ΤΕΤΑΡΤΗ 15.05.2024 01:58

Επιστήμονες κατάφεραν να αποσπάσουν αρχαίο DNA για πρώτη φορά από τούβλο ηλικίας 2.900 ετών (photo/video)

22.08.2023 16:55
NIMRUD_2208_1920-1080_new
credit: AP

«Χρονοκάψουλα βιοποικιλότητας» θεωρείται από τους επιστήμονες ένα αρχαίο τούβλο, ηλικίας 2.900 ετών, που δεν κάηκε ποτέ και από το οποίο κατάφεραν να αποσπάσουν αρχαίο DNA για πρώτη φορά.

Το γενετικό υλικό εξήχθη από πήλινο τούβλο σε τοίχο παλατιού, στην αρχαία πόλη Κάλου. Μία επιγραφή σε αυτό αναφέρει ότι ανήκε στον Ασουρνασιρπάλ ΙΙ, βασιλιά της μεσοποταμιακής Ασσυρίας. Η απόσπαση DNA από το συγκεκριμένο τούβλο δίνει στους επιστήμονες τη δυνατότητα να ξεκλειδώσουν τα μυστικά της ζωής την εποχή εκείνη.

Η μελέτη του συγκεκριμένου οικοδομικού υλικού από το παλάτι του βασιλιά Ασουρνασιρπάλ ΙΙ, στο σημερινό ιρακινό Κουρδιστάν, έδωσε στους επιστήμονες τη δυνατότητα για πρώτη φορά να αποσπάσουν DNA αναγνωρίζοντας 34 ομάδες φυτών που υπήρχαν στην περιοχή εκείνη την εποχή. Μεταξύ των φυτών αυτών ήταν η σημύδα και το λάχανο.

Ο Δρ. Τρόελς Άρμπολ, του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, χαρακτήρισε το τούβλο «χρονοκάψουλα βιοποικιλότητας», προσθέτοντας ότι το γενετικό υλικό διατηρήθηκε επειδή το τούβλο δεν κάηκε ποτέ. Το τούβλο αυτό είχε κατασκευαστεί από λάσπη, άχυρο και περιττώματα ζώων και στέγνωσε φυσικά. Χρησιμοποιήθηκε στις εργασίες στο παλάτι του Νιμρούντ, που ξεκίνησαν το 897 π.Χ. και ολοκληρώθηκαν το 869 π.Χ.

Το συγκεκριμένο οικοδομικό υλικό βρίσκεται στο Εθνικό Μουσείο της Δανίας.

Η μελέτη των επιστημόνων, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Scientific Reports, αναφέρεται ότι από το DNA οδηγήθηκαν στην ταυτοποίηση φυτών, αλλά θα μπορούσαν στην συνέχεια να εξάγουν συμπεράσματα με τις ίδιες τεχνικές και για τα ζώα και τα έντομα.

Οι τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν σε πορώδη υλικά όπως τα οστά. Επειδή πήλινα υλικά βρίσκονται σε όλους τους αρχαιολογικούς χώρες, από διαφορετικές εποχές ανά τον κόσμο, δυνητικά είναι μία πλούσια πηγή για περαιτέρω μελέτες.

Η επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που έκανε την δημοσίευση, Δρ. Σόφι Λαντ Ράσμουσεν, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, δήλωσε ότι οι ερευνητές είναι «ενθουσιασμένοι» από τα ευρήματα και τις δυνατότητες που ανοίγονται.