search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 10:42
MENU CLOSE

Γιάννης Ψειμάδας: Ο συνθέτης της τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας στο topontiki.gr

23.11.2021 07:00
psimadas098-new

Είναι ο άνθρωπος πίσω από τις μελωδίες των τελετών Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας, που γίνονται συνοδεία χορού στο Aρχαίο Στάδιο της Ολυμπίας, πριν τους χειμερινούς και θερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες. Πρόκειται για τον μουσικοσυνθέτη Γιάννη Ψειμάδα, με καταγωγή από το Παναιτώλιο Αιτωλοακαρνανίας, που μίλησε στο topontiki.gr για τη μουσική και από πού αντλεί την έμπνευσή του, την πανδημία και πόσο επηρέασε τους καλλιτέχνες, αλλά και το ελληνικό Metoo.

Ο γνωστός μουσικοσυνθέτης αναφέρθηκε στα πρώτα βήματά του στη μουσική, στα πρώτα ερεθίσματα που τον οδήγησαν στην ενασχόλησή του με τη μουσική.

«Η έντονη παιδική μου ανάμνηση με την μουσική είναι όταν αντίκρυσα για πρώτη φορά σε πανηγύρι μία κόκκινη ηλεκτρική κιθάρα που έπαιζε με χαρακτηριστικό τρόπο ένας τσιγγάνος μουσικός. Έμεινα αποσβολωμένος να χαζεύω αυτό το μαγικό όργανο μπροστά μου να ταξιδεύει το παιδικό μου μυαλό σε περίεργους κόσμους και να αναρωτιέμαι πως στο καλό βγαίνει από κει αυτός ο ήχος. Αυτό ήταν. Όταν ο πατέρας μου με πήγε στους πάγκους με τα παιχνίδια εγώ επέμενα να μου πάρει μια πλαστική μικρή κιθάρα αντί των άλλων παιχνιδιών που υπήρχαν. Ο πατέρας μου μετά από πίεση μου την αγόρασε και θυμάμαι τις επόμενες μέρες να πηγαίνω στις παρέες των μεγάλων ,κυρίως γυναικοπαρέες να κάθομαι μπροστά τους και να γρατζουνάω τις πλαστικές χορδές κι αυτοί να με κοιτάζουν με ένα τρόπο σαν να έχω χαζέψει, αλλά να μη με αποπαίρνουν.

Αργότερα στο σχολείο πάλι ήρθαν έντονα ερεθίσματα με τη μουσική που δεν με άφηνε σε ησυχία. Άκουγα από μικρός τους Έλληνες συνθέτες από το τρανζιστοράκι, μετά αγάπησα την ξένη μουσική από τον κορυφαίο Γιάννη Πετρίδη που έπαιζε την αφρόκρεμα της εποχής.

Έπεισα τον πατέρα μου να μου αγοράσει πια την πρώτη κανονική κιθάρα και γυρνώντας από το σχολείο και τα καλοκαίρια από την σκληρή αγροτική δουλειά στα χωράφια ήταν η πιο καλή μου παρέα. Κοιμόμουν κυριολεκτικά μαζί της. Μελέτησα με κάποια βιβλία χωρίς δάσκαλο γιατί δεν υπήρχε οικονομική άνεση. Και αργότερα σε φιλαρμονική άρχισα να ασχολούμαι με το σαξόφωνο»

Ο Γιάννης Ψειμάδας μίλησε και για τις σπουδές του στη μουσική και την απόφασή του να ασχοληθεί επαγγελματικά με την μεγάλη του αγάπη.

«Ήρθα στην Αθήνα για να σπουδάσω ανώτερα θεωρητικά της μουσικής γιατί δεν υπήρχε περίπτωση όπως το ένοιωθα να ασχοληθώ με τίποτα άλλο. Μικρός επίσης ήθελα να γίνω πιλότος αεροπλάνου η οποία ήταν άλλη μια τρέλα καρφωμένη στο μυαλό μου που δεν με άφησε ποτέ αλλά πρακτικά ήταν αρκετά δύσκολο κι εγώ δεν ήμουν σε καλή σχέση με το διάβασμα. Η απόφαση να ασχοληθώ επαγγελματικά ήρθε κι έδεσε όταν, σπουδάζοντας στο ωδείο, δούλευα ταυτόχρονα σε εργοστάσιο μεγάλης εταιρίας υφασμάτων όπου φόρτωνα νταλίκες με τόπια ύφασμα. Μετά από μήνες δουλειάς μια μέρα πήγα στο εργοστάσιο σαν υπνωτισμένος και είπα στον διευθυντή ότι παραιτούμαι, έτσι απλά και αποφασισμένα.

