search
ΠΕΜΠΤΗ 26.06.2025 21:07
MENU CLOSE

ΣΥΡΙΖΑ: Ανεβάζει σταδιακά τους τόνους για τα Τέμπη – Για ποιους λόγους μιλά για προσπάθεια συγκάλυψης

04.03.2023 13:38
tsipras tempi new

Μετά την παρέλευση του τριήμερου πένθους που κήρυξε ο πρωθυπουργός για το πρωτοφανές σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη το πολιτικό κλίμα αρχίζει και θερμαίνεται (για την ακρίβεια αυτό έχει σταδιακά αρχίσει και συμβαίνει αμέσως μετά το πρώτο σοκ)με επίκεντρο τη συζήτηση για τα αίτια της τραγωδίας και το αν αυτή οφείλεται στο «ανθρώπινο λάθος» ενός και μόνο εργαζόμενου ή σε μια αλυσίδα ενεργειών και παραλείψεων της κυβέρνησης, των διοικήσεων των εμπλεκόμενων εταιρειών, κ.λπ.

Από τον ΣΥΡΙΖΑ οι τόνοι άρχισαν να ανεβαίνουν από χθες καθώς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ήδη από το διάγγελμα του πρωθυπουργού το απόγευμα της Τετάρτης, είδε προσπάθεια περιορισμού των ευθυνών στον σταθμάρχη ο οποίος συνελήφθη και επιπλέον προσπάθεια για διάχυση ευθυνών σε όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις δια της αναφοράς σε «διαχρονικές ευθύνες». Χτες, μάλιστα, δια της εκπροσώπου Τύπου Πόπης Τσαπανίδου ο ΣΥΡΙΖΑ μίλησε καθαρά για προσπάθεια συγκάλυψης εκ μέρους της κυβέρνησης μέσα από επικοινωνιακά τεχνάσματα και συμψηφισμούς.

Το κλίμα αναμένεται πως θα οξυνθεί από εδώ και πέρα, καθώς η Κουμουνδούρου θα επικεντρώσει ακόμη περισσότερο στις πολύ συγκεκριμένες ευθύνες της κυβέρνησης κατά την τετραετή πλέον θητεία της και στο γεγονός ότι τα προβλήματα είχαν αναδειχθεί πολύ στοχευμένα από τις ενέργειες των εργαζομένων και των συνδικαλιστών για τις οποίες το υπουργείο και η κυβέρνηση αδιαφόρησαν.

Τα ερωτήματα στον πρωθυπουργό

Ενδεικτικά, η εκπρόσωπους Τύπου έθεσε χθες προς τον πρωθυπουργό τρία ερωτήματα:

1.Τι ακριβώς θα πήγαινε να εγκαινιάσει προεκλογικά στη Θεσσαλονίκη την ημέρα του δυστυχήματος; Ένα κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης με ανύπαρκτο σύστημα;

2. Ποιος και πώς διόρισε έναν άνθρωπο άπειρο και ακατάλληλο στη θέση του σταθμάρχη Λάρισας και πόσες μέρες πριν το δυστύχημα είχε αναλάβει υπηρεσία;

3. Ποιος ο λόγος παραίτησης το 2022 του πρόεδρου της Επιτροπής που είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο και ποια η απάντηση στα συνεχόμενα εξώδικα των εργαζόμενων;

Γιατί θέτει θέμα συμμετοχής Καραμανλή στα ψηφοδέλτια

Κυρίως όμως έθεσε το ερώτημα αν ο Μητσοτάκης θα συμπεριλάβει κανονικά στα ψηφοδέλτια τον παραιτηθέντα υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Αχ. Καραμανλή. Κι αυτό διότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ δεν θεωρεί ότι η ευθύνη είναι απλώς «πολιτική αντικειμενική ευθύνη» – ότι δηλαδή φέρει την ευθύνη μόνο για το ότι «έσκασε στη βάρδια» του και πέραν αυτού ουδέν – αλλά ότι έχει πραγματική και ουσιαστική ευθύνη και για τις καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717 και γιατί αγνόησε τα εξώδικα και τις αγωνιώδεις προειδοποιήσεις των εργαζομένων του σιδηροδρόμου. Εξ ου και η Κουμουνδούρου δε συμμερίζεται το κλίμα περί αξιοπρέπειας του υπουργού που παραιτήθηκε. Δεν αναμένει βέβαια ότι η δική της πίεση θα οδηγήσει στην έξοδο του πρώην υπουργού από τα ψηφοδέλτια. Αντιθέτως, αυτό που θα επιχειρηθεί από την Κουμουνδούρου, είναι να αναδειχθεί η κυβερνητική υποκρισία, ότι δηλαδή η παραίτηση ήταν μια επικοινωνιακή κίνηση εκτόνωσης, αλλά από κει και πέρα η ΝΔ θα «τιμήσει» και πάλι τον κ. Καραμανλή με μια θέση στα ψηφοδέλτια, απόδειξη ότι δεν του αποδίδονται σοβαρές ευθύνες και κατ’ επέκταση η κυβέρνηση δεν αναλαμβάνει το σοβαρό μερίδιο ευθύνης που της αναλογεί για τα πεπραγμένα της και την πολιτική της.

