Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Ο τουρισμός και φέτος είναι προ των πυλών: ας είναι οι 150.000 ματαιωμένοι λόγω της πτώχευσης της γερμανικής εταιρείας FTI, ας είναι οι Τούρκοι που ανταγωνίζονται επιτυχώς κάθε αντίπαλο λόγω της καταρρέουσας λίρας, ας είναι ο Τούρκος πολιτικός και αρχηγός του Κόμματος Νίκης Ουμίτ Οζντάγ που καλεί τους ομοεθνείς του να απέχουν από επισκέψεις στην Ελλάδα για να μην τροφοδοτούν την αμυντική προσπάθεια της χώρας μας…
Παράλληλα, όμως, εντείνονται οι κινητοποιήσεις εναντίον του «υπερτουρισμού», που μαστίζει τις τουριστικά ώριμες κοινωνίες. Στην Ισπανία οι διαδηλώσεις «ιθαγενών» εναντίον της τουριστικής ανάπτυξης είναι αρκετά μαζικές, διότι οι πολίτες διαβλέπουν την αύξηση όλων των προσόδων της βιομηχανίας αναψυχής εις βάρος της τοπικής κοινωνίας μιας χώρας που κατέχει τη δεύτερη θέση στον κόσμο σε τουριστικές αφίξεις.
Με λίγα λόγια θα τα δούμε εφέτος όλα: Θα δούμε την άνοδο του αξιώματος «ο πελάτης έχει πάντα δίκιο», θα δούμε τη μάχη στις παραλίες της Πάρου, αλλά και την γκρίνια για την ψηφιακή εφαρμογή «Mycoast» από την «Οικολογική Πρωτοβουλία», η οποία διαμαρτύρεται επειδή, με το πρόσχημα του αγώνα εναντίον της καταπάτησης των παραλιών μας, καταπατάει με το αγγλόφωνο όνομά της όλες τις ελληνικές παραλίες, παραβιάζει την «Οικολογία της γλώσσας» και ζητά από τους γιάπηδες να πάψουν να ασχημονούν καθιστώντας τα ελληνικά μια γλώσσα πατσαβούρα…
Τελευταίες έρχονται δύο ειδήσεις:
● Πρώτον, οι πλωτές ξαπλώστρες στη Ρόδο, που μας κάνουν να ανακράξουμε «η φαντασία στην τουριστική εργοδοσία!», που προσώρας αντιμετωπίζονται από τις αρχές – δεν γνωρίζουμε τι θα γίνει μετά την απομάκρυνση εκ του χρόνου των ευρωεκλογών.
● Και δεύτερον η εύστοχη επισήμανση του Νίκου Μυλωνά, ιστορικού αυτοδιοικητικού παράγοντα της Κω, ο οποίος καταγγέλλει τις μετονομασίες παραδοσιακών τοπωνυμίων του νησιού προς όφελος πιο ευπρόφερτων ή «εύηχων» όρων, όπου ο Ψηλός Αγκρεμός γίνεται «Sunny Beach», ο Αμμούακας «Paradise Beach», o Ξηρόκαμπος «Exotic Beach», η Κρομμυδιά «Magic Beach»…
Σύμφωνα με στοιχεία του ΣΕΤΕ, οι ελληνικές ταξιδιωτικές εισπράξεις κατά το 2023 διαμορφώθηκαν στα 20.593,6 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 16,5% σε σύγκριση με το 2022, ενώ ο αριθμός των αφίξεων ήταν 36,082 εκατομμύρια άτομα έναντι 29,875 εκατομμυρίων του 2022.
