Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Για κάποιους η ληστεία στο Λούβρο ήταν κάτι σαν «κατόρθωμα», καθώς μέσα σε μόλις επτά λεπτά οι δράστες μπήκαν, άρπαξαν τα κοσμήματα και διέφυγαν με μηχανάκια, μέρα μεσημέρι.
Το θέμα όμως είναι τώρα τι μπορεί να απογίνουν τα αμύθητης αξίας κλοπιμαία.
Ο Ρόμπερτ Γουίτμαν, πρώην επικεφαλής της Ομάδας Εγκλημάτων Τέχνης του FBI, τόνισε, όπως σημειώνει η Washington Post, ότι το δύσκολο δεν είναι η κλοπή αλλά η πώληση, καθώς τέτοια αντικείμενα είναι πασίγνωστα και δεν μπορούν να πωληθούν εύκολα.
Ειδικοί θεωρούν ότι τώρα αρχίζει η πιο δύσκολη φάση: τι να κάνουν με τα κοσμήματα. Η μοίρα ενός κλεμμένου αντικειμένου εξαρτάται από τη φύση του και από το αν οι δράστες ενδιαφέρονται για την πολιτιστική του αξία, κάτι που θεωρείται απίθανο.
Πίνακες πρέπει να παραμείνουν ακέραιοι για να έχουν αξία, αλλά τα κοσμήματα, όπως τα εννέα που εκλάπησαν (εκ των οποίων ένα χάθηκε κατά τη διαφυγή), μπορούν να αποσυναρμολογηθούν, τα πετράδια να κοπούν και τα μέταλλα να λιώσουν.
Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι τα κομμάτια έχουν ήδη διαλυθεί. Ο Γουίτμαν, όμως, ελπίζει ότι ίσως οι ληστές περιμένουν ανταμοιβή από το γαλλικό κράτος. Τόνισε ότι οι εγκληματίες συχνά κατανοούν την ιστορική και πολιτιστική αξία τέτοιων αντικειμένων, αν και αυτό δεν σημαίνει ότι τα φροντίζουν καταλλήλως. Έδωσε το παράδειγμα υπόθεσης στη Μαδρίτη, όπου πίνακες αξίας 50 εκατ. δολαρίων βρέθηκαν πίσω από ένα ψυγείο.
Η Λέιλα Αμινεντόλε, νομικός με ειδίκευση στην πολιτιστική κληρονομιά, διαφωνεί. Θεωρεί απίθανο οι ληστές να ενδιαφέρονται για την αξία των κοσμημάτων ή να τα κράτησαν ακέραια, ενώ θεωρεί πολύ πιθανό να έχουν ήδη διαλυθεί. Ανάμεσά τους υπήρχαν κοσμήματα που ανήκαν σε βασιλικά πρόσωπα, όπως η Αυτοκράτειρα Μαρία Λουίζα. Η διάλυσή τους ισοδυναμεί με απώλεια ιστορικής κληρονομιάς.
Η καθηγήτρια Έριν Τόμπσον εξηγεί ότι οι ληστές μετατρέπουν τα αντικείμενα το ταχύτερο δυνατό για να μειώσουν τον κίνδυνο εντοπισμού. Τα μέταλλα λιώνουν και τα πετράδια κόβονται από εξειδικευμένους, αλλά παράνομους τεχνίτες. Αν οι ληστές ήταν οργανωμένοι, ίσως είχαν κανονίσει κάτι τέτοιο εκ των προτέρων. Διαφορετικά, μπορεί να το αναζητούν αγχωμένα μετά τη ληστεία.
Συνήθως, οι δράστες προσπαθούν να απαλλαγούν από τα αντικείμενα γρήγορα, ώστε να μην συλληφθούν με αυτά στην κατοχή τους. Ωστόσο, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε προβλήματα, όπως συνέβη σε υπόθεση του 2012 στη Βρετανία, όπου οι δράστες δεν κατάφεραν να ξαναβρούν τα κλοπιμαία που είχαν κρύψει.
Η προσπάθεια πώλησης μπορεί επίσης να οδηγήσει σε σύλληψη. Παραδείγματα είναι η κλοπή της Μόνα Λίζα από τον Βιντσέντσο Περούτζια το 1911, ο οποίος συνελήφθη όταν προσπάθησε να την πουλήσει, ή η περίπτωση του πίνακα «Η Κραυγή» του Μουνκ, όταν αστυνομικός παγίδευσε τους δράστες προσποιούμενος έμπορο τέχνης.
Παρότι τα διαμάντια και τα μέταλλα έχουν σημαντική αξία ως υλικά, η διαφορά με την πολιτιστική τους αξία είναι τεράστια. Η Τόμπσον εξηγεί ότι η αγορά των κοσμημάτων έχει «γκρίζες ζώνες» και τα πιστοποιητικά προέλευσης, όπως αυτά του συστήματος Kimberley για τα διαμάντια, συχνά παραποιούνται. Οι έμποροι σπάνια αρνούνται καλές «ευκαιρίες».
Ο Τιμ Κάρπεντερ, πρώην επικεφαλής της Ομάδας Εγκλημάτων Τέχνης του FBI, θεωρεί ότι πιθανότατα τα κοσμήματα έχουν ήδη φύγει από τη χώρα και οι δράστες διαθέτουν δίκτυο αγοραστών. Σημειώνει ότι υπάρχουν έντιμοι και ανέντιμοι έμποροι, και οι εγκληματικές ομάδες βασίζονται στους δεύτερους. Δεν θεωρεί πιθανή την πλήρη ανάκτηση των αντικειμένων, παραπέμποντας στην υπόθεση της ληστείας στη Δρέσδη το 2019, όπου ανακτήθηκε μόνο μέρος των κοσμημάτων.
Αν τελικά τα αντικείμενα ανακτηθούν, η δημοσιότητα που θα λάβουν μπορεί να τα καταστήσει ακόμα πιο γνωστά, όπως συνέβη με τη Μόνα Λίζα μετά την κλοπή της. Ο Κάρπεντερ παρατηρεί ότι οι εγκληματικές ομάδες σήμερα στοχεύουν λιγότερο σε έργα τέχνης και περισσότερο σε πολύτιμα μέταλλα και κοσμήματα, λόγω της εγγενούς αξίας τους.
Καταλήγει λέγοντας πως τα αντικείμενα αυτά είναι πολιτιστικά κειμήλια και είναι ανεκτίμητα, γιατί δεν μπορεί κανείς να αναδημιουργήσει την ιστορική στιγμή, τους δημιουργούς και την αυθεντικότητα τους.
Διαβάστε επίσης:
Ουγκάντα: Πάνω από 60 νεκροί σε τρομερό δυστύχημα, με μετωπική λεωφορείων (video)
Στη Σουηδία σήμερα ο Ζελένσκι για την υπογραφή εξοπλιστικής συμφωνίας
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.