Επιπλέον, η Κουμουνδούρου καταλογίζει στην κυβέρνηση και τη ΝΔ ότι συνολικά η πολιτική της είχε κατεύθυνση την απαξίωση του σιδηρόδρομου. Ειδικότερα κατηγορούν την κυβέρνηση ότι:

-Απαξίωσε τον ΟΣΕ γιατί ο σχεδιασμός τους ήταν να δώσουν σε ιδιώτες και την συντήρηση και τη λειτουργία του ΟΣΕ, μέσω ΣΔΙΤ, όπως είχε επανειλημμένα διακηρύξει ο κ. Κώστας Αχ. Καραμανλής σε ομιλίες του και στη Βουλή.

Απογύμνωσε τον Οργανισμό και κρίσιμες θέσεις από προσωπικό, αφού προχώρησε σε μείωση των εργαζομένων.

Μείωσε τους σταθμάρχες, χωρίς να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας, όπως η ύπαρξη δύο σταθμαρχών ταυτόχρονα σε υπηρεσία ανά κρίσιμο κόμβο τους και η ύπαρξη κλειδούχων.

-Απαξίωσε τη λειτουργία του συστήματος δευτερογενούς ελέγχου.

-Υποβάθμισε την ανάγκη νέων επενδύσεων στον σιδηρόδρομο. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφασή της να μειώσει την υποχρέωση της Hellenic Train για επενδύσεις στον σιδηρόδρομο κατά 600 εκατ. ευρώ (από 750 εκατ. ευρώ σε 160 εκατ. ευρώ).

-Σημειώθηκαν 3 σιδηροδρομικά ατυχήματα μέσα στο 2022.

Κατακραυγή για την Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων

Ως πλέον χαρακτηριστικό στοιχείο της προσπάθειας συγκάλυψης που καταγγέλλει η Κουμουνδούρου είναι και το γεγονός της παραπομπής της διερεύνησης των αιτιών του δυστυχήματος σε Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων. Η δε συνολική κατακραυγή από κόμματα, φορείς και κοινωνία για τη συμμετοχή σε αυτήν του Καθηγητή Θ. Ζηλιασκόπουλου (θα δούμε τους λόγους πιο κάτω) οδήγησε τελικά στην παραίτησή του, το μεσημέρι του Σαββάτου.

Εδώ οι αιχμές είναι οι εξής:

1.Ότι η κυβέρνηση παραπέμπει για την διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος σε μια επιτροπή απολύτως ελεγχόμενη από την ίδια ωσάν οι ευθύνες να αναζητούνται κάπου αλλού, έξω απ’ αυτήν. Όμως, λέει ο ΣΥΡΙΖΑ, ο ελεγχόμενος – και τέτοιος είναι και η κυβέρνηση – δεν μπορεί να αυτός που θα διερευνήσει τα αίτια του δυστυχήματος.

Και για ποιο λόγο θεωρεί ο ΣΥΡΙΖΑ ότι η Επιτροπή αυτή είναι ελεγχόμενη; Διότι ενώ ο πρωθυπουργός την βάφτισε «υπερκομματική» έβαλε τον υπουργό  Γιώργο Γεραπετρίτη να ορίσει τη σύνθεσή της χωρίς την ίδια ώρα να ζητηθεί από τα  κόμματα ούτε η συναίνεση, ούτε προτάσεις για πρόσωπα. Σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ, στόχος αυτή την Επιτροπής είναι ένα «βολικό προεκλογικό πόρισμα» που θα επικυρώνει την ετυμηγορία που ήδη έχει βγάλει στο διάγγελμά του ο κος Μητσοτάκης: Ότι όλα είναι ένα «τραγικό ανθρώπινο λάθος» και «διαχρονικές οι ευθύνες». Κοινώς, κατά την Κουμουνδούρου, δεδομένου ότι η έρευνα από τις αρμόδιες Αρχές θα πάρει χρόνο, η κυβέρνηση στοχεύει σε ένα γρήγορο πόρισμα που θα την απαλλάσσει από τις ευθύνες της εν μέσω προεκλογικής περιόδου, απονευρώνοντας το γενικευμένο αίσθημα οργής που υπάρχει στην κοινωνία στην οποία εμφανώς κυριαρχεί η αντίληψη ότι πρόκειται για «προαναγγελθέν έγκλημα» με ευθύνες κυβερνητικές.

