Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Συχνά, η μελέτη της Ιστορίας µάς κρύβει εκπλήξεις και παράδοξα, µε την έννοια ότι αυτά ξεπερνούν τα όρια της εποχής τους και τα ξανασυναντούµε αιώνες αργότερα σαν αιτήµατα µελλούµενων εποχών. Αν κάποιος ισχυριζόταν ότι η σηµερινή εποχή του 21ου αιώνα µπορεί να αποδειχτεί ιστορικά λιγότερο φεµινιστική από τον Μεσαίωνα, θα βρισκόταν στην καλύτερη των περιπτώσεων αντιµέτωπος µε ειρωνικά µειδιάµατα.
Συχνά, η μελέτη της Ιστορίας µάς κρύβει εκπλήξεις και παράδοξα, µε την έννοια ότι αυτά ξεπερνούν τα όρια της εποχής τους και τα ξανασυναντούµε αιώνες αργότερα σαν αιτήµατα µελλούµενων εποχών. Αν κάποιος ισχυριζόταν ότι η σηµερινή εποχή του 21ου αιώνα µπορεί να αποδειχτεί ιστορικά λιγότερο φεµινιστική από τον Μεσαίωνα, θα βρισκόταν στην καλύτερη των περιπτώσεων αντιµέτωπος µε ειρωνικά µειδιάµατα. Κι όµως, η Ιστορία έχει τον δικό της τρόπο να γίνεται ανατρεπτική ή να αποκαλύπτει τα µεγάλα της διδάγµατα, αιώνες αργότερα. Και αυτό είναι ένα ισχυρό πλεονέκτηµα που κάνει την Ιστορία συναρπαστικό ανάγνωσµα και τα τετελεσµένα γεγονότα ανοιχτά σε κάθε ερµηνεία.
Ο Εκατονταετής Πόλεµος, ένας πόλεµος που για την ιστορική ακρίβεια διήρκεσε 116 συναπτά έτη, υπήρξε ίσως ο µεγαλύτερος σε διάρκεια στην ιστορία της ανθρωπότητας. Η διαµάχη αυτή ξεκίνησε από µια απλή διαφωνία περί διαδοχής, η οποία ουδόλως απασχολούσε τους λαούς, και εξελίχθηκε σε έναν µακροχρόνιο γαλλο-αγγλικό πόλεµο που διήρκεσε από το 1337 µέχρι το 1453, µε ενδιάµεσες – ασήµαντες χρονικά – διακοπές. Στον πόλεµο αυτό αναδείχθηκε (εκτός από τα νέα συστήµατα στρατιωτικής σύνθεσης και στρατιωτικού εξοπλισµού) µια µοναδική ιστορική µορφή, αυτή της δεκαεπτάχρονης Ιωάννας της Λωραίνης.
Ο βασιλεύς απέθανε, ζήτω ο βασιλεύς
Είχε διαπιστωθεί ότι µια από τις βασικότερες αιτίες ταραχών και αστάθειας στη διάρκεια της Ρωµαϊκής Αυτοκρατορίας ήταν η αβεβαιότητα της διαδοχής στον θρόνο. Έτσι, στη διάρκεια του Μεσαίωνα επινοήθηκε η νοµική κατοχύρωση της κληρονοµικής µοναρχίας. Το βασίλειο µεταβιβαζόταν στον νόµιµο κληρονόµο και µε αυτό τον τρόπο δεν υπήρχε κενό εξουσίας. «Ο βασιλεύς απέθανε, ζήτω ο βασιλεύς», έλεγαν χαρακτηριστικά οι νοµοµαθείς, επιβεβαιώνοντας ξεκάθαρα την αρχή, σύµφωνα µε την οποία µετά τον θάνατο ενός µονάρχη την εξουσία αναλάµβανε αυτόµατα ο διάδοχός του.
