search
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 00:44
MENU CLOSE

Βιβλίο: Έρωτας και τρομοκρατία…

21.05.2023 06:00
vivlio margo

Μαρίλη Μαργωμένου
Εφήμερος
Εκδόσεις: Καστανιώτη
Σελ.: 480

Ο Λεωνίδας Δρακόμαλλος, ένας νεαρός που φιλοδοξεί να διαπρέψει στη δημοσιογραφία είναι, όχι δίχως το απαραίτητο άγχος, έτοιμος για το πρώτο του επαγγελματικό ραντεβού με τον διευθυντή του «Εφήμερου», μιας εφημερίδας, που εδρεύει στο κέντρο της Αθήνας, για την ακρίβεια είναι μεσοτοιχία με το υπουργείο Οικονομικών στο Σύνταγμα. Την αγωνία του, ωστόσο, θα προλάβει να εντείνει ένας μεσήλικας διοπτροφόρος στο ασανσέρ ώς τον έβδομο όροφο καθώς τον πληροφορεί ότι ο Αλκιβιάδης Μπρίτας, ο διευθυντής της εφημερίδας, είναι στριμμένο άντερο. Ο άγνωστος διοπτροφόρος, που δεν είναι άλλος από τον έκδοτη της εφημερίδας Θωμά Νέαρχο, θα συνεχίσει ώς τον ένατο όροφο, ενώ ο Λεωνίδας στον έβδομο θα συναντήσει τον δεύτερο κλητήρα, τον Χάρη, ο οποίος θα του δείξει το γραφείο του Μπρίτα επισημαίνοντάς του ότι έχει καθυστερήσει στο ραντεβού του, κάτι που δημιουργεί εκνευρισμό στον διευθυντή. Ήδη η συγγραφέας από την αρχή έχει συστήσει στον αναγνώστη τους βασικούς πρωταγωνιστές της ιστορίας. Οι ζωές τους και τα όνειρά τους θα συναντηθούν μέσα από συγκλίσεις που μόνο η πραγματικότητα μπορεί να υπογράψει πειστικά.

Το περιβάλλον μιας μεγάλης εφημερίδας στην καρδιά της χώρας, μπροστά στα μάτια όλων, αποτελεί τη σατανική κάλυψη μιας τρομοκρατικής συμμορίας η οποία στρατολογεί νέους αντάρτες πόλης, τους εκπαιδεύει και τους χρησιμοποιεί σε διάφορα χτυπήματα. Έπειτα αποστέλλει την κλασική προκήρυξη των θέσεών της, την οποία και λαμβάνει η ίδια, μέσω ενός τηλεφωνήματος στα δικά της γραφεία, και στη συνέχεια τη δημοσιεύει στον «Εφήμερο». Βασική αρχή της οργάνωσης είναι στα χτυπήματά της να μην υπάρχουν ανθρώπινες απώλειες. Δεν είναι η πρώτη φορά που διάφορες τρομοκρατικές ομάδες υιοθετούν αυτήν την «ευαισθησία» ως όριο της δράσης τους, που στόχο έχει φυσικά να «αλλάξει τον κόσμο». Έναν στόχο φαινομενικά ευγενή όσο και εγκληματικά ασαφή.

Το μυθιστόρημα αυτό της Μαργωμένου εξελίσσεται στο αποκορύφωμα της μεταπολιτευτικής ασυδοσίας, όπως αυτή αποτυπώθηκε το 1999 με την ιλαροτραγωδία του Χρηματιστηρίου. Ταυτόχρονα, σε μια παράλληλη αφήγηση, μεταφερόμαστε στο μέλλον, συγκεκριμένα στο 2018, όπου βιώνονται επώδυνα οι συνέπειες μιας – και από τις δυο όψεις του νομίσματος – κάλπικης ζωής, που ξεπέρασε τα όρια της ασυδοσίας και σφράγισε ανεξίτηλα τη ζωή της χώρας και της κοινωνίας. Η συγγραφέας διαχειρίζεται δυο δύσκολες περιόδους ταυτόχρονα με την εκρηκτικά ευαίσθητη υπόθεση της τρομοκρατίας, η οποία στην Ελλάδα πέρασε μέσα από ποικίλες διακυμάνσεις της κοινής γνώμης, πράγμα που μένει έξω από τη δράση του μυθιστορήματος.

