ΚΥΡΙΑΚΗ 28.04.2024 07:34

Επιστήμονες ανακάλυψαν τι συνέβη στη Γη όταν χτυπήθηκε από μετεωρίτη πριν από 66 εκατ. χρόνια (Videos)

08.09.2022 06:00
meteoritis_new
Πηγή: Pixabay

Απαντήσεις σε ένα μυστήριο 66 εκατομμυρίων ετών έδωσαν οι επιστήμονες που ερεύνησαν τις  ακριβείς συνθήκες υπό τις οποίες εξαφανίστηκαν οι δεινόσαυροι από τη Γη.

Η συζήτηση που γινόταν ως τώρα αφορούσε στις συνθήκες που προκάλεσαν τις καταστροφικές πυρκαγιές, που προκλήθηκαν από έναν τεράστιο μετεωρίτη και γύρω από το θέμα είχαν αναπτυχθεί διάφορες θεωρίες. Μία ομάδα ειδικών από τη Βρετανία, το Μεξικό και τη Βραζιλία υποστηρίζει πως επιτέλους δόθηκαν απαντήσεις.

Ο μετεωρίτης που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους από την Γη προκάλεσε μεγάλες φωτιές σε ακτίνα χιλιάδων μιλίων γύρω από το σημείο πρόσκρουσης, λένε οι επιστήμονες. Ο μετεωρίτης είχε πλάτος έξι μιλίων και έπεσε στη χερσόνησο του Γιουκατάν, στο Μεξικό, στο τέλος της Κρητιδικής Περιόδου, πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια.

Οι καταστροφικές συνέπειες του μετεωρίτη επέφεραν το ξαφνικό τέλος της κυριαρχίας των δεινοσαύρων, με την μαζική εξόντωση των τεράστιων ζώων, σύμφωνα με τους επιστήμονες και παράλληλα εξαφανίστηκαν τα τρία τέταρτα της χλωρίδας και της πανίδας που υπήρχαν τότε στον πλανήτη.

Ήταν όμως αναπάντητα τα ερωτήματα για το πώς και το πότε ξέσπασαν οι πυρκαγιές και το εύρος των συνεπειών που είχαν στο οικοσύστημα.

Αναλύοντας πετρώματα που χρονολογούνται από εκείνη την περίοδο, οι γεωεπιστήμονες από τη Βρετανία, το Μεξικό και τη Βραζιλία διαπίστωσαν ότι κάποιες μεγάλες πυρκαγιές ξέσπασαν σε διάστημα λίγων λεπτών μετά την πρόσκρουση του μετεωρίτη. Οι πυρκαγιές επηρέασαν περιοχές που εκτείνονται μέχρι 1553 μίλια ή και περισσότερα από το σημείο της πρόσκρουσης, διαπίστωσαν οι επιστήμονες.

Στη μελέτη τους αναφέρουν ότι οι τεράστιες πυρκαγιές στις παραθαλάσσιες περιοχές έσβησαν γρήγορα από το τσουνάμι που προκλήθηκε από την πτώση του μετεωρίτη και παρέσυρε τα δέντρα στην θάλασσα.

Μελετώντας απολιθωμένους κορμούς δέντρων οι γεωεπιστήμονες ανακάλυψαν ότι οι φωτιές βρίσκονταν σε εξέλιξη όταν έγινε το τσουνάμι που παρέσυρε τα δέντρα, λίγη ώρα μετά την πτώση του μετεωρίτη.

Κατέληξαν έτσι στο συμπέρασμα ότι η πύρινη κόλαση ήταν συνέπεια είτε μίας πύρινης σφαίρας επικών διαστάσεων, είτε εξαιτίας της θερμοκρασίας που αναπτύχθηκε από τα φλεγόμενα πετρώματα που εκτοξεύτηκαν στην ατμόσφαιρα αμέσως μετά την πτώση του μετεωρίτη.

Ο καθηγητής Μπεν  Νέλερ, του Πανεπιστημίου του Αμπερντίν, ένας από τους συντάκτες της μελέτης, δήλωσε ότι «μέχρι τώρα δεν ήταν σαφές εάν οι πυρκαγιές προκλήθηκαν ως άμεση συνέπεια της πρόσκρουσης του μετεωρίτη ή εξαπλώθηκαν προοδευτικά, καθώς τα δέντρα τυλίχτηκαν στις φλόγες εξαιτίας κεραυνών».

«Τελικά η έρευνά μας επιβεβαιώνει πως και πότε άρχισαν αυτές οι καταστροφικές φωτιές και δίνει μία ζοφερή και τρομακτική εικόνα για το τι συνέβη αμέσως μετά την πρόσκρουση του μετεωρίτη», πρόσθεσε ο καθηγητής Νέλερ.

Η μελέτη έγινε με την αιγίδα του βραζιλιάνικου κυβερνητικού προγράμματος Επιστήμη Χωρίς Σύνορα και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Scientific Reports.