search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 13:09
MENU CLOSE

Ιπτάμενα Δελφίνια: Μύθοι και αλήθειες για τα «παρωχημένα» σοβιετικά ταχύπλοα που ήταν… μισό αιώνα μπροστά από την εποχή τους

13.07.2022 06:00
iptameno_delfini_new-1536×618

Τέλος εποχής για τα ιπτάμενα δελφίνια της Hellenic Seaways, καθώς αποσύρονται τον Αύγουστο τα ρωσικής προέλευσης σκάφη που μετέφεραν εκατομμύρια Έλληνες και ξένους τουρίστες τα τελευταία 50 και πλέον χρόνια κυρίως προς τα νησιά του Αργοσαρωνικού και όχι μόνο.

Η απόσυρση των δελφινιών της Attica Group, που ελέγχει τρία τέτοια σκάφη, ενώ ένα τέταρτο παραμένει πάντοτε σε εφεδρεία σηματοδοτεί το κλείσιμο ενός μεγάλου κύκλου για την ελληνική ακτοπλοΐα.

Εδώ πρέπει να διευκρινίσουμε ότι τα flying dolphin «Αθηνά», «Venus» και «Ερατώ», που ανήκουν στην Aegean Flying Dolphins, δεν αποσύρονται και θα συνεχίσουν να μεταφέρουν τους επιβάτες τους κανονικά.

Τα «ιδιόρρυθμα» αυτά σκάφη έφτασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1960 αλλά  καθιερώθηκαν μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1970 από τον εφοπλιστή Γιώργο Λιβανό και έφεραν κυριολεκτικά «επανάσταση» στο χώρο της ακτοπλοΐας.

Οι φήμες της εποχής ήθελαν μάλιστα τότε τον Γιώργο Λιβανό να αγοράζει δύο παρατημένα στην Ελευσίνα σοβιετικής κατασκευής υδροπτέρυγα και σταδιακά να αναπτύσσει τον στόλο της Ceres σε κυρίαρχη δύναμη με βάση τη μαρίνα της Ζέας.

Τα (σήμερα) παρωχημένα, σοβιετικής ως επί το πλείστον κατασκευής, ιπτάμενα δελφίνια εκμεταλλεύονταν τον σχεδιασμό τους μηδενίζοντας σχεδόν την τριβή με το νερό για να αναπτύξουν υψηλές ταχύτητες με χαμηλή σχετικά κατανάλωση, και έπαιξαν κυρίαρχο ρόλο στην τουριστική ανάπτυξη των νησιών που δραστηριοποιήθηκαν,

Τα σοβιετικά αυτά υδροπτέρυγα κατάφεραν να μειώσουν σημαντικά τους χρόνους του ταξιδιού από τον Πειραιά προς την Αίγινα, τον Πόρο, την Υδρα και τις Σπέτσες.

Ναι, ήταν θορυβώδη με «σπαρτιάτικο» εσωτερικό αλλά έκαναν τη δουλειά τους αποτελεσματικά και γρήγορα ήταν δηλαδή ιδανικά για τις καλοκαιρινές και όχι μόνον αποδράσεις, κυρίως στον Αργοσαρωνικό.

Μάλιστα κάποτε στα ελληνικά νερά υπήρχαν πολύ περισσότερα τέτοια ιπτάμενα δελφίνια που ταξίδευαν όχι μόνο στον Αργοσαρωνικό, αλλά και στα Δωδεκάνησα, στην Τζια, στην ανατολική Πελοπόννησο και στο Ιόνιο.

Και κατάφεραν με πάνω από 50 χρόνια λειτουργίας να ξεπεράσουν κατά πολύ το προσδόκιμο χρόνο ζωής τους με επιτυχία.

Το ιστορικό  της παρουσίας τους στην Ελλάδα

Η ιστορία θέλει τον εφοπλιστή Γιώργο Λιβανό να επισκευάζει αρχικά δύο παρατημένα στην Ελευσίνα υδροπτέρυγα, σοβιετικής κατασκευής, τα οποία αποτέλεσαν την απαρχή του στόλου της εταιρείας Ceres με ορμητήριό της τη μαρίνα της Ζέας.

Η ιδέα για τη δρομολόγησή τους ήρθε από τη μακρινή Ιαπωνία από έναν στενό συνεργάτη του Έλληνα εφοπλιστή. Το «αφεντικό» του ναυπηγείου Χακοντάτε στη Βόρεια Ιαπωνία ονόματι Γκόντα ήταν ο άνθρωπος που τον παρακίνησε να ασχοληθεί επιχειρηματικά με τα ιπτάμενα δελφίνια.

