search
ΚΥΡΙΑΚΗ 05.05.2024 23:20
MENU CLOSE

Τάσος Παλαντζίδης στο topontiki.gr: «Η δουλειά στην τηλεόραση έχει γίνει βιομηχανία – Όμως Τέχνη και βιομηχανία δεν συνδυάζονται»

11.04.2023 16:34
tasos3

Στην αρχή της τηλεοπτικής σεζόν είχε συμμετοχή στη σειρά «Έρωτας φυγάς» του Open. Έπειτα βρέθηκε με ρόλο στη σειρά «Ζωή» του ΑΝΤ1+ και σχεδόν ταυτόχρονα τον βλέπουμε στη νέα σειρά «IQ 160» του Star.

Ο Τάσος Παλαντζίδης με τουλάχιστον 51 χρόνια πορείας στο θέατρο– κυρίως στο ΚΘΒΕ τα περισσότερα από αυτά- αν και συνταξιούχος συνεχίζει να εργάζεται. Βιοπορίζεται μέσα από εκείνο που αγάπησε.

Με εργατικότητα μέλισσας «επικονιάζει» την Τέχνη του. Δεν τον απασχολούν «δάφνες» και διακρίσεις- έχει κατακτήσει τις «κορυφές» του και δεν έχει να αποδείξει σε κάποιον. Προβληματίζεται όμως διότι, όπως λέει στο topontiki.gr, στο επάγγελμα του ηθοποιού Τέχνη και Βιομηχανία δεν συνδυάζονται.

Πώς καταφέρνετε και τα συνδυάζετε όλα;

Από καιρό συμμετέχω σε τηλεοπτικές δουλειές οι οποίες μπορεί να έχουν διάρκεια αλλά η δική μου παρουσία είναι για τρία- τέσσερα επεισόδια. Είναι και πώς σού τυχαίνουν τα πράγματα. Με αυτή τη μέθοδο οι αμοιβές είναι πιο αξιοπρεπείς για έναν ηθοποιό που έχει βγει στην σύνταξη. Η φορολόγηση είναι δυσβάστακτη και σε μια δουλειά με ρόλο διαρκείας τα περισσότερα πάνε σε κρατήσεις και φόρους. Είναι μια ξεκούραστη μέθοδος.

Το σημαντικότερο είναι ότι τα πράγματα έχουν αλλάξει το τελευταίο διάστημα. Η δουλειά στην τηλεόραση έχει γίνει βιομηχανία. Όμως Τέχνη και βιομηχανία, τουλάχιστον σε αυτό που κάνουν οι ηθοποιοί δεν συνδυάζονται. Η τελετουργία και η λειτουργία της πρόβας έχουν ελαχιστοποιηθεί. Έμαθα αλλιώς,  με δασκάλους τον Γιώργο Σεβαστίκολγου, τον Κωστή Μιχαηλίδη, τον Σπύρο Ευαγγελάτο, το Μίνωα Βολονάκη.

Αισθάνεστε σήμερα σαν ψάρι έξω από το νερό;

Ο νέος ηθοποιός θα γνωρίσει τις τρέχουσες συνθήκες ως φυσιολογικότητα και θα παλέψει για αυτήν. Ο παλιός θα δυσκολευτεί διότι πρέπει να μάθει διαφορετικά.

Όταν βλέπω τον σκηνοθέτη να αγωνίζεται στις επικρατούσες συνθήκες, πρέπει να προσαρμοστώ σε αυτές.

Με βάση τις δικές μου προσλαμβάνουσες και βιώματα στη σημερινή εποχή κάνω μιαν άλλη δουλειά.

Στην αρχή της συζήτησής μας κάνατε λόγο για «ξεκούραστη μέθοδο». Πώς το εξηγείτε;

Όταν έχεις ρόλο για 150 επεισόδια δεν είμαι βέβαιος ότι ο ηθοποιός έχει να πει πάντα κάτι με έναν ρόλο επι τόσα επεισόδια. Εκτός κι αν είναι ρόλος στη σειρά «Φιλαράκια» ή αν αλλάζουν οι συγγραφείς, όπως συμβαίνει κι εδώ τα τελευταία λίγα χρόνια. Διαφορετικά μένουμε στα λόγια.

Δηλαδή;

Τον χαρακτήρα του ρόλου ο ηθοποιός τον δείχνει σε έναν αριθμό επεισοδίων στην έναρξη της σειράς. Στη συνέχεια πρέπει να έχει κείμενο δυνατό, για να έχει λόγο ύπαρξης. Νομίζω ότι είναι κανόνας παντού. Και το λέω, για να εξηγήσω τί συμβαίνει. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και στη ζωή. Με τον ίδιο χαρακτήρα ζούμε. Οι καταστάσεις που βιώνουμε αλλάζουν και μας πάνε. Επομένως σημασία στην τηλεόραση έχει η εξέλιξη, για να έχει να πει ο ηθοποιός κάτι.