Κληρονομικές υποθέσεις
Όλα άρχισαν όταν το 1328 ο βασιλιάς της Γαλλίας Κάρολος ο Δ’, άτεκνος αλλά και χωρίς αδελφό, εγκατέλειψε τα εγκόσµια – και τον γαλλικό θρόνο ορφανό… Ωστόσο, ο πλησιέστερος εξ αίµατος συγγενής του ήταν η κόρη του. Η µητέρα, δηλαδή, του Εδουάρδου του Γ, ο οποίος ήταν ήδη βασιλιάς της Αγγλίας. Η κόρη του, σύµφωνα µε τη µεσαιωνική νοµοθεσία, ήταν η καθ’ όλα νόµιµη διάδοχος του θρόνου. Το δικαίωµά της στον θρόνο ήταν αδιαµφισβήτητο. Τότε, ο Εδουάρδος Γ της Αγγλίας επικαλέστηκε έναν φράγκικο νόµο, τον λεγόµενο «Σαλικό Νόµο», σύµφωνα µε τον οποίο από τη σειρά διαδοχής αποκλείονταν οι γυναίκες, και διεκδίκησε σθεναρά το νόµιµο κατ’ αυτόν δικαίωµά του στον γαλλικό θρόνο, αποκλείοντας τη µητέρα του ως νόµιµη διάδοχο. Ωστόσο, µε τον φεουδαρχικό νόµο της εποχής, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράδοξο, είχε άδικο, µια και οι γυναίκες είχαν το δικαίωµα στον κληρονοµικό θρόνο. Η κοινή γνώµη όµως – ο λαός που θα λέγαµε σήµερα – δεν το δεχόταν! Γι’ αυτό καλό είναι να κρίνουµε τα γεγονότα όχι µέσα από στερεότυπες ερµηνείες, αλλά κατά περίσταση. Τον θρόνο, τελικά, πήρε ο Φίλιππος Βαλουά, ο πλησιέστερος εξάδελφος του θανόντος, ο οποίος και ανακηρύχθηκε αµέσως βασιλεύς, ως Φίλιππος ΣΤ’ (1328-1350), και ίδρυσε τη βασιλική δυναστεία των Βαλουά.
Ένας… αιώνιος πόλεμος
Τότε το βασίλειο της Γαλλίας ήταν µε δεκαπέντε εκατοµµύρια κατοίκους το πιο πυκνοκατοικηµένο κράτος της Ευρώπης. Από την άλλη µεριά, η Αγγλία είχε µόνο τέσσερα εκατοµµύρια. Τη Γαλλία, ωστόσο, την υπεράσπιζε ένας αρχαϊκός στρατός οπλισμένων ιπποτών, οι οποίοι μάχονταν ο καθένας για τον εαυτό του, ενώ από τη μεριά των Άγγλων παρατασσόταν ένας υπερσύχρονος στρατός πειθαρχημένων αστών. Έτσι, οι Βαλουά υπέστησαν μια σειρά από οδυνηρές ήττες (το 1346 στο Κρεσύ και το 1356 στο Πουατιέ), οι οποίες αποδυνάμωσαν τελείως τη γαλλική ιπποσύνη. Αργότερα, ο Κάρολος Ε’ της δυναστείας των Βαλουά μαζί με τον στρατηγό Ντυ Γκεκλέν άλλαξαν τη σε βάρος της Γαλλίας κατάσταση. Ωστόσο, και πάλι τα πράγματα άλλαξαν όταν στον θρόνο ανέβηκε ο Κάρολος Στ’, ο οποίος ήταν φρενοβλαβής. Έτσι, η βουργουνδική αριστοκρατία, η οποία δεν χαρακτηριζόταν για τα πατριωτικά της αισθήματα, προτίμησε να συμμαχήσει με τους πέραν της Μάγχης εχθρούς της Γαλλίας, τους Άγγλους. Στις 25 Οκτωβρίου του 1414, οι τελευταίοι ιππότες που έμειναν πιστοί στους Βαλουά συνετρίβησαν στο Αζενκούρ. Το δε 1420, η Συνθήκη της Τρουά έθεσε θεωρητικά τουλάχιστον τέρμα σε αυτή τη δυναστική διαμάχη υπέρ του αγγλικού θρόνου, αναγνωρίζοντας την υποψηφιότητα του Ερρίκου Ε’ ως βασιλιά της Γαλλίας. Λόγω του ότι ο Ερρίκος Ε’ ήταν ακόμα ανήλικος, την αντιβασιλεία στο Παρίσι ανέλαβε ο δούκας Μπέντφορντ. Ο δε ασθενικός Κάρολος της δυναστείας των Βαλουά κατέφυγε στον Λίγηρα. Το πλουσιότερο τμήμα της Γαλλίας, από τον Σομ μέχρι και τον Λίγηρα, βρέθηκε υπό την κατοχή των Άγγλων, ενώ η Βουργουνδία παρέμεινε αυτόνομη. Αυτή η διαμορφωθείσα πραγματικότητα δεν ήταν καθόλου αρεστή στην κοινή γνώμη, και η καρδιά των απλών ανθρώπων άρχισε να «πάλλεται γαλλικά»! Το λάθος των Άγγλων διεκδικητών του θρόνου ήταν ότι δεν έλαβαν υπ’ όψιν τους αυτή την εμφάνιση και εξάπλωση του πατριωτικού αισθήματος που έφτασε στο απόλυτα παράδοξο ιστορικά φαινόμενο να εκπροσωπηθεί κατά συγκλονιστικό τρόπο από ένα δεκαεπτάχρονο κορίτσι, την Ιωάννα της Λωραίνης.
