούρου επισημαίνουν κατ’ αρχάς πως:

Το 2015 παρέλαβε δύο προβληματικές συμβάσεις, που αφορούσαν το σύστημα τηλεδιοίκησης του σιδηροδρόμου.

  • Τη σύμβαση 10005 του 2007 (κυβέρνηση Καραμανλή – υπουργός Κωστής Χατζηδάκης) για το σύστημα ελέγχου ETCS.
  • Τη σύμβαση 717 του 2014 (κυβέρνηση Σαμαρά – υπουργός Μιχ. Χρυσοχοΐδης) για τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση.

Για την εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης ήταν προαπαιτούμενο να υπάρχει και να έχει ολοκληρωθεί το σύστημα σηματοδότησης.

Επιπρόσθετα, βασικό προαπαιτούμενο και για τα δύο συστήματα ήταν να έχουν ολοκληρωθεί οι βαριές υποδομές της σιδηροδρομικής γραμμής, που περιλαμβάνουν σήραγγες, γέφυρες, ηλεκτροκίνηση κ.λπ.), κι ενώ δεν είχε ολοκληρωθεί η διπλή ηλεκτροδοτούμενη γραμμή – ολοκληρώθηκε το 2018.

Σημειώνουν δε πως το 2014 υπήρχε εγκατεστημένο σύστημα σηματοδότησης στο δίκτυο, το οποίο όμως δεν λειτουργούσε από το 2010 λόγω βανδαλισμών αλλά και γιατί η διπλή σιδηροδρομική γραμμή δεν είχε ολοκληρωθεί, κι έτσι την ίδια χρονιά υπογράφτηκε η σύμβαση 717 για την ανάταξη του συστήματος σηματοδότησης.

Από εκεί και πέρα, όταν το έργο άρχισε να υλοποιείται από τον ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και το 2016, διαπιστώθηκαν τα προβλήματα της σύμβασης και στην πράξη, κατά την υλοποίηση αλλά και σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (ΕΔΕΛ).

Αυτά είναι:

* Πολλά υλικά και συστήματα δεν έχουν προβλεφθεί στη σύμβαση, ώστε να λειτουργήσει το σύστημα σηματοδότησης.

* Στη σύμβαση περιλαμβάνεται ανομοιογενής εξοπλισμός που, λόγω παλαιότητας και διαφορετικών χρόνων προμήθειας και εγκατάστασης, δεν μπορεί να ενταχθεί στο σύστημα.

* Στη σύμβαση περιλαμβάνεται εξοπλισμός που λόγω παλαιότητας δεν μπορεί να ανευρεθεί γιατί είχε σταματήσει η παραγωγή του.

* Στη σύμβαση δεν περιλαμβάνονταν καθαροί όροι για τις προδιαγραφές και την εμπειρία του μελετητή που θα εκπονούσε τις μελέτες εφαρμογής.

Κατόπιν αυτών, η ΕΡΓΟΣΕ αποφάσισε να υπογράψει συμπληρωματική σύμβαση και έγκριση ανακεφαλαιωτικού πίνακα προκειμένου να ολοκληρωθεί πλήρως το σύστημα σηματοδότησης. Η ΕΡΓΟΣΕ συνέχισε τις εργασίες εκτελώντας μόνο τις εργασίες της κύριας (προβληματικής και ελλιπούς) σύμβασης 717 του 2014. Καμία εργασία που ήταν στη Συμπληρωματική Σύμβαση δεν μπορούσε να γίνει πριν από την έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Τον Σεπτέμβριο 2018 η ΕΔΕΛ ξεκίνησε έλεγχο για τη σύμβαση 717 και τα αποτελέσματα του ελέγχου κοινοποιήθηκαν τον Δεκέμβριο 2018.

Μέχρι τότε (Σεπτέμβριος 2018), σύμφωνα με τις επίσημες υπηρεσιακές εκθέσεις, είχε υλοποιηθεί το 68% του συνόλου του έργου σηματοδότησης της σύμβασης 717 και ανά τμήμα ήταν:

Αχαρναί – Οινόη: 68%

Οινόη – Τιθορέα: 0%

Τιθορέα – Δομοκός: 100% (στο τμήμα, μήκους 120 χλμ., εγκαταστάθηκαν και λειτούργησαν τόσο η σηματοδότηση όσο και η τηλεδιοίκηση πλήρως, που εντασσόταν σε διαφορετική σύμβαση)

Δομοκός – Λάρισα: 90%

Λάρισα – Πλατύ: 40%

Πλατύ – Προμαχώνας: 95%

Μετά τον έλεγχο της ΕΔΕΛ και τη διαπίστωση ότι η ανάδοχος κοινοπραξία δεν ανταποκρίνεται στους όρους της σύμβασης ακολούθησε προειδοποίηση έκπτωσης της αναδόχου κοινοπραξίας και συμμόρφωσή της.

Τον Ιούλιο 2019 η κοινοπραξία κατέθεσε τις μελέτες με τις υπογραφές μετά την πίεση για έναρξη της διαδικασίας έκπτωσης και σύμφωνα με τις απαιτήσεις του ελέγχου της ΕΔΕΛ, και το έργο μπορούσε να ολοκληρωθεί εντός του 2020.

Από εκεί και πέρα ξεκινά το έργο της κυβέρνησης Μητσοτάκη, καθώς η νέα Διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ ανέλαβε τον Οκτώβριο 2019, έχοντας ολοκληρωμένες όλες τις διαδικασίες και εγκρίσεις και εκπληρωμένες τις παρατηρήσεις της ΕΔΕΛ: (α) τις μελέτες με όλες τις υπογραφές και (β) απόφαση του Ελεγκτικού για έγκριση της Συμπληρωματικής Σύμβασης, με χρονοδιάγραμμα 14 μηνών. Το έργο μπορούσε να ολοκληρωθεί εντός του 2020. Η Συμπληρωματική Σύμβαση υπογράφηκε από τη νέα διοίκηση τον Μάιο 2021, με αποτέλεσμα να μην έχει ολοκληρωθεί ως σήμερα.

Σύμφωνα λοιπόν με την επιχειρηματολογία του ΣΥΡΙΖΑ, αυτή είναι η γραμμή των γεγονότων και εκεί οφείλονται οι καθυστερήσεις, δηλαδή σε εξωτερικού παράγοντες, πέρα από τη θέληση της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Διαβάστε επίσης:

Ουκρανία: Θα τελειώσει φέτος ο πόλεμος;

Στρατιωτική σινο-ρωσική συνεργασία: Στόχος της Μόσχας η αύξηση της διαλειτουργικότητας με τα αμυντικά συστήματα του Πεκίνου

Χρέη σε εφορία και ταμεία: Αναβίωση παλαιών ρυθμίσεων – Ποιοι μπορούν να ενταχθούν

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΕΤΑΡΤΗ 01.05.2024 12:28