Από τότε και στο εξής άρχισα να δουλεύω ως μουσικός και τραγουδιστής σε διάφορα μαγαζιά. Σημειωτέον ότι έχω ζήσει όλη τη περίεργη δεκαετία του 80 μέσα στα νυχτερινά μαγαζιά και γράφω βιβλία ολόκληρα με ότι είδα και έζησα εκεί.»

 Σημεία- σταθμοί στην καριέρα του Γιάννη Ψειμάδα

«Αν κι έχω δουλέψει πολύ ως μουσικός κι ακόμη συνεχίζω κυρίως ως σαξοφωνίστας πλέον ,πάντα μέσα μου ένοιωθα συνθέτης. Αυτό πάλι το ανακάλυψα από πολύ μικρή ηλικία.

Αγαπούσα πάντα το θέατρο κι ήθελα να γράψω μουσική για παραστάσεις. Οταν προέκυψε η συνεργασία μου με το θέατρο με πρώτη συνεργασία με τον σκηνοθέτη-ηθοποιό Νίκο Γκεσούλη ,ήταν μια ξεχωριστή στιγμή για μένα γιατί ήμουν έτοιμος να το κάνω και ήταν και πολύ δύσκολη και δημιουργική δουλειά. Αρχαία τραγωδία, αυτό που ήθελα εξ αρχής να κάνω .Έφερα με την πρώτη μου συνεργασία βραβείο μουσικής σύνθεσης κι αυτό μου έδωσε ψυχική ώθηση. Από τότε έχω συνθέσει μουσική για πολλές θεατρικές παραστάσεις με εύρος ρεπερτορίου. Αρχαία τραγωδία, Αριστοφάνη, κλασσικό και σύγχρονο θέατρο ,παιδικό θέατρο επίσης.

Άλλη στιγμή που ξεχωρίζω είναι η δημιουργία της ομάδας αφήγησης παραμυθιών και μύθων μαζί με τη γνωστή αφηγήτρια Νίκη Κάπαρη την οποία συνοδεύω στις αφηγήσεις με μουσικά όργανα από όλο τον κόσμο δημιουργώντας ηχητικά τοπία εκτός από την μουσική συνοδεία και το τραγούδι. Εδώ και 20 χρόνια με την χαρισματική αυτή αφηγήτρια, έχουμε κάνει πολύ δουλειά σε όλη την Ελλάδα σε περιοδείες φεστιβάλ και άλλα με κορυφαία συνεργασία 10 χρόνων με το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όπου έχουμε αφηγηθεί σχεδόν μπροστά σε όλα τα εκθέματα σε παιδιά και ενήλικες.

Κορυφαία στιγμή στην μουσική μου πορεία θεωρώ την συμμετοχή μου ως συνθέτη στην τελετή Αφής Ολυμπιακής Φλόγας όπου μετράω μέχρι τώρα 5 τελετές Αφής θερινών και χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων στην Αρχαία Ολυμπία.»

Η Αρχαία Ολυμπία πηγή έμπνευσης

Ο κ. Ψειμάδας εξηγεί πώς ο ιερός τόπος της Αρχαίας Ολυμπίας λειτούργησε ως πηγή έμπνευσης για τη μουσική που γράφει για την τελετή Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας.

«Η τελετή Αφής είναι ένα πολύ ιδιαίτερο γεγονός που γίνεται μόνο στη χώρα μας και στο σημείο που ξεκίνησαν όλα, την Ιερά Αλτη της Αρχαίας Ολυμπίας και το Αρχαίο Στάδιο.