Υπάρχει επίσης μια ευφορία, που οδηγεί πολλούς να προσφεύγουν σε ταξίδια κύρους. Μάλιστα, υπήρξαν τέσσερις τουρίστες που προτίμησαν να κάνουν μερικές περιστροφές γύρω από τη Γη, ανεξάρτητα από το αν ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δεν θέλησε να σχολιάσει το ιστορικό αυτό επίτευγμα και προτίμησε τον ύπνο, όπως τον κατηγόρησε ο Έλον Μασκ – ο επικεφαλής της Space X και πρωτοπόρος στον αγώνα «απόλαυσης» του Διαστήματος…
Όμως, για να επανέλθουμε στα μεγάλα μεγέθη, ο νεοφιλελευθερισμός και η παγκοσμιοποιημένη κοινωνία «τέχνας κατεργάζεται» προωθώντας συμβατικά συστήματα κατανάλωσης χρόνου μέσα σε άκρως ελεγχόμενες συνθήκες. Πρόκειται για τις τουριστικές δομές που στην Ελλάδα ονοματίσθηκαν ΠΟΤΑ (Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) και γενικώς ευαγγελίστηκαν υπηρεσίες «all inclusive», με τη συμπερίληψη όλων των δυνατών εξυπηρετήσεων: Με τη διαμονή, την εστίαση, την προμήθεια «αυθεντικών» ειδών λαϊκής τέχνης, τις ντισκοτέκ, την «προσέγγιση» (μερικοί επιλέγουν τον όρο καμάκι) και την μπαρότσαρκα εντός ελεγχόμενου χώρου…
Εξάλλου οι κρουαζιέρες, μια μορφή κινούμενης ΠΟΤΑ, μεταφέρουν από λιμάνι σε λιμάνι πειθήνιες μάζες επισκεπτών χωρίς να αφήνουν αξιοσημείωτα οφέλη στις τοπικές κοινωνίες και χωρίς να οικειώνουν τους επισκέπτες με την πραγματικότητα των νέων προορισμών…
Ο «ενσταβλισμένος» σε θυλάκους πολυτελείας τουρισμός ουσιαστικά οδηγεί στην πτώχευση του «περιηγητικού βιώματος» και στην ομογενοποίηση των προορισμών ως απλών τόπων συμβατικού ξεδώματος… Ο τουρίστας που βρίσκεται σε ένα θύλακο αναψυχής στην Τυνησία ή στην Ισπανία κάλλιστα μπορεί να φαντασιώσει ότι βρίσκεται στην Ελλάδα (!) της Πύλου ή του Τοπλού Κρήτης – αν έτσι η φαντασία ορίζει.
Πρόκειται για ένα εκκολαπτόμενο τουριστικό «είδος» – «κεντρομόλο», αγοραφοβικό, σκηνοθετημένο, αν και όχι πλειοψηφικό – που βάζει σε κίνδυνο την επιθυμητή χωρική διάχυση του ταξιδιωτικού ρεύματος και ακυρώνει πολλές τοπικές προσδοκίες για την ανάπτυξη υποδομών κάθε είδους: για συγκοινωνιακά έργα, για σοβαρές περιβαλλοντικές προδιαγραφές στη δόμηση, για πολιτιστικές δραστηριότητες.
Πρόκειται για φαινόμενο αναπτυσσόμενου δυϊσμού ανάμεσα στα τουριστικά γκέτο και την υπόλοιπη χώρα, που είναι αντίστοιχο με τον δυϊσμό ανάμεσα στις ελεγχόμενες οικιστικές περιοχές ορισμένων χωρών (ΗΠΑ, Γαλλία, Βραζιλία) και τις περιοχές κατοικίας της «πλέμπας», με την εγκληματικότητα και την αποδιοργάνωση…
Η εξέλιξη αυτή αποδυναμώνει τις κινήσεις υποστήριξης του ελληνικού τοπίου: Οι τερατογενέσεις στην ύπαιθρο και ιδιαίτερα η άτακτη διασπορά της εξοχικής κατοικίας, οι κακοφορμισμένες παραλίες, οι γιγαντιαίες ανεμογεννήτριες σε εξέχοντα σημεία του νησιωτικού χώρου, η μετατροπή δασικών εκτάσεων σε σεληνιακά πλάνα λόγω επιφανειακών εξορύξεων, προσλαμβάνουν μια νέα δυναμική εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος…
Η Ελλάδα ξεκινάει την τουριστική της περιπέτεια με 50.000 τουρίστες το 1950! Την ίδια δεκαετία καταφθάνει στην Ύδρα η Σοφία Λόρεν για να γυρίσει «Το παιδί και το δελφίνι» – μια ταινία που άφησε εποχή και έδωσε την κυριαρχία του τουρισμού στο νησί. Θα επακολουθήσει η κυριαρχία της Μυκόνου, με την ομοφυλόφιλη περίοδο, όμως οι προσπάθειες για μια ισόρροπη ανάπτυξη του νησιού θα καταρρεύσουν, το νησί θα χάσει τη «Μυκονιάτική» του – ένα μαυρόασπρο εφημεριοδικό με εκλεκτή ποιότητα – και επί πλέον θα χάσει μια ολιστική επιχείρηση ψυχαγωγίας και φαγητού.