Το κείμενο είναι πυξίδα;

Θα σας πω. Καμιά φορά ρωτώ τον σκηνοθέτη αν μπορώ να αλλάξω την ατάκα μου. Διότι ο λόγος είναι το εργαλείο επικοινωνίας. Η «ψυχή» του πράγματος είναι το μυαλό. Το πνεύμα. Είναι σημαντικό να μεταφέρει ο καλλιτέχνης την ουσία του πράγματος.

Εμείς, οι ηθοποιοί προσπαθούμε να μπούμε στη σκέψη του ποιητή και να εκφράσουμε εκείνο που θέλει. Όταν είναι μαγικό αυτό που θέλει ο συγγραφέας, δεν χρειάζεται ο ηθοποιός να κάνει κάτι.

Είναι εύκολη η μετακίνηση από τον έναν ρόλο στον άλλο και από τη μια τηλεοπτική κατάσταση στην άλλη;

Πολλές φορές ναι.  Άλλες, πολλές επίσης όχι…

Πού σημαίνει;

Στις Τέχνες σημαντικό ρόλο παίζουν οι στιγμές. Μπορεί ένας δημιουργός να γράψει ένα αριστούργημα σε πέντε λεπτά και σε πέντε μήνες να έχει κάνει μια «πατάτα». Είναι θέμα έμπνευσης.

Τί είναι έμπνευση;

Η μαγεία να ευχαριστιέσαι αυτό που κάνεις . Είναι το κομμάτι του ταλέντου που έχεις. Η δουλειά που κάνεις είναι το πλάσιμο του. Εφόσον ο ηθοποιός αισθάνεται ευχαρίστηση είναι σαν να «διασχίζει» ρόλους και σειρές. Είναι ένα ταξίδι. Δεν είναι κουτάκια που τα βάζεις το ένα πλάι στο άλλο ή το ένα πάνω στο άλλο. Ό,τι έχω κάνει φέτος και στον «Έρωτα φυγά» και στη «Ζωή»

και στο «IQ 160» για τα δεδομένα μου είναι αξιοπρεπείς δουλειές. Πληρούν τις φιλοδοξίες μου.

Πώς γνωρίζετε ποια εκφραστικά μέσα  πρέπει να αξιοποιήσετε σε κάθε ρόλο;

Διαβάζω φωναχτά και με έναν περίεργο τρόπο- δεν τον έχω εξηγήσει- με παρασύρει το κείμενο. Εκείνο μού δίνει το ερέθισμα, την κατεύθυνση. Συνήθως κινούμαι ενστικτωδώς. Αν πάω με αναλυτική προσέγγιση, με φιλοσοφική διάθεση ενδέχεται να χαθεί ο προσανατολισμός.

Οι θεσμικές  επιλογές της κυβέρνησης για τα επαγγέλματα ιδίως των παραστατικών τεχνών έχουν προκαλέσει αντιδράσεις. Δεν ρυθμίζουν έστω σε κάποιο βαθμό εκκρεμότητες;

Πρέπει να τσακωνόμαστε για τα αυτονόητα, διότι έτσι βρίσκει εφαρμογή το «διαίρει και βασίλευε».

Τί εννοείτε;

Αν παλεύουμε για τα προφανή, η προσοχή στρέφεται σε αυτά και ξεχνούμε όλα τα άλλα…

Ποια είναι;

Η υποβάθμιση της Τέχνης του θεάτρου, του κινηματογράφου. Η υποβάθμιση να βιοπορίζεται ο ηθοποιός, ο καλλιτέχνης μέσα από την Τέχνη του. Η δυνατότητα να μπορεί κάποιος να εργαστεί ως ηθοποιός με αξιοπρέπεια. Πόσω μάλλον ένας συνταξιούχος ηθοποιός.

Τα μεσοπρόθεσμα σχέδια σας ποια είναι;

Το καλοκαίρι θα συμμετέχω στις Αριστοφανικές «Εκκλησιάζουσες» σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ρήγα. Δουλεύω επίσης ένα έργο σπονδυλωτό από έξι- επτά μονόπρακτα, βασισμένο σε διηγήματα κλασσικών, του Τσέχωφ κυρίως, με τίτλο «Τρία πουλάκια κάθονται». Προφανώς κωμωδία.

Ο τίτλος πώς προκύπτει;

Από τα θέματα του έργου. Η έλλειψη επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων. Η υπέρμετρη φιλοδοξία. Οι παθογένειες στο σύστημα οι οποίες συντηρούνται από ανθρώπους μη παραγωγικούς σε θέσεις κλειδιά. Είναι πολιτικό θέατρο. Τα πρόσωπα, οι χαρακτήρες λειτουργούν διαμεσολαβητικά. Το έργο αναφέρεται σε διαφορετικές εποχές, σε διαφορετικές χώρες όμως «μιλά» ακριβώς για τις ίδιες παθογένειες.

