Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Σε τροχιά ριζικής ανανέωσης εισέρχεται η Attica Group, με ένα επενδυτικό πρόγραμμα–μαμούθ ύψους 700 εκατ. ευρώ που θέτει τις βάσεις για τον στόλο του μέλλοντος.
Στόχος: H κατασκευή νέας γενιάς πλοίων, υψηλής ενεργειακής απόδοσης και μειωμένου περιβαλλοντικού αποτυπώματος, με παράλληλη ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας φορτηγών και επιβατών.
Η στρατηγική πράσινης μετάβασης της Attica προβλέπει την προσθήκη συμβατικών και ταχύπλοων πλοίων, αρχής γενομένης από τον Αργοσαρωνικό, όπου δρομολογείται η απόκτηση δύο ή και τριών νέων Aero Catamaran. Επίσης, στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η ναυπήγηση highspeed πλοίων ικανά να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό οχημάτων.
Όπως τονίζουν στελέχη της εταιρείας – η οποία κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως σε χωρητικότητα επιβατών – το κοινό απαιτεί πλέον ταχύτητα, αξιοπιστία και υψηλής ποιότητας υπηρεσίες, κάτι που το νέο πλάνο φιλοδοξεί να προσφέρει.
Ήδη, η Attica ανακοίνωσε την προσθήκη δύο νέων ταχύπλοων στις γραμμές Πειραιά–Κυκλάδων–Κρήτης για το καλοκαίρι του 2025, ενώ δρομολογείται και νέο συμβατικό πλοίο 145 μέτρων για το Αιγαίο, με αυξημένες δυνατότητες μεταφοράς φορτηγών.
Η σταθερή εξυπηρέτηση των νησιών όλο τον χρόνο στηρίζεται κατά κύριο λόγο στις εμπορευματικές μεταφορές, γι’ αυτό και η εταιρεία σκοπεύει να επενδύσει δυναμικά και στον τομέα των Ro-Ro πλοίων, ενισχύοντας τη στρατηγική διαφοροποίησης του ακτοπλοϊκού προϊόντος.
Τα νέα σκάφη θα είναι σχεδιασμένα για τη μεταφορά τόσο επιβατών όσο και φορτίου, ενώ για τον Αργοσαρωνικό σχεδιάζεται και η ανάπτυξη ταχύπλοων χαμηλής κατανάλωσης.
Εμπόδιο οι λιμενικές υποδομές και τα καύσιμα
Παρά τη διάθεση ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα έργα λιμενικών υποδομών στη χώρα εξελίσσονται με αργούς ρυθμούς. Όπως τονίζουν στελέχη της Attica, δεν έχει νόημα η παραλαβή νέων πλοίων εάν δεν υπάρχουν σύγχρονα λιμάνια για να τα εξυπηρετήσουν, επισημαίνοντας πως σήμερα απαιτούνται έως και τέσσερα χρόνια μόνο για την αδειοδότηση μιας προβλήτας.
Η ναυτιλία αναγνωρίζεται πλέον από την ΕΕ ως βασικός μοχλός για την πράσινη μετάβαση, γεγονός που συνοδεύεται και από επενδυτικούς άξονες για πλοία και λιμάνια. Ωστόσο, τα υψηλά κόστη και η αβεβαιότητα γύρω από τα καύσιμα προβληματίζουν. Το λειτουργικό κόστος έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 25% τα τελευταία χρόνια, ενώ τα βιοκαύσιμα φτάνουν τα 1.400 ευρώ/τόνο – υπερτριπλάσια τιμή σε σχέση με το συμβατικό βαρύ ναυτιλιακό καύσιμο (HFO). Το 2024, η εταιρεία επιβαρύνθηκε με 18,9 εκατ. ευρώ μόνο για αγορά δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων (ETS), και από 1.1.2026 θα καταβάλλει το 100% του κόστους των εκπομπών.
Η Attica ζητά σαφείς απαντήσεις από την Πολιτεία για το αν τα έσοδα από τα ETS θα επιστρέφουν στην ακτοπλοϊκή αγορά υπό μορφή επιδότησης, καθώς το υψηλό ενεργειακό κόστος θέτει υπό πίεση την τιμολογιακή πολιτική και τη βιωσιμότητα των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Η Attica προχωρά ήδη σε ανανέωση του στόλου της, αποσύροντας παλαιά πλοία όπως τα «Κρήτη Ι» και «Κρήτη ΙΙ», με στόχο τη μείωση του μέσου όρου ηλικίας κατά οκτώ έτη έως το 2030. Έχει επίσης υπογράψει συμφωνία για την κατασκευή δύο πλοίων τύπου E-Flexer με τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai στην Κίνα. Τα νέα πλοία, που θα παραδοθούν το 2027, είναι methanol και battery ready και μπορούν να χρησιμοποιούν τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου.
Παράλληλα, ενισχύεται και ο στόλος στον Σαρωνικό με την απόκτηση δύο ακόμη Aero Catamaran, μεγαλύτερης χωρητικότητας από τα τρία που ήδη επιχειρούν από το 2022. Η επιβατική κίνηση του 2025 προβλέπεται μειωμένη κατά 4% σε σχέση με το 2024, κυρίως λόγω των γεωπολιτικών συνθηκών και της μείωσης της ζήτησης για προορισμούς όπως η Σαντορίνη. Ωστόσο, η κίνηση οχημάτων και φορτηγών αναμένεται αυξημένη κατά 2%, στοιχείο που ενισχύει τη στρατηγική στροφής προς τα φορτηγά και τις γραμμές logistics.
Διαβάστε επίσης
HELLENiQ ENERGY: Ενεργειακή μετάβαση με ευθύνη για το περιβάλλον και την κοινωνία
ΑΒΑΞ: Συμφωνία με Σκλαβενίτη για την κατασκευή μονάδας παραγωγής και διακίνησης έτοιμου φαγητού
Ο Γιάννης Βασιλάκος αναλαμβάνει καθήκοντα CEO στον όμιλο Fourlis
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.