Το μυθιστόρημα εστιάζει αλλού το ενδιαφέρον του: στις δραματικές συνέπειες της θεολογικής ιδεοληψίας των ανταρτών που επωμίζονται την αποστολή να «αλλάξουν τον κόσμο», ενώ στην ουσία δεν ξέρουμε καν γιατί είναι χειρότερος. Εγκλωβισμένοι σε μια σωτηριολογική αποστολή, θυσιάζουν κάθε άλλη δραστηριότητα της ζωής τους για τον σκοπό. Πώς μπορεί, ωστόσο, να αλλάξει τον κόσμο ένας λύκος, κάποιος που δεν μπορεί να ερωτευτεί, να νιώσει τις ανθρώπινες αδυναμίες του και από την άλλη τόσο ανώριμα επιχειρεί αυτό το άλμα στο κενό: να ζήσει μια ζωή έξω από τη ζωή, βουτηγμένη στην τυφλότητα του δογματισμού αλλά και στην προσωπική παραφροσύνη που μεταθέτει τα προσωπικά του αδιέξοδα σε έναν καλύτερο κόσμο που θα έρθει ανατινάζοντας συμβολικούς στόχους – και εν τέλει αφαιρώντας ζωές;

Ο Λεωνίδας, που τελικά από δόκιμος δημοσιογράφος καταλήγει δόκιμος τρομοκράτης και ερωτευμένος, βρίσκεται παγιδευμένος ανάμεσα σε δυο εκρηκτικές εμπειρίες (την τρομοκρατία και τον έρωτα), οι οποίες θα τον οδηγήσουν στα άκρα. Το όραμα του «καλύτερου κόσμου» γίνεται ο εφιάλτης του δικού του κόσμου, της δικής του ζωής. Αντιλαμβάνεται επώδυνα ότι εκτός από την τρομοκρατία υπάρχει ο έρωτας και η ζωή. Έτσι, όταν γίνεται η «στραβή» και σε μιαν επιχείρηση με στόχο το Χρηματιστήριο σκοτώνει έναν άνθρωπο, αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση. Η διήγηση ούτε μια στιγμή δεν γίνεται διδακτική ούτε πέφτει στην εύκολη παγίδα της «γνώμης», των «θεωριών» και των προβληματισμών. Μέσα από τις εκτός δράσης ζωές των τρομοκρατών παρακολουθούμε πώς καταρρέει ο μεγαλοϊδεατισμός των κοσμοσωτήριων ιδεολογιών από την ανθρωπινή «αδυναμία» να ζήσουν το πάθος ενός έρωτα στον κόσμο που ανατινάζουν!

Μέσα από τις σχέσεις που αναπτύσσουν μεταξύ τους τα τρία κεντρικά πρόσωπα, ο εκδότης του «Εφήμερου» Θωμάς Νέαρχος, ο διευθυντής Αλκιβιάδης Μπρίτας και ο δόκιμος δημοσιογράφος Λεωνίδας Δρακόμαλλος, η συγγραφέας περιγράφει τη γέννηση, την εξέλιξη και την αναθεώρηση της αντίληψης του να «αλλάξουν τον κόσμο» (αυτόκλητα), όταν αυτός υπάρχει ήδη στις ζουμερές καμπύλες της αντάρτισσας Ζανέτας ή στην αστραφτερή ύπαρξη της Μάρθας Μάζη, μιας διάσημης τραγουδίστριας που, καθώς την κοιτά ο Μπρίτας, έτοιμος να πατήσει τη σκανδάλη της τελευταίας αποστολής, νιώθει ότι δεν υπάρχει κάτι ανώτερο από την ίδια τη ζωή. Αυτό αφήνει τελικά ως ύστατη παρακαταθήκη στους αντάρτες ο Λεωνίδας: η ανθρώπινη ζωή είναι το όριο. Η ανθρώπινη ύπαρξη είναι ο καλύτερος κόσμος! Το εφήμερο – που τελικά αποτελεί τη μεγάλη τέχνη της ζωής!


ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ

Χάραλντ Λούντερς
Παράτα τον Θεό στην ησυχία του
Μετάφραση: Βασίλης Κωστόπουλος
Επιμέλεια: Δημήτρης Λυμπερόπουλος
Εκδόσεις: ΚΨΜ
Σελ.: 528

