21/09/2019 23:35:45
18.8.2019 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2086 στις 14-8-2019

Ο νέος ξενοδοχειακός χάρτης της Αθήνας

Ο νέος ξενοδοχειακός χάρτης της Αθήνας - Media

 

Επιπλέον 2.000 δωμάτια στην πρωτεύουσα και έρχονται επιπλέον επενδύσεις

Σαν τα μανιτάρια συνεχίζουν να ξεφυτρώνουν τα νέα ξενοδοχεία στην Αθήνα και το 2019, παρά το γεγονός ότι στον ελληνικό τουρισμό έχουν αρχίσει να διαφαίνονται κάποια, έστω μικρά, σημάδια κόπωσης. Ήδη από τις αρχές του 2019 έχουν ανοίξει πάνω από 40 νέα ξενοδοχεία ή συγκροτήματα ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία γνωστής εταιρείας συμβούλων που εξειδικεύεται στις τουριστικές επιχειρήσεις αναμένονται τουλάχιστον άλλα 20 μέχρι το τέλος της χρονιάς.

Ένα από αυτά τα καταλύματα θα το ανοίξει η ισραηλινών συμφερόντων αλυσίδα Brown Ηotels ενώ οι μεγαλύτερες μονάδες αφορούν το πεντάστερο CocoMat Athens BC με 90 δωμάτια κάτω από την Ακρόπολη, το επίσης 5 αστέρων Academia of Athens Αutograph Collection στην Ακαδημίας με 63 δωμάτια και άλλα 4 με μέσο όρο κάτω των 20 δωματίων ανά μονάδα» επισημαίνεται στην ανάλυση της εταιρείας συμβούλων.

Πάντως στις νέες μονάδες που έχουν ανοίξει μέσα στο 2019 περιλαμβάνονται το 4 αστέρων Αthens Manor Suites, τα boutique Εderlezi στου Ψυρρή, το Athenian Foss στη συμβολή των οδών Ερμού και Ευαγγελιστρίας 9, το Oniro City στο Κολωνάκι, το Ergon House στη Μητροπόλεως, το Urban Frame στην οδό Νίκης, το Elia Ermou και το Athens Utopia στην οδό Ερμού, το Niche Hotel στη λεωφόρο Συγγρού, το Urban Nest Suites & Apartments στο εμπορικό τρίγωνο, το Αthens 4 και το Blend Hotel, το The Pinnacle Athens στην Αιόλου 75 και Ευριπίδου κ.ά.

Στα νέα ξενοδοχεία που έχει ήδη ανακοινωθεί ότι πρόκειται να ανοίξουν στο επόμενο διάστημα περιλαμβάνονται: το Athens Townhouse του ομίλου Kόκκαλη στο Σύνταγμα, το νέο πεντάστερο, στην ίδια περιοχή, του ομίλου Λάμψα στο πρώην King’s Palace, στην Ομόνοια το νέο Μoxy στο ακίνητο του Σαρόγλειου Μεγάρου, στη Χαλκοκονδύλη το πρώην Kάνιγγος 21, οι νέες μονάδες της Brown Hotels επίσης στην Ομόνοια (στο πρώην Αcropol και το πρώην La Mirage), το 5 αστέρων Leonardo Royal Esperia Palace Hotel Athens, όπως έχει σκοπό να ονομάσει ο ισραηλινός όμιλος της Fattal που μίσθωσε το πρώην ξενοδοχεία Esperia στη Σταδίου, το πρώην Ηριδανός επί της οδού Πειραιώς, που θα λειτουργήσει το επενδυτικό σχήμα της Athenaeum κ.ά.

Όπως επισημαίνει στην ανάλυσή της η συμβουλευτική εταιρεία, τα 20 νέα πρότζεκτ που έχουν ήδη ανακοινωθεί πρόκειται να προσθέσουν περί τα 2.000 καινούργια δωμάτια στην αθηναϊκή ξενοδοχειακή αγορά, ενώ αναμένονται και νέα πρότζεκτ εντός και εκτός του κέντρου της Αθήνας, με μεγάλο ενδιαφέρον και για το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα που θα περιλαμβάνεται στο μεγάλο έργο του Ελληνικού.

Πτώση επιδόσεων

Όλα αυτά συμβαίνουν τη στιγμή που η ξενοδοχειακή αγορά δέχεται πιέσεις λόγω σημαντικής αύξησης του ανταγωνισμού. Ειδικότερα, το έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο έπεσε κατά 2,9% το πρώτο εξάμηνο του 2019 σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ η μέση τιμή δωματίου διατηρείται σχεδόν σταθερή με μία αύξηση πολύ μικρή, της τάξεως του 1%.

