search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10.05.2024 06:11
MENU CLOSE

Γιατί το Χόλυγουντ έχει εμμονή με το στερεότυπο «Απειλούμενος Άνδρας» vs «Γυναίκα Καριέρας»;

05.01.2024 06:00
Untitled design (2)

Γνωστή σκηνή: μια γυναίκα κάθεται στο πάτωμα και κλαίει – σχεδόν αψεγάδιαστη  με το κασμιρένιο της πουλόβερ και τα προσεκτικά φτιαγμένα της μαλλιά – ενώ ο σύζυγός της φεύγει χτυπώντας με δύναμη την πόρτα. Και για  ποιες απαίσιες πράξεις τιμωρείται εκείνη; Δούλεψε και δούλεψε σκληρά, κέρδισε πολλά χρήματα και έγινε πολύ επιτυχημένη στη δουλειά της για να μπορεί ταυτόχρονα να βρίσκεται σε μιαν επιτυχημένη σχέση. Κι έτσι, ο άντρας φεύγει ταπεινωμένος και κυνηγημένος από το σύμπλεγμα κατωτερότητάς του. Και κάπως έτσι συντηρούνται άρρωστα και τοξικά στερεότυπα.

Η γυναίκα μάλλον το αξίζει όμως, σωστά; Ξέρετε πώς είναι αυτές οι γυναίκες καριέρας – πεινασμένες για εξουσία, συναισθηματικά ανικανοποίητες, τόσο άκαμπτες όσο το αυστηρό τους σακάκι, ανίκανες να συντηρήσουν μια ερωτική σχέση.  Δεν είναι περίεργο που την άφησε!

Τα ζευγάρια δεν πρέπει να είναι «ίσα», σύμφωνα με αυτό το αρχέτυπο. Πρέπει ο άντρας να είναι ο «κουβαλητής» και η γυναίκα εκείνη που συντηρείται, που είναι πάντα «υπό» δημιουργώντας και καλλιεργώντας έτσι κομπλεξικούς ανθρώπους με σύνδρομα και γυναίκες που έχουν την πεποίθηση ότι πρέπει να διαλέξουν μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Τουλάχιστον αυτό είναι το αφήγημα που συνεχίζει να μας πουλάει το Χόλυγουντ: Για να είναι επιτυχημένες οι γυναίκες στη δουλειά, πρέπει να είναι ανύπαντρες ή αλλιώς, με απλά λόγια, η επαγγελματική τους επιτυχία θα οδηγήσει σε δυσκολίες στις σχέσεις τους. Είναι το  αφήγημα που εφαρμόζουμε σε άτομα όπως η Jennifer Aniston, είτε παίζουν στην οθόνη (The Morning Show) είτε όχι.

Τα παραδείγματα πολλά: Στο Fleishman is in Trouble, το οποίο αφηγείται την ιστορία της αποτυχημένης σχέσης μεταξύ του Dr Toby Fleishman (Jesse Eisenberg) και της συζύγου του, Rachel (Claire Danes). Για 10 επεισόδια παρακολουθήσαμε την επιτυχία της Rachel ως πράκτορα ταλέντων και την ίδια να κάθεται στο ειδώλιο του κατηγορουμένου για τον χωρισμό τους. Η καριέρα της υπονόμευσε και επισκίασε τα επιτεύγματα του ίδιου του Toby, τα οποία –ως γιατρός στο Μανχάταν– δεν ήταν αμελητέα. Και έτσι, ακολούθησε η αναπόφευκτη κατάρρευση της σχέσης.

Έπειτα στην ταινία The Devil Wears Prada, η Andrea (Anne Hathaway), μια ταπεινή βοηθός σε εκδοτικό όμιλο, ξεχώρισε στη δουλειά της και μάλιστα η αρχισυντάκτρια (Meryl Streep)  την έκανε δεξί της χέρι.  Την ίδια στιγμή έχασε τον σεβασμό του φίλου της ο οποίος γκρίνιαζε όλη μέρα για τις ώρες που δουλεύει και για το ότι δεν είναι η ίδια κοπέλα που γνώρισε. Και θυμηθείτε στην πρώτη σειρά του The White Lotus όταν συναντήσαμε την Tech CFO Nicole Mossbacher (Connie Britton) σε διακοπές με την οικογένειά της και βλέπουμε εκείνη και τον σύζυγό της να αντιμετωπίζουν προβλήματα στη σχέση αφού εκείνος την είχε απατήσει. Με λίγα λόγια, σπανιότατο είναι να συναντήσουμε μια επιτυχημένη γυναίκα σε μια ακμάζουσα σχέση.

Θα μπορούσα να συνεχίσω με τα παραδείγματα: Πώς να χάσεις έναν άντρα σε 10 ημέρες, Η πρόταση, Χωρίς δεσμούς, Ένα πορτρέτο γάμου – αλλά έχετε καταλάβει την ουσία. Αν συναντήσουμε μια φιλόδοξη γυναίκα σε μια ταινία, τότε ξέρουμε ότι κάποια στιγμή θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα στην καριέρα ή στο εγώ κάποιου άντρα. Είναι η τραμπάλα καριέρας/σχέσης – αν το ένα είναι ψηλά, το άλλο πρέπει να είναι κάτω.

Πώς το 2023 εξακολουθούμε να διακινούμε τον μύθο ότι καμία γυναίκα δεν μπορεί να τα έχει όλα ή, τουλάχιστον, αυτά για τα οποία έχει δουλέψει σκληρά χωρίς καταδικαστικές συνέπειες;

Και παρά τις υψηλές αμοιβές που έχουν  γυναίκες σε νεαρή ηλικία, στην Καλιφόρνια όπου γίνονται οι περισσότερες από αυτές τις ταινίες, αυτές οι αμοιβές δεν θα έχουν εξισωθεί με εκείνες των ανδρών μέχρι το 2043. Αυτά που βλέπουμε στην οθόνη δεν είναι εξωπραγματικά, αντίθετα συμβαίνουν στην πραγματική ζωή. Γιατί δεν μπορούν οι γυναίκες να τα έχουν «όλα»; Καριέρα, οικογενειακή θαλπωρή και επιτυχία; Γιατί σε αυτή τη νέα εποχή ενδυνάμωσης της γυναίκας δεν μπορεί ένας εξίσου δυναμικός άντρας να σταθεί δίπλα σε μια τέτοια γυναίκα; Αντιθέτως, αυτό που μας σερβίρεται είναι δισδιάστατοι γυναικείοι χαρακτήρες με μικρή πολυπλοκότητα και «απειλούμενα αρσενικά» που απογοητεύονται. 

Είναι καιρός το Χόλυγουντ να απαλλαγεί από την εμμονική εξίσωση του «επιτυχημένη γυναίκα με ανοδική σταδιοδρομία» ισούται με «μοναξιά ή αποτυχημένη ερωτική ζωή». Ίσως να ξεκινήσουμε με μια ταινία που η σχέση δεν αποτυγχάνει αλλά θριαμβεύει με αμοιβαίες υποχωρήσεις, συνεργασία και κυρίως αγάπη.

Διαβάστε επίσης:

HΠΑ: Ένας 13χρονος κατάφερε να τερματίσει το Tetris!

O Τζέφρι Έπσταϊν, ο Στίβεν Χόκινγκ και «το όργιο με ανήλικες» – Το e-mail… «γρίφος» στη Μάξγουελ

Ταϊλάνδη: Μοντέλο δέχθηκε επίθεση από μαϊμούδες – Τη δάγκωσαν τέσσερις φορές (Video)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10.05.2024 02:07