2.Ότι η συμμετοχή του Καθηγητής Παραγωγής και Μεταφορών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Αθανάσιου Ζηλιασκόπουλου στην τριμελή Επιτροπή είναι προβληματική και προκλητική, επαναλαμβάνοντας το μοτίβο του ελεγχόμενου που καλείται να ελέγξει τον εαυτό του, δεδομένου ότι υπήρξε Πρόεδρος και Διευθύνοντας Σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την κρίσιμη περίοδο 2010 – 2015 και πλέον, από το 2021 έχει τεθεί από την κυβέρνηση Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ: Ενδεικτική η αντίδραση του Νίκου Παππά στο twitter: «Ο κ. Ζηλιασκόπουλος μέλος της επιτροπής Γεραπετρίτη. Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2010 έως το 2015. Θα ελέγξει ο ΙΔΙΟΣ τις ευθύνες του. Κοροϊδία και προσβολή».

Πώς η Κουμουνδούρου επιχειρεί να αντικρούσει τους γαλάζιους συμψηφισμούς

Επειδή έχει αρχίσει ήδη όπως είπαμε το παιχνίδι της διάχυσης ευθυνών από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ οικοδομούν ήδη μια δέσμη επιχειρημάτων προκειμένου να αντικρούσουν τον καταλογισμό σημεντικού μεριδίου ευθύνης που επιχειρείται να γίνει από την κυβέρνηση και μερίδα ΜΜΕ

Έτσι κομματικές πηγές υποστηρίζουν πως οι λόγοι που δεν μπορούν να γίνουν συγκρίσεις είναι οι εξής:

1. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που ολοκλήρωσε το πιο δύσκολο τμήμα του συνολικού έργου, δηλαδή την διπλή γραμμή στην διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη το 2018 με σήραγγες χιλιομέτρων, με γέφυρες πάνω σε ρήγματα, με εκατοντάδες χιλιόμετρα ηλεκτροδότησης. Χωρίς γραμμή σιδηροδρομική ΔΕΝ μπορεί να τοποθετηθεί ολοκληρωμένο το ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας. Αυτό λοιπόν κάνει ακόμα μεγαλύτερες τις ευθύνες της κυβέρνησης για το ατύχημα.

2. Υλοποιήθηκε μεγάλο μέρος και ξεπεράστηκαν όλα τα προβλήματα των συμβάσεων για την σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση που παρέλαβε η ΝΔ με στόχο ολοκλήρωσης του έργου το τέλος του 2020. Έκτοτε, λένε οι ίδιες πηγές, έγιναν τα πάντα για να μην ολοκληρωθεί.

3. Επί σύριζα παρά τα μνημόνια για να αντιμετωπιστεί το ενδεχόμενο ανθρώπινου λάθους και επειδή η σύμβαση για το ETCS δεν είχε ολοκληρωθεί είχαν τοποθετηθεί 2 έμπειροι σταθμάρχες στους κεντρικούς σταθμούς της Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Λάρισας και Τιθορέας, όπως και κλειδούχοι σε όλα τα απαραίτητα σημεία, για τη διασφάλιση της ασφαλούς κίνησης των τρένων. Υπήρχε μάλιστα το δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου το οποίο παρακολουθούσε την κυκλοφορία όλων των τρένων. 

4. Η ΝΔ όχι μόνο δεν είχε έμπειρα στελέχη, και στη θέση όσων συνταξιοδοτήθηκαν αυτά τα 4 χρόνια χρησιμοποίησε πολύ λιγότερους εργολαβικούς εργαζόμενους, και με ελάχιστη ή μηδενική εμπειρία.

Ως προς το τελευταίο ο ΣΥΡΙΖΑ επικαλείται και την καταγγελία του πρώην σταθμάρχη Λάρισας πως ο 59χρονος σταθμάρχης που έκανε το λάθος με το κλειδί ήταν κομματικό ρουσφέτι της ΝΔ.

Διαβάστε επίσης:

Πέτσας για Τέμπη: Απαιτείται να αποδοθούν άμεσα, δίκαια και ονομαστικά οι ευθύνες

Τέμπη: Έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για τη σύμβαση «717» των ελληνικών σιδηροδρόμων

Τριαντόπουλος «αδειάζει» Γκάγκα: Κάθε οικογένεια μπορεί να διαχειριστεί το πένθος της όπως επιθυμεί – Συστάσεις, όχι απαγορεύσεις

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 26.06.2025 21:07