Η αρχή έγινε ένα παγωμένο πρωινό στις αρχές του 1976 στη Μόσχα. Ο Γκόντα επισκεπτόταν τη πόλη για δουλειές του ναυπηγείου, όταν οι τότε σοβιετικοί αξιωματούχοι τον ρώτησαν αν ξέρει κανέναν αξιόλογο επιχειρηματία στην Ελλάδα γιατί είχαν ένα «πρόβλημα» με δύο ιπτάμενα δελφίνια που είχαν παροπλιστεί στη χώρα μας. Ο Γκόντα έδωσε αναφορά στον Έλληνα εφοπλιστή, ο οποίος και πήγε να τα δει από κοντά.

Τα δύο σοβιετικά υδροπτέρυγα έγιναν με την πάροδο του χρόνου τριάντα, ενώ σχεδόν μετά από τρεις δεκαετίες τίποτα «εσωτερικά» και «εξωτερικά» δεν θύμιζε την αρχική καταγωγή τους. Και αυτό γιατί άλλαξαν τα πάντα μέσα και έξω: από μηχανές, πτερύγια και έλικες ως τα καθίσματα και τα συστήματα εξαερισμού. Παράλληλα, δημιουργήθηκε υποδομή (όπως η ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα στο Πέραμα ή η εγκατάσταση ενός γερανού 140 τόνων στις εγκαταστάσεις του ΟΛΠ) για την αυτοδύναμη κάλυψη των απαραίτητων εργασιών.

Καθιέρωση και στη συνέχεια επέκταση στις Β. Σποράδες

Τα «ιπτάμενα δελφίνια», όπως καθιερώθηκε να ονομάζονται τα περίεργα αυτά σκάφη δεν «πατούσαν» το νερό και βρήκαν την ιδανική θαλάσσια γραμμή για να αναπτυχθούν στον Αργοσαρωνικό.

Στις αρχές εκτελούσαν το δρομολόγιο Πειραιάς – Πόρος – Υδρα – Σπέτσες, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια η «προαστιακή» γραμμή της Αίγινας, τα νησιά των Βόρειων Σποράδων, λιμάνια της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, τα μικρά και τα μεγάλα νησιά των Κυκλάδων.

Η επέκταση των δρομολογίων εκτός Σαρωνικού δεν ήταν στρωμένη με…ροδοπέταλα.

Ο  Λιβανός, όταν θέλησε να επεκταθεί στις Βόρειες Σποράδες συνάντησε ισχυρή αντίσταση από τοπικούς εφοπλιστικούς παράγοντες.

Έτσι υποχρεώθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 να αναλάβει και εγγράφως δέσμευση ενώπιον του τότε υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας ότι σε περίπτωση που οι πλοιοκτήτες αποσύρουν, όπως απειλούσαν, τα πλοία τους, ο ίδιος θα δρομολογούσε εκτός από τα υδροπτέρυγα και ένα κλειστό φεριμπότ για τη μεταφορά των αυτοκινήτων και την κάλυψη των γενικότερων αναγκών των κατοίκων.

Συνεχίζουν τα «δελφίνια» της AFD

Στον Αργοσαρωνικό η εταιρεία Aegean Flying Dolphins δραστηριοποιείται εδώ και πολλά χρόνια και θα εξακολουθήσει -όπως τονίζει- με τα ιπτάμενα δελφίνια ΑΘΗΝΑ, ΒΕΝΟΥΣ Ι και ΕΡΑΤΩ.

Όπως αναφέρει, τα πλοία της εταιρείας και οι ναυτικοί τους έχουν εξυπηρετήσει εκατοντάδες χιλιάδες επιβατών, έχουν διασώσει ανθρώπους σε κίνδυνο, έχουν πραγματοποιήσει διακομιδές ασθενών και έχουν κερδίσει την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού και των νησιωτών. Γι’ αυτό διαβεβαιώνουν τους ναυτικούς, το επιβατικό κοινό, τους συνεργάτες και τις αρχές ότι τα δρομολόγια θα συνεχίσουν να εκτελούνται κανονικά και απρόσκοπτα.

Διαβάστε επίσης:

Αλόννησος: Η πράσινη «όαση» των Σποράδων για εναλλακτικές διακοπές (Photos/Videos)

Δημοψήφισμα 2015: Επτά χρόνια από το μεγάλο «όχι» – Τα «στρατόπεδα», τα σποτ και τα ιστορικά πρωτοσέλιδα (photos/videos)

Λινού στο topontiki.gr: Λήψη μέτρων ανεξάρτητα από το αν υπάρχει πίεση στο σύστημα υγείας – Τι λέει για την 4η δόση

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26.04.2024 13:09