Η Γερμανία είναι πλέον μια πολυπολιτισμική χώρα. Αυτό δεν αρέσει απαραίτητα σε όλους. Στη διάρκεια ενός καυτού καλοκαιριού στη Φρανκφούρτη θα κριθεί πόσο ανεκτική είναι στ’ αλήθεια αυτή η χώρα. Γύρω απ’ τον σιδηροδρομικό σταθμό της πόλης συνυπάρχουν η πολυπολιτισμικότητα και οι δυσκολίες ενσωμάτωσης μαζί με το γρήγορο χρήμα, τα ναρκωτικά, την πορνεία και την κερδοσκοπική απληστία των κτηματομεσιτών, οι οποίοι θέλουν να μετατρέψουν τη γειτονιά με τα κόκκινα φανάρια σε υπερπολυτελή παιδική χαρά για εκατομμυριούχους. Έπειτα από μια τρομοκρατική επίθεση σ’ ένα τζαμί, η κοσμοπολίτικη Φρανκφούρτη χωρίζεται σε δύο εμπόλεμες ζώνες. Μέσα σ’ ένα κλίμα οργής και μίσους, ο δημοσιογράφος Μιτς Μπέργκερ ερευνά μεταξύ των εμπόλεμων μετώπων. Στο στόχαστρό του μπαίνουν ξενοφοβικοί τύποι, ισλαμιστές και αδίστακτοι φονιάδες. Σε τούτη την ανοικονόμητη για την πόλη κρίση οι οργανωμένοι οπαδοί της Άιντραχτ Φρανκφούρτης ξαφνικά παίζουν αποφασιστικό ρόλο στον τερματισμό της εμφυλιοπολεμικής διαμάχης.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Τάσος Παπαναστασίου
Το σπάσιμο
Εκδόσεις: Μεταίχμιο
Σελ.: 286

Ο αστυνόμος Απτόσογλου μετρά τις συνέπειες από μια υπόθεση που τον παρέσυρε πολύ πιο μακριά από τα όρια του καθήκοντος. Η υπηρεσιακή συνήθεια που υπόσχεται η επιστροφή του στη Θεσσαλονίκη, μαζί με την ομίχλη στις οικείες διαδρομές της γενέθλιας πόλης, μοιάζουν με τις ιδανικές συνθήκες για να διαχειριστεί τις εσωτερικές αντιφάσεις που τον βασανίζουν. Μια καταγγελία ρουτίνας, όμως, για οικογενειακή βία θα εξελιχθεί στη νέα δίνη που απειλεί να τον καταπιεί. Στο χείλος της περιστρέφονται βασανισμένα σώματα, αδίστακτα επιφανή και αφανή πρόσωπα που τα πουλάνε, τα αγοράζουν και τα νοικιάζουν, μαριονέτες και πρωταγωνιστές του οργανωμένου εγκλήματος, της πολιτικής, της δημοσιογραφίας, του νόμου. Ο αστυνόμος Απτόσογλου ξετυλίγει το νήμα που συνδέει τις θανατηφόρες φλόγες του Τσερνόμπιλ με σκοτεινά σπίτια στον λαβύρινθο της Κωνσταντινούπολης και με εγκαταλελειμμένα βαγόνια πίσω από τον σταθμό της Θεσσαλονίκης, δυσκολεύεται να διακρίνει σωστά εχθρούς από συμμάχους και, ραγισμένος ο ίδιος, επιχειρεί να τα βάλει με ένα κύκλωμα που ξέρει καλά να σπάζει τις ανθρώπινες ψυχές για πάντα.
(Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου)


Chris Carter
Ο γρίφος του κακού
Μετάφραση: Αντώνης Γιαννούλης
Εκδόσεις: Bell
Σελ.: 432

Γνωρίστηκαν στο πανεπιστήμιο, ως συγκάτοικοι. Δύο από τα πιο λαμπρά μυαλά που αποφοίτησαν ποτέ από τη Σχολή Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ.
Συναντήθηκαν και πάλι, ως αντίπαλοι, στο Κουάντικο της Βιρτζίνια. Ο Ρόμπερτ Χάντερ ήταν πια ο επικεφαλής της Μονάδας Υπερβίαιων Εγκλημάτων της Αστυνομίας του Λος Άντζελες.
Ο Λούσιεν Φόλτερ, είναι ο πιο αιματοβαμμένος και επικίνδυνος σίριαλ κίλερ που είχε αντιμετωπίσει ποτέ το FBI.
Τώρα, ύστερα από τριάμισι χρόνια στην απομόνωση, ο Λούσιεν κατάφερε να δραπετεύσει. Και είναι οργισμένος.
Το μόνο που σκεφτόταν όλα αυτά τα χρόνια ήταν η εκδίκηση. Αυτός που ευθυνόταν για τη φυλάκισή του πρέπει να πληρώσει, πρέπει να υποφέρει. Αυτός… είναι ο Ρόμπερτ Χάντερ.

Διαβάστε επίσης:

Βιβλιοπαρουσίαση: WOKE – Η καθολική αποδόμηση

Όταν το Ολοκαύτωμα διδάσκεται με graphic novel

Βιβλίο: οι προτάσεις της εβδομάδας

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29.03.2024 00:40