search
ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 03:32
MENU CLOSE

Σκύρος: Υπάρχει ακόμα ελπίδα!

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2256
17/11/2022
21.11.2022 06:00
skyros_new

Του δρος Μιλτιάδη Χατζηγιαννάκη*

Με τίτλο «Οι εταιρείες λαϊκής βάσης στη ναυτιλία. Μια πορεία δεκαετιών για ένα πείραμα που τελικά δεν άντεξε στον χρόνο» δημοσιεύτηκε άρθρο στην εφημερίδα σας την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου 2022, το οποίο καταλήγει ως εξής: «Οι ναυτιλιακές εταιρείες λαϊκής βάσης έκλεισαν τον κύκλο τους άδοξα και ίσως πικρά.

Ο λαϊκός καπιταλισμός δεν κατάφερε να κυριαρχήσει στον εφοπλισμό. Παραμένει όμως μία γοητευτική ιστορία στη ναυτιλία μας την οποία θα έχουν να θυμούνται οι παλαιότεροι και από την οποία θα μαθαίνουν οι νεότεροι».

Θεωρώ ότι πρέπει να πληροφορηθούν οι παλαιότεροι πια, αλλά κυρίως οι νεότεροι, ότι στη χώρα μας εξακολουθεί να λειτουργεί ναυτιλιακή εταιρεία λαϊκής βάσης και ότι, ευτυχώς, μία εταιρεία άντεξε στον χρόνο. Είναι η Σκύρος Ναυτική Εταιρεία (ΣΝΕ) με το πλοίο «Αχιλλέας», δρομολογημένο στη γραμμή Κύμη – Σκύρος. Μία εταιρεία κερδοφόρα, με αποθεματικό 4,5 εκατομμύρια ευρώ και χωρίς χρέος σε τράπεζα!

Πρέπει να πληροφορηθούν επίσης ότι στη Σκύρο δεν συγκρούστηκε ο λαϊκός καπιταλισμός με τον εφοπλισμό διότι κίνητρό της δεν είναι τόσο το κέρδος, όσο η εξυπηρέτηση των κατοίκων και του κοινωνικού συνόλου μέσα από την καλύτερη οργάνωση, την καλύτερη λειτουργία και την οικονομική της ανάπτυξη.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των εργαζομένων στο πλοίο και στην εταιρεία είναι ντόπιοι Σκυριανοί και Σκυριανές.

Βασικός μέτοχος της Σκύρου Ναυτικής Εταιρείας είναι ο δήμος της Σκύρου με ποσοστό 27,36%. Με μικρά ποσοστά συμμετέχουν η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, η Ιερά Μονή Μεγίστης Λαύρας, μικρός αριθμός Σκυριανών με μερικές χιλιάδες μετοχές και 2.500 μικρομέτοχοι, μεταξύ των οποίων η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων του νησιού. Ο κάθε μέτοχος δεν μπορεί να κατέχει περισσότερο από 2% του συνόλου των μετοχών.

Βασικός μοχλός ανάπτυξης

Ποια είναι όμως η διαδρομή της ΣΝΕ, η οποία έχει καταστεί ο βασικός μοχλός ανάπτυξης της Σκύρου;

Ιδρύθηκε το 1980 επί δημαρχίας Κωνσταντίνου Φτούλη. Μέχρι τότε τα δρομολόγια εκτελούσε το πλοίο «Σκύρος» της εταιρείας Νομικού με πολλά προβλήματα για τη Σκύρο και τους κατοίκους της.

Τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους αποκτήθηκε το πρώτο μας πλοίο, η «Ανεμόεσσα». Το 1983 αποσύρθηκε το πλοίο «Σκύρος» της εταιρείας Νομικού. Το 1988, επί δημαρχίας Ιωάννη Τσακαμή, αποκτήθηκε μεγαλύτερο και ταχύτερο πλοίο το F/B «Λυκομήδης». Ύστερα από 10 χρόνια είχαμε αλλαγή δημοτικής αρχής. Ήταν η εποχή του «Χρηματιστηρίου» και η ΣΝΕ, ακολουθώντας λαθεμένες εισηγήσεις, τοποθέτησε όλα τα χρήματα σε μετοχές, οι οποίες ύστερα από λίγο εξαϋλώθηκαν.

Η ΣΝΕ έμεινε χωρίς χρήματα, αλλά το πλέον τραγικό ήταν ότι η δυνατότητα εκτέλεσης πλόων του «Λυκομήδη» έληγε σε δύο χρόνια, αφού συμπλήρωνε 35 χρόνια ζωής!

