search
ΔΕΥΤΕΡΑ 29.04.2024 20:34
MENU CLOSE

Θυμάται κανείς εκείνον τον Μάη του ’68;

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2281
11/5/2023
13.05.2023 06:00
maios68-new

Κάποτε ο περίφημος γαλλικός Μάης ήταν πολύ κοντινός μας, και σε χρονική απόσταση και ως προς την επιρροή του. Ήταν ένα γεγονός που τύχαινε γενικότερης αποδοχής. Έτσι το ήθελαν οι εποχές.

Αν σταθούμε σήμερα και αναρωτηθούμε ποιους πραγματικά ενδιαφέρει, θα διαπιστώσουμε ότι όσοι τον αναπολούν είναι αισθητά λιγότεροι και εμφανώς μεγαλύτεροι σε ηλικία και έχουν πλέον εμπεδώσει μια νοσταλγική σχέση με το παρελθόν γενικότερα.

Αλήθεια, τι μας κληροδότησε ο Μάης, τι προσέφερε στις ζωές μας; Πώς εμπεδώθηκαν τελικά οι διακηρύξεις του; Άντεξαν στον χρόνο ή ήταν μια εκτεταμένη νεανική τρέλα που διαδόθηκε και διατηρήθηκε συναισθηματικά, που ξεθώριασε σιγά – σιγά έπειτα από μισόν αιώνα ζωής; Έμεινε κάτι, και τι, από τον Μάη του ’68 εκτός από τη στερεότυπη επαναστατική αερολογία των εξιδανικεύσεων;

Το πιο ενδιαφέρον είναι να δει κανείς αν τα περίφημα μηνύματα του Μάη και οι αμφισβητήσεις του έχουν θέση και νόημα στις σημερινές κοινωνίες και μπορούν να συναρπάσουν εξίσου τις νέες γενιές.

Τι να σημαίνει άραγε ο Μάης του ’68 στον σημερινό νέο που αναζητεί να καταπνίξει τη μελαγχολία και την κατάθλιψη σερφάροντας στο διαδίκτυο, απομονωμένος ερμητικά στον εαυτό του, με ένα κινητό στο χέρι, έχοντας αντικαταστήσει την κοινωνικότητα με τα like;

«Θέλουμε τον κόσμο και τον θέλουμε τώρα», προανήγγειλε ο Τζιμ Μόρισον την έλευση της Google την ίδια σχεδόν ταραγμένη χρονική περίοδο, ξεσηκώνοντας το νεανικό κοινό. Ταυτόχρονα ο ίδιος παρασυρόταν στη δίνη του αλκοολισμού και των ναρκωτικών, που λίγο μετά τον έστειλαν στον θάνατο.

Τι άραγε να σημαίνει το θρυλικό σύνθημα «κάντε έρωτα – όχι πόλεμο»; Αναφέρεται στην υπογεννητικότητα, ανακαλύπτει ή επανασυστήνει τον έρωτα μόλις το 1968 στις κοινωνίες ή μήπως εξαλείφει τους πολέμους από την Ιστορία; Αυτή η εξυπνακίστικη ρητορική, που βασίζεται στην άρνηση, στην αέναη διαφωνία, στην απολυτότητα και κυρίως στην απόρριψη κάθε ρεαλιστικής πρόσληψης της ζωής, προσέφερε κάποια διέξοδο στην κοινωνία, συντέλεσε σε κάποιαν αλλαγή στις ζωές των ανθρώπων, περιόρισε τη θλίψη, την ασχήμια και όλες τις πραγματικές καταστάσεις του βίου; Τι μας προσέφερε πραγματικά ο Μάης του ’68, πέρα από μερικά, τυποποιημένα πλέον, συνθήματα; Μας έμαθε να ονειρευόμαστε, ανακάλυψε την υπέρβαση, αυτήν τη βαθύτατη ορμέμφυτη τάση του ανθρώπου να ελπίζει σε μια καλύτερη ζωή; Μήπως ο άνθρωπος δεν εξελίχθηκε, δεν υπερέβη τα όριά του, δεν ήρθε αντιμέτωπος με την ίδια του τη φύση; Ή μήπως η ανθρωπότητα περίμενε το κόκκινο βιβλιαράκι του Μάο για να δώσει νόημα στη μοίρα της;