Για να γίνει αυτό το σημαντικό γεγονός είναι αναγκαίο να υπάρχει μέσα στην ψυχή όλων των συντελεστών της ομάδας τελετής Αφής καθαρότητα και γνώση σε σχέση με το ωραίο το μεγάλο και το αληθινό που είναι και το πρωτόλειο μήνυμα και ουσία του Ολυμπιακού πνεύματος.

Η έμπνευση λοιπόν ξεκινάει από εκεί και με την σύμπνοια όλης της ομάδας που λειτουργούμε σαν μία καρδιά ,με την καθοδήγηση της Χορογράφου και καλλιτεχνικής υπεύθυνης της τελετής Αρτεμις Ιγνατίου, ανάβει η Πρωθιέρειά μας την Ολυμπιακή Δάδα με τη φλόγα που δίνει ο ελληνικός Ήλιος μετά από την επίκληση στον Θεό Απόλλωνα .Όλα βαθιά συμβολικά και φωτεινά.

«Από μαθητής δημοτικού που αντίκρυσα για πρώτη φορά αρχαιολογικό χώρο άκουσα την μούσα να τραγουδάει μέσα μου. Ήταν σαν να με άγγιξε κάτι θεϊκό. Αυτό ένοιωσα ώριμα πιά μέσα στην Αρχαία Ολυμπία ακούγοντας τα πουλιά στα δέντρα της ,τους ήχους των αιώνων που ακούγονται από κάθε πέτρα και αρχαία κολώνα, τις φωνές των αθλητών και του κόσμου που τους παρακολουθούσε κι έχουν ποτίσει το χώμα της και τον αέρα της. Οποιος έχει ανοιχτές τις κεραίες της ψυχής του εκεί μπορεί να τα ακούσει όλα αυτά.»

Η ενασχόλιση με τα social media

Ο Γιάννης Ψειμάδας είναι ιδιαίτερα ενεργός στα social media με συνερχείς αναρτήσεις της μουσικής του στο Facebook αλλά και με τη δημιουργία βίντεο τα οποία ανεβάζει στο You tube.

«Πάντα είχα αγάπη για την εικόνα και βίντεο. Μου αρέσει να δημιουργώ μουσικά βιντεοκλίπ σε τοπία και σημεία που εκτός από την ομορφιά έχουν και κάτι πιο εσωτερικό να μου πουν.

Για παράδειγμα έχω κάνει αρκετά βίντεο στα χαλάσματα ενός Ενετικού πύργου στη Ζάκυνθο που τον χρησιμοποιούσαν για φυλάκιο παρατήρησης για τον ερχομό πειρατών και μετά στην κατοχή για πολυβολείο. Προσπαθώ με την μουσική μου να ξορκίσω το κακό που προκάλεσε. Επίσης με την αφηγήτρια Νίκη Κάπαρη διαλέγουμε τοπία που μαζί με την φυσική ομορφιά έχουν κρυμμένο κάποιο θρύλο κι εκεί κάνουμε βίντεο αφηγήσεων με μουσική συνοδεία. Υπάρχει και το κανάλι μας “Παραμυθοταξιδευτές-Storytellertravellers” στο youtube »

Η πανδημία και η στήριξη του καλλιτεχνικού κόσμου από την πολιτεία

Ο κ. Ψειμάδας δεν μασάει τα λόγια του για το πώς επηρέασε η πανδημία των καλλιτεχνικό χώρο και πώς η πολιτεία αντιμετώπισε τον πολιτισμό ως «πολυτέλεια» όπως δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Η καραντίνα ήρθε σαν κεραυνός εν αιθρία μαζί με το πρωτόγνωρο και τον φόβο που περιπλανιόταν και περιπλανιέται στον αέρα. Πάνω που πήγαιναν να μπουν σε μια θετική γραμμή κάποια πράγματα ήρθε η ανατροπή. Ο φόβος για την υγεία, η εν δυνάμει σκόπιμη εκμετάλλευση του φόβου, η υστερία του πλήθους, οι διάφορες “συνωμοσίες” κλπ. πολλά μέτωπα ταυτόχρονα. Έφτασε στην επικινδυνότητα του ιδρυματισμού η καραντίνα, της ψεύτικης ασφάλειας του εγκλεισμού. Όλοι το νοιώσαμε. Ο καλλιτεχνικός χώρος και η εστίαση που έχει άμεση σχέση σήκωσαν το πιο βαρύ φορτίο δυστυχώς. Η πολιτεία αντιμετώπισε τους καλλιτέχνες όπως παλιά ένας άξεστος θα ρωτούσε «αα είσαι μουσικός, ηθοποιός, και ποια είναι η κανονική σου δουλειά;» Οικονομικά στήριξε τόσο-όσο, μετά μυρίων βασάνων όπως έλεγε κι ένας καθηγητής μου παλιά στο γυμνάσιο για κάποιους που με το ζόρι πέρναγαν την τάξη.