Η παρθένα της Λωραίνης
Οι Γάλλοι απαιτούσαν να τους κυβερνούν ηγεμόνες οι οποίοι μετείχαν του γαλλικού πολιτισμού. Ωστόσο, οι αυτοκρατορίες ήταν ακόμα πολυπολιτισμικές και ο πατριωτισμός έμενε «εγκλωβισμένος» στα στενά όρια των πόλεων. Αυτόν τον καινοφανή εθνικό πατριωτισμό εξέφρασε η Ιωάννα της Λωραίνης, μια νεαρή κοπέλα που γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Ντομρεμύ του Μεζ, στα σύνορα της χώρας – εξ ου και το «Λωραίνης» –, στις 5 ή 6 Ιανουαρίου του 1412. Οι γονείς της ήταν από τους άρχοντες του τόπου και ο τοπικός διοικητής με έδρα το Βοκουλέρ ήταν οπαδός του Βαλουά. Με τον Βαλουά επίσης ήταν και οι γύρω χωρικοί, οι οποίοι ήταν πολύ καλά πληροφορημένοι για τα όσα συνέβαιναν στο βασίλειο. Τα νέα τότε μεταδίδονταν εκτός των άλλων και από τους πραματευτάδες, οι οποίοι μετέφεραν από τόπο σε τόπο τις τελευταίες πληροφορίες. Η μικρή Ιωάννα έδειχνε έντονο ενδιαφέρον για την πολιτική, πράγμα πρωτοφανές, όχι μόνο για την εποχή της, αλλά και για τη σημερινή! Ούτε στις μέρες μας δεν παρακολουθούν τα δεκαεπτάχρονα κορίτσια τις πολιτικές εξελίξεις με τέτοια μανία! Πολύ δε περισσότερο δεν επιθυμούν, στην πλειονότητά τους, να μετέχουν στις εξελίξεις. Η Ιωάννα ωστόσο «θρηνούσε για τη συμφορά που είχε βρει το βασίλειο της Γαλλίας». Ο λαός απαριθμούσε στα τραγούδια του τα μέρη της Γαλλίας που δεν βρίσκονταν υπό αγγλική κατοχή: Ορλεάνη, Μποζανσύ, Παναγία του Κλερί, Βαντόμ… Τότε, η είδηση της πολιορκίας της Ορλεάνης από τους εισβολείς προκάλεσε μεγάλη αναταραχή στους κατοίκους της Ντομρεμύ, μεταξύ των οποίων ήταν και η Ιωάννα, η οποία σκέφτηκε ότι έπρεπε όλοι να προστρέξουν για να βοηθήσουν τον Δελφίνο (δηλαδή τον Κάρολο), όπως ήταν η επονομασία του διαδόχου του γαλλικού θρόνου. Και συνέβη το απροσδόκητο: πίστεψε πως η ίδια θα μπορούσε να απελευθερώσει τη Γαλλία! Της έγινε έμμονη ιδέα η υπεράσπιση της πατρίδας και έσπευσε στον πυργοδεσπότη της περιοχής να ζητήσει βοήθεια. Ο άρχοντας, όπως ήταν φυσικό, την έστειλε πίσω στον πατέρα της. Ωστόσο, εκείνη επανήλθε τόσες φορές, ώστε ο άρχοντας, για να γλυτώσει από τις επίμονες οχλήσεις της, διέταξε να της δώσουν ένα άλογο και τρεις ή τέσσερεις έφιππους συνοδούς! Έτσι, ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1429 για να συναντήσει τον Δελφίνο, στα νότια του Λίγηρα. Ντυμένη σαν άνδρας, η Ιωάννα κατάφερε να φτάσει στον προορισμό της στις 8 Μαρτίου 1429, περνώντας μέσα από τις τάξεις των Άγγλων κατακτητών! Η εξυπνάδα της δεν άργησε να φανερωθεί. Λέγεται ότι όταν οι νομομαθείς του Δελφίνου την ρώτησαν «αν ο Θεός επιθυμεί να φύγουν οι Άγγλοι, τι χρειάζεται τους στρατιώτες;», εκείνη τους αποκρίθηκε ότι «οι στρατιώτες θα πολεμήσουν, τη νίκη θα τη δώσει ο Θεός». Η αποφασιστική συμβολή της στην απελευθέρωση της Γαλλίας, η προσωπική της τραγωδία και η μετά θάνατον δικαίωσή της, έμειναν στην Ιστορία ως ένα, δίχως προηγούμενο, παγκόσμιο παράδοξο…
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.