Θα το χαρακτηρίζατε θέατρο για την παγκοσμιοποίηση ή μήπως είναι παγκοσμιοποιημένο θέατρο;

Θα το χαρακτήριζα θέατρο ανθρωπίνων αδυναμιών.

Και τί άλλο ετοιμάζετε;

Λόγω ποντιακής καταγωγής θέλω να διατηρήσω ζωντανό το ποντιακό θέατρο. Ξέρετε, αν και στην Ελλάδα οι  άνθρωποι με ρίζες από τον Πόντο πιθανόν να ξεπερνούν το 1,5 εκατομμύριο, το ποντιακό θέατρο δεν έχει τη θέση που του αναλογεί.

Για παράδειγμα το επτανησιακό θέατρο, το κρητικό θέατρο έχουν πλούσια εργογραφία και παρουσία. Το ποντιακό υστερεί. Επαγγελματικές παραστάσεις ποντιακού θεάτρου Μεταπολεμικά δεν πρέπει να έχουν γίνει περισσότερες από επτά έως σήμερα.

Είμαι Πόντιος και θέλω το ποντιακό θέατρο να έχει την τύχη που του αξίζει. Βρίσκομαι και για τα δύο σε συζητήσεις με το ΚΘΒΕ. Εκεί μαθήτευσα, εκεί θήτευσα, στη Πολίχνη γεννήθηκα και μεγάλωσα.

Ο Σκαραβαίος των «Δέκα μικρών Μήτσων», ολοκλήρωσε τη διαδρομή του;

Ο Λάκης έλεγε,  τότε που άνθρωποι κλείνανε τα μαγαζιά τους για να προλάβουν να δουν τα επεισόδια της σειράς στο Mega, ότι ήθελε να τους ξανακάνει, αλλά στην ηλικία που θα είχαν τη στιγμή που θα επέλεγε. Συνέβη αν θυμάστε. Οι «Δέκα μικροί Μήτσοι» είχαν επανέλθει με κύκλο επεισοδίων στον ΑΝΤ1. Ίσως ο κόσμος στο μεταξύ είχε αλλάξει.

Ο Λάκης για εμένα ήταν σαν λαχείο. Κατάφερε να με κάνει να δίνω το 100% αυτού που είχα να προσφέρω. Και αυτό διότι γνώριζε πώς μπορεί να ελευθερώσει τον ηθοποιό. Έδινε και δίνει τη δυνατότητα της έκφρασης όχι μόνον με τα κείμενα αλλά και με το σκηνοθετικό κομμάτι. Είναι εκμεταλλευτής με την καλή έννοια. Ξέρει να αξιοποιεί. Ο Λάκης μπορεί να μην είναι στο θέατρο ή την τηλεόραση, όμως συμβάλλει σε δουλειές άλλων, χωρίς να έχει άμεση εμπλοκή, συμφέρον. Έχει βοηθήσει. Τελευταία έχει αποτραβηχτεί. Από τη στιγμή που συμβαίνει αυτό, χάνει η Τέχνη μας.

Info

«Ζωή», σενάριο σκηνοθεσία Δωροθέα Πασχαλίδου, ΑΝΤ1+, με Μαρία Καβογιάννη, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Κώστας Φιλίππογλου, Γιάννης Σοφολόγης κ.ά.

«IQ 160», σενάριο  Βίκυ Αλεξοπούλου, σκηνοθεσία Πιέρρος Ανδρακάκος με τους Σμαράγδα Καρύδη, Νίκο Κουρή, Μαρούσκα Παναγιωτοπούλου, Ηλία Μουλά κ.ά., 21.00 Star (κάθε Κυριακή  διπλό επεισόδιο).

«Έρωτας φυγάς», διασκευή σεναρίου Ρένα Ρίγγα, επιμέλεια σεναρίου Δημήτρης Αποστόλου, σκηνοθεσία Βασίλης Τσελεμέγκος- Παναγιώτης Ποροτκαλάκης με τους Πέμη Ζούνη, Αντώνη Καρυστινό, Ντάνη Γιαννακοπούλου, Σταύρο Σβήγκο, 17.45 Open (Δευτέρα εως Παρασκευή).

Διαβάαστε επίσης:

«Stranger Things»: Έρχεται spin-off σειρά κινουμένων σχεδίων στο Netflix (videos)

Πέθανε ο εκδότης Γιώργος Μπόμπολας

Famagusta: Ο Γρηγόρης Βαλτινός θα υποδυθεί τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου Μακάριο στην νέα σειρά

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΚΥΡΙΑΚΗ 05.05.2024 23:20