Πολυτέλεια η τέχνη για μια ακόμα φορά από τους επιτήδειους. Η τροφή της ψυχής στην τελευταία γραμμή δυστυχώς εν έτει 2020-21.Ευτυχώς υπήρξαν κάποιοι άνθρωποι με μεράκι που στήριξαν κάποιες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις εν μέσω πανδημίας και το λέω έχοντας προσωπική εμπειρία με το νησί της Λέσβου το δύσκολο καλοκαίρι του 2020».

Ελληνικό Metoo: Πώς σχολιάζει ο Γιάννης Ψειμάδας τις κακοποιητικές συμπεριφορές που αναστάτωσαν τον καλλιτεχνικό χώρο

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο γνωστός μουσικοσυνθέτης ο καλλιτεχνικός κόσμος έκανε τον πιο δυνατό θόρυβο γιατί είναι στα φώτα, ενώ πρόσθεσε ότι παντού υπάρχουν οι κακοποιητικές συμπεριφορές. «Έχουμε υποστεί όλοι στο χώρο μας, μπούλινγκ, υποτίμηση, ψυχολογική πίεση. Δεν δικαιολογώ τίποτα γιατί πάντα προσπαθούσα και προσπαθώ να είμαι δίκαιος και αξιοπρεπής με τους συνεργάτες μου.  Υπάρχουν όρια, αλλά οι έχοντες την εξουσία πολλές φορές τα ξεπερνούν με καταστροφικά αποτελέσματα .

Υπάρχει πιο έντονη ευαισθησία και εντάσεις στον καλλιτεχνικό χώρο αλλά δεν υφίσταται αυτό ως δικαιολογία. Είμαστε άνθρωποι ο καθένας με την αξιοπρέπεια του και τον ανήφορο που έχει βαδίσει στη ζωή του ,τα όνειρά του για κάτι καλύτερο, το άγχος του, την προσπάθεια του, τον αγώνα για επιβίωση. Δεν έχει κανένας δικαίωμα να σε πατήσει ούτε να σε κάνει σκαλί να ανέβει λίγο πιο ψηλά, και κυρίως να σε χρησιμοποιήσει σαν αντικείμενο για τις ορέξεις του που είναι και το πιο κατηγορητέο. Δεν έπεσα από τα σύννεφα κι ευτυχώς που μίλησαν πολλοί και υπάρχουν ακόμα περισσότεροι πιστεύω που δεν έχουν μιλήσει. Κατηγορώ την εκμετάλλευση ,την κακοποιητική συμπεριφορά και την κατάχρηση εξουσίας που ευθύνεται για πολλά άσχημα.

Προτιμώ να καμαρώνω τους συνεργάτες μου για την έμπνευση και την δημιουργικότητα τους. Ετσι νοιώθω να γίνομαι κι εγώ καλύτερος και να προχωράω μπροστά» καταλήγει ο Γιάννης Ψειμάδας.

Διαβάστε επίσης:

«Τόποι Επιθυμίας» της Ειρήνης Ηλιοπούλου στην Γκαλερί Σκουφά

Γιάννης Ζουγανέλης: Ως φύση ανήσυχη αφήνει το δικό του «Stigma» – Από την ηχογράφηση δίσκων στη συγγραφή βιβλίων και τον μπάμπα Μπόμπ Άσραμ

Χρήστος Χωμενίδης: Τιμήθηκε με Βραβείο Ευρωπαϊκού Μυθιστορήματος

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19.04.2024 10:42