Είναι αλήθεια ότι εκείνη την εποχή υπήρξαν πολλοί διαπρεπείς διανοούμενοι που δήλωναν εκστασιασμένοι. Το φαινόμενο δεν ήταν πρωτόγνωρο. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που γοητεύθηκαν… από τις απάνθρωπες απολυταρχίες, την τυφλή βία, τις τρομοκρατικές ενέργειες και γενικότερα από το εξεγερσιακό πνεύμα. Ο όρος «όπιο των διανοουμένων» ανήκει στον – τότε εκτός μόδας – Ραϋμόν Αρόν, έναν από τους σπάνιους διανοητές που ξέφυγαν από τη γοητεία ενός κομμουνιστικού μέλλοντος, σε αντίθεση με τον Ζαν Πωλ Σαρτρ ο οποίος πίστευε ότι «οι επαναστάτες του 1793 δεν σκότωσαν πολλούς»…

Το 1968 ήταν μια χρονιά που χαρακτηρίζεται από μια γενικότερη αναταραχή. Σημαντικότερα γεγονότα που τη σημάδεψαν είναι η σοβιετική επέμβαση στην Τσεχοσλοβακία και η παγκόσμια αντίδραση στον πόλεμο του Βιετνάμ, ταυτόχρονα με την εξέγερση του Μάη στη Γαλλία.

Στην Τσεχοσλοβακία είχαμε τα γνωστά γεγονότα που έμειναν στην ιστορία ως «Η Άνοιξη της Πράγας». Επρόκειτο για ένα φιλόδοξο πρόγραμμα φιλελευθεροποίησης και εκδημοκρατισμού του κομουνιστικού καθεστώτος της χώρας, που έφερε την υπογραφή του γενικού γραμματέα του Κ.Κ. Τσεχοσλοβακίας Αλεξάντερ Ντούμπτσεκ.

Τελικά, η Άνοιξη καταπνίγηκε από τη στρατιωτική επέμβαση των δυνάμεων του Συμφώνου της Βαρσοβίας. Από την άλλη, ο πόλεμος του Βιετνάμ ήταν ίσως η μεγαλύτερη ένοπλη σύγκρουση μεταξύ Δύσης και Ανατολής κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου. Στην πραγματικότητα ήταν ένας πόλεμος διά αντιπροσώπων μεταξύ των ΗΠΑ και της ΕΣΣΔ, παρ’ ότι η ΕΣΣΔ δεν ενεπλάκη άμεσα στρατιωτικά. Μέσα σε όλην αυτήν την κοσμογονία καταγράφηκε και ο Μάης του ‘68, όπως έμεινε γνωστός, ως μια πολιτική και κοινωνική αναταραχή που ξέσπασε στη Γαλλία κατά τη διάρκεια των μηνών Μαΐου – Ιουνίου του 1968.

Τα γεγονότα ξεκίνησαν από κινητοποιήσεις των Γάλλων μαθητών και φοιτητών, επεκτάθηκαν με γενική απεργία των Γάλλων εργατών και τελικά οδήγησαν σε πολιτική και κοινωνική κρίση, που άρχισε να παίρνει διαστάσεις εξέγερσης. Τα γεγονότα μπορεί να κατέληξαν σε πολιτική αποτυχία, αλλά είχαν τεράστιες κοινωνικές συνέπειες: μπορεί να μην διήρκεσαν έναν μήνα, αλλά ο όρος Μάης του ’68 έγινε συνώνυμο της αλλαγής των κοινωνικών αξιών.

Και ενώ οι αντιπολεμικές κινητοποιήσεις με αφορμή τον πόλεμο του Βιετνάμ δημιούργησαν ένα σύγχρονο και ουσιαστικό αντιπολεμικό μέτωπο το οποίο είχε διάρκεια, όπως και η Άνοιξη της Πράγας, που τελικά κατάφερε να ανθίσει με την κατάλυση της κομμουνιστικής τυραννίας, αναρωτιέται κανείς μήπως ο Μάης του ’68 μας άφησε για κληρονομιά μόνο τα πνευματώδη συνθήματα σε επίπεδο νεανικών καλαμπουριών, την κουλτούρα των καταλήψεων και τη μηδενιστική αντιμετώπιση του συστήματος… Άραγε ποιος μπορεί να ισχυριστεί ότι ο Μάης του ’68 – που εκτός των άλλων στελέχωσε και ανανέωσε το σύστημα με φρέσκες ιδέες αλλοτρίωσης – επέδρασε στις συνειδήσεις περισσότερο από τα τραγούδια του Τζον Λένον;

Κάθε γεγονός, θετικό ή αρνητικό, που καταγράφεται στην Ιστορία, αποτελεί κληρονομιά των επόμενων γενεών και