ΣΑΒΒΑΤΟ 11.05.2024 00:46

NASA: Ανακαλύφθηκε η παλαιότερη μαύρη τρύπα – Σχηματίστηκε 470 εκατ. χρόνια μετά το Big Bang (photo/video)

07.11.2023 16:17
nasa_black-hole_0711_1460-820_new

Οι επιστήμονες της NASA, χρησιμοποιώντας τα διαστημικά τηλεσκόπια James Webb και Chandra X-Ray, ανακάλυψαν την παλαιότερη μαύρη τρύπα που έχει παρατηρηθεί ποτέ.

Η μαύρη τρύπα, η οποία εκτιμάται ότι είναι 10 έως 100 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από τον ήλιο, υπολογίζεται ότι σχηματίστηκε 470 εκατομμύρια χρόνια μετά τo Big Bang, όταν το σύμπαν είχε μόλις το 3% της τρέχουσας ηλικίας του.

Τα ευρήματα, που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Nature Astronomy, ίσως συμβάλουν στην επίλυση ενός κοσμικού μυστηρίου σχετικά με τις υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες.

Ο επικεφαλής συγγραφέας της έρευνας, Άκος Μπογκντάν, από το Κέντρο Αστροφυσικής του Χάρβαρντ-Σμιθσόνιαν, τόνισε ότι η συγκεκριμένη μαύρη τρύπα πιστεύεται πως ζυγίζει από 10% έως 100% της μάζας όλων των άστρων του γαλαξία στον οποίο ανήκει.

Ο επιστήμονας αποκάλυψε, μάλιστα, ότι αυτή η «αναλογία ούτε κατά διάνοια πλησιάζει εκείνη της μαύρης τρύπας στον γαλαξία μας ή σε άλλους κοντινούς γαλαξίες που υπολογίζεται σε 0,1%».

Πώς σχηματίστηκε

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ερευνητών, η μαύρη τρύπα σχηματίστηκε από κολοσσιαία νέφη αερίων που κατέρρευσαν σε διπλανό γαλαξία, με αποτέλεσμα δύο γαλαξίες να συγχωνευτούν και η μαύρη τρύπα να κυριαρχήσει.

Τα δύο διαστημικά τηλεσκόπια της NASA εντόπισαν το αντικείμενο με τη χρήση του λεγόμενου βαρυτικού φακού (gravitational lensing), μια τεχνική που μεγέθυνε την περιοχή του UHZ1 – του γαλαξία δηλαδή όπου βρίσκεται η μαύρη τρύπα. Για να το πετύχουν, τηλεσκόπια χρησιμοποίησαν το φως από ένα πολύ πιο κοντινό σμήνος γαλαξιών, σε απόσταση μόλις 3,2 δισ. ετών φωτός από τη Γη.

«Θεωρούμε ότι αυτή είναι η πρώτη ανίχνευση μιας τέτοιας μαύρης τρύπας και η καλύτερη απόδειξη μέχρι σήμερα ότι ορισμένες μαύρες τρύπες σχηματίζονται από μαζικά νέφη αερίου», σημείωσε η Πριγιαμβάντα Ναταρατζάν από το Γέιλ.