Στη Σαντορίνη «Ο θάνατος της Αρχιτεκτονικής των Κυκλάδων ντύνεται με μαύρη πέτρα», γράφει η Χαρά Καπότου περιγράφοντας την απόκλιση από τα παραδοσιακά χρώματα και μεγέθη, που λαμβάνουν χώρα αισθητώς – και ουχί ανεπαισθήτως! Ακόμη στην Άνδρο η ΔΕΗ Ανανεώσιμες, μια εταιρεία που στόχος της είναι να τοποθετεί ανεμογεννήτριες στα βουνά καταστρέφοντας τα δημοφιλή μονοπάτια του νησιού με τις δαντελωτές πανέμορφες πέτρες, εξαπλώνεται παρά κάθε δημόσιο έλεγχο.
Ο τουρισμός δεν μπορεί να αγνοήσει τον ευρύτερο οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό χώρο εντός του οποίου ασκείται. Θυμάμαι πριν από μερικά χρόνια ότι ο πατήρ Μπους εμφανίστηκε σε ελληνικό κανάλι όπου και εκδήλωνε τον θαυμασμό του για τη Φολέγανδρο. Επακολούθησε ερώτηση του συνεντευξιάζοντος: «Επομένως θα πείτε στους χιλιάδες φίλους σας να έλθουν;»… Και ο πρώην πλανητάρχης – υποψιασμένος για το μεγάλο ζήτημα της «φέρουσας ικανότητας» των τουριστικών περιοχών – απάντησε ότι κάτι τέτοιες χιλιάδες θα καταργούσαν τη γραφικότητα του νησιού…
Ο συμβατικός τουρισμός υπηρετεί λιγότερο τις περιφερειακές οικονομίες στην ελληνική και ευρωπαϊκή κλίμακα: Κυρίως παράγει κέρδη προς όφελος των κεντροευρωπαϊκών tour operators, ενώ παράλληλα υποβαθμίζει το ίδιο το τουριστικό προϊόν. Γι’ αυτό μια άλλη επαναδιαπραγμάτευση, με νέες, ολιστικές και οικο-λογικές σκέψεις επί του ζητήματος, είναι απολύτως αναγκαία…
Λέγαμε σε προηγούμενο σημείωμα: Η τουριστική βιομηχανία παρέχει δείγματα μιας ρηχής, εντυπωσιοθηρικής και πελατειοκεντρικής λογικής, που αγνοεί την εγχώρια κοινωνία επειδή θεωρεί πως «πληρώνει και δέρνει». Εμείς όμως είμαστε χρεωμένοι να αποδείξουμε το αντίθετο…
* Ο Γιάννης Σχίζας είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ο άλλος τουρισμός», Εναλλακτικές Εκδόσεις – Οικοτοπία, 1998
Διαβάστε επίσης:
Θεσσαλονίκη: Συλλήψεις για κύκλωμα μαστροπείας και «εικονικά» τροχαία ατυχήματα
Χανιά: Οπαδική επίθεση με σφυρί σε 21χρονο – Τρεις συλλήψεις (photos)
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.