Το πιο ανησυχητικό είναι ότι ο Ιούνιος φέτος είχε πτώση στις τιμές κατά 4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι. Πτώση για όλους τους μήνες του πρώτου εξαμήνου του 2019 παρατηρήθηκε και όσον αφορά τις πληρότητες των ξενοδοχείων, γεγονός το οποίο επίσης συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την αύξηση των κλινών, είτε πρόκειται για ξενοδοχεία είτε ακόμη και για καταλύματα τύπου Airbnb, δεδομένου ότι οι αφίξεις στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» κινούνται ανοδικά και μέσα στο 2019.

Χαρακτηριστικό είναι ότι το δεύτερο τρίμηνο του 2019 οι διεθνείς αφίξεις στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας σημείωσαν άνοδο 11% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δεύτερο τρίμηνο του 2018, με τον Απρίλιο να σημειώνει ρεκόρ με +20,5% και τους μήνες Μάιο και Ιούνιο να συνεχίζουν ανοδικά με μονοψήφιο ποσοστό αύξησης κατά 9,7% και 6,1% αντίστοιχα.

Συμπεράσματα έρευνας του ΙΤΕΠ

Επίσης, σύμφωνα με την έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για τις επιδόσεις ξενοδοχείων κατά το πρώτο τρίμηνο και προβλέψεις για την τουριστική σεζόν 2019 που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.956 ελληνικών ξενοδοχείων σε σύνολο 9.873 – το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας παρουσίασε μειωμένη πληρότητα, ενώ 1 στα 4 ξενοδοχεία εμφάνισε μείωση στις τιμές του. Αντίστοιχα, το 46% των ξενοδοχείων εποχικής λειτουργίας κατέγραψε μείωση στις προκρατήσεις του, ενώ το 23% αυτών αναγκάστηκαν να μειώσουν τις τιμές που προσφέρουν για τα early bookings, ώστε να προσελκύσουν νέα πελατεία.

Συμπερασματικά, όπως αποτυπώνεται στην Έρευνα Συγκυρίας και ειδικότερα στον απολογισμό πρώτου τριμήνου 2019:

1. Το 45% των μονάδων συνεχούς λειτουργίας κατέγραψε μειωμένη πληρότητα κατά το πρώτο τρίμηνο του 2019 σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2018. Κατά μέσον όρο η μείωση άγγιξε το 24%. Μεσοσταθμικά, σε επίπεδο επικράτειας, η μείωση της πληρότητας ανήλθε ποσοστιαία στο 7,4%. Κατά το ίδιο διάστημα 1 στα 4 ξενοδοχεία (25%) μείωσε τις τιμές του, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 15%, ενώ το 64% των ξενοδοχείων τις διατήρησε σταθερές.

2. Αντίστοιχα, για τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας η έρευνα διαπιστώνει ότι στο 46% αυτών οι προκρατήσεις, που αποτελούν τον δείκτη για την πορεία της τουριστικής κίνησης, παρουσίασαν μείωση, η οποία κατά μέσον όρο ήταν 21%. Όσον αφορά τις εκπτώσεις που δίνουν οι ξενοδόχοι για τα λεγόμενα early bookings, το 75% δήλωσε πως διατήρησε τις τιμές του σταθερές, ενώ το 23% αναγκάστηκε να προσφέρει αυξημένες εκπτώσεις προκειμένου να προσελκύσει νέα πελατεία.

3. Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις της τουριστικής περιόδου 2019 για τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας καταγράφεται ότι το 31% των ξενοδόχων εκτιμά πως η πληρότητα των μονάδων τους για το 2019 θα είναι μειωμένη σε σχέση με το 2018. Η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα κυμανθεί γύρω στο 20%. Αντίστοιχα, το 21% των ξενοδόχων προβλέπουν πτώση στις τιμές τους. Κατά μέσον όρο η μείωση υπολογίζεται στο 13%. Τέλος, το 65% εξ αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους κατά το 2019.

4. Όσον αφορά τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας, το συμπέρασμα είναι ότι αυτά δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις. Έτσι το 43% των ξενοδόχων εκτιμά ότι η πληρότητά τους κατά τη θερινή σεζόν του 2019 θα είναι μειωμένη, με τη μέση μείωση να κυμαίνεται γύρω στο 16%.

5. Το 16% των ξενοδόχων προβλέπει μείωση στις τιμές των μονάδων τους σε σχέση με την αντίστοιχη σεζόν του 2018. Σε επίπεδο επικράτειας η μέση μείωση εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 13%. Το 60% αυτών θα διατηρήσει σταθερές τις τιμές τους.

Τέλος, από τη μελέτη προκύπτει ότι υπάρχει ανομοιομορφία ως προς τις επιδόσεις ανάλογα με την περιφέρεια και ανάγκη στήριξης των ξενοδοχείων χαμηλότερων κατηγοριών, καθώς αυτά δέχονται τις μεγαλύτερες πιέσεις στους δείκτες τιμής και πληρότητας πανελλαδικά.

 

ΣΧΟΛΙΑ

Το "Π" σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.