ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10.05.2024 19:40

Επιστήμονες ανακάλυψαν την πλησιέστερη μαύρη τρύπα στη Γη που έχει παρατηρηθεί ποτέ

04.05.2023 12:56
mavri-tripa-123-new

Χρόνια πριν, σε έναν Γαλαξία όχι τόσο μακρινό, μια τεράστια Μαύρη Τρύπα έκανε κομμάτια ένα αστέρι στο κέντρο του Γαλαξία NGC 7392. Η λάμψη φωτός από την «σφαγή» έφτασε στη Γη το 2014 και μόλις τώρα οι επιστήμονες την ανακάλυψαν στα δεδομένα τους.

Η «πεινασμένη» Μαύρη Τρύπα εντοπίστηκε 137 εκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη Γη. Μπορεί να ακούγεται μακρινό όμως οι αστρονόμοι έχουν παρατηρήσει περίπου 100 παρόμοια φαινόμενα και η συγκεκριμένη Μαύρη Τρύπα είναι 4 φορές πιο κοντά μας από την προηγούμενη που κατείχε τον τίτλο του πιο κοντινού TDE (tidal disruption event).

Οι επιστήμονες ανακάλυψαν το TDE στο υπέρυθρο, ένα διαφορετικό μήκος κύματος από τις περισσότερες συμβατικές ανιχνεύσεις TDE, οι οποίες συνήθως έρχονται σε ακτίνες Χ, υπεριώδες και οπτικό φως.

Photo credits: Panagiotou Christos

«Η εύρεση αυτού του κοντινού TDE σημαίνει ότι, στατιστικά, πρέπει να υπάρχει ένας μεγάλος πληθυσμός αυτών των γεγονότων που οι παραδοσιακές μέθοδοι δεν μπορούσαν να εντοπίσουν», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας της έκθεσης Χρήστος Παναγιώτου, αστρονόμος στο Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης, σε δήλωσή του. «Έτσι, θα πρέπει να προσπαθήσουμε να τα βρούμε στο υπέρυθρο αν θέλουμε μια πλήρη εικόνα των μαύρων οπών και των γαλαξιών που τις φιλοξενούν».

Αφού εντόπισαν για πρώτη φορά το TDE στο διαστημικό τηλεσκόπιο NEOWISE, ο Παναγιώτου και οι συνεργάτες του, άρχισαν να ψάχνουν σε βάθος τα δεδομένα κι από άλλα παρατηρητήρια και διαστημικά τηλεσκόπια για να βρουν περισσότερες πληροφορίες για την υπερμεγέθη μαύρη τρύπα του NGC 7392. Ήθελαν να λύσουν το μυστήριο γιατί αυτό το TDE εμφανίστηκε μόνο στο υπέρυθρο, αντί σε πιο ενεργητικά μήκη κύματος όπως άλλα του είδους του.

Τα TDE που ανακαλύφθηκαν προηγουμένως εμφανίζονταν ως επί το πλείστον σε λεγόμενους «πράσινους γαλαξίες», οι οποίοι δεν δημιουργούν τόσα πολλά αστέρια όσο οι πιο ενεργοί «μπλε γαλαξίες», αλλά δεν καίγονται και εντελώς κατά την δημιουργία αστεριών όπως οι «κόκκινοι γαλαξίες». Ο NGC 7392, ωστόσο, είναι ένας «μπλε γαλαξίας» – αναδύει πολλά νέα αστέρια και δημιουργεί πολλή σκόνη κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας. Αυτή η σκόνη θα μπορούσε να κρύψει το κέντρο του γαλαξία, όπου ζει η υπερμεγέθης μαύρη τρύπα, σε οπτικό και υπεριώδες φως. Αλλά το υπέρυθρο φως επιτρέπει στους αστρονόμους να κοιτάξουν μέσα από αυτή τη σκόνη και να δουν τι συμβαίνει.