Την περίοδο αυτή, το 2003, οι συμπολίτες μου με τίμησαν στις δημοτικές εκλογές και σε διάστημα ενός έτους αγοράσαμε νέο πλοίο από τη Ν. Κορέα, ιαπωνικής κατασκευής, το οποίο μετασκευάσαμε πλήρως σε ελληνικά ναυπηγεία και του δώσαμε το ιστορικό όνομα για τη Σκύρο «Αχιλλέας», ένα πλοίο που πληρούσε απόλυτα τις ανάγκες του νησιού, μεγαλύτερο και ταχύτερο.

Αυτό το πετύχαμε με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου και δανειοδότηση του Δήμου Σκύρου.

Στο δύσκολο αυτό εγχείρημα πρόεδρος της ΣΝΕ ήταν ο Κωστής Ιπποκράτης και βοήθησαν ο Σκυριανός πλοιοκτήτης Σταμάτης Φραγκούλης και οι συνεργάτες του από φιλοπατρία και μόνο, όπως άλλωστε όλοι οι μέτοχοι, αφού εδώ και 20 χρόνια δεν έχει δοθεί μέρισμα.

Επιτελείται όμως η βασική αιτία δημιουργίας της που είναι η εξυπηρέτηση και η πρόοδος των κατοίκων της Σκύρου και του κοινωνικού συνόλου:

● Εισιτήρια σε προσιτές τιμές.

● Δωρεάν μεταφορά ατόμων που συμμετέχουν σε πολιτιστικά δρώμενα.

● Έκτακτα δρομολόγια για μεταφορά οξέων ιατρικών περιστατικών.

● Δωρεάν μεταφορά ιατρικών εθελοντικών κλιμακίων.

● Έκτακτα δρομολόγια για τη μεταφορά πυροσβεστικών οχημάτων και προσωπικού σε περίπτωση ανάγκης.

Χρηστή διοίκηση απ’ όλους

Τη χρηστή διοίκηση ακολούθησαν όλοι οι μέχρι σήμερα διατελέσαντες πρόεδροι της ΣΝΕ κ. Τάκης Μαυρίκης, Μανώλης Μιχάλης και ο σημερινός Χρήστος Ζαφειρίου.

Μεγάλη διάκριση για τη ΣΝΕ αποτέλεσε η βράβευσή της στα Tourism Awards την άνοιξη του 2018. Το βραβείο παρέλαβε ο τότε δήμαρχος Σκύρου και νυν βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Εύβοιας κ. Μίλτος Χατζηγιαννάκης αναφέροντας στη σχετική εορτή:

«Η εταιρεία λαϊκής βάσης καταρρίπτει τα στερεότυπα και δείχνει μία εναλλακτική οδό για μία άλλη επιχειρηματικότητα με λαϊκά χαρακτηριστικά. Μέσω της εταιρείας η Σκύρος έχει γίνει φιλόξενη, ανοιχτή και ανθρώπινη, που επενδύει στις ανθρώπινες σχέσεις, στον πολιτισμό και το περιβάλλον. Στα εύκολα και στα δύσκολα η Σκύρος Ναυτική Εταιρεία έχει ένα εναλλακτικό μοντέλο χρηστής διοίκησης και επιχειρηματικότητας”.

ΥΓ.: Κρίσιμο για την επιβίωση του όλου εγχειρήματος στην παρούσα φάση των συνεχιζόμενων κρίσεων – οικονομικής, υγειονομικής και ενεργειακής – είναι η Σκύρος Ναυτική Εταιρεία να μπορέσει να διασφαλίσει τη λειτουργικότητά της προς όφελος της σκυριανής κοινωνίας και, κυρίως, να μην καταπιαστεί από μία μεγαλομανία, με επιχειρηματικά «ανοίγματα» στον εφοπλιστικό ανταγωνισμό, που μπορεί να αποβούν καταστροφικά για το νησί της Σκύρου.

* Ο δρ Μιλτιάδης Χατζηγιαννάκης είναι πρ. δήμαρχος Σκύρου 2003-2014 και συνταξιούχος ιατρός ΕΣΥ

Διαβάστε επίσης:

ΠΑΣΟΚ: Προγραμματικό μέτωπο ετοιμάζει ο Ανδρουλάκης

Στο ναδίρ οι σχέσεις της Τουρκίας με ΗΠΑ και Ελλάδα

ΣΥΡΙΖΑ: Παρακολουθήσεις και ακρίβεια πάνε πακέτο

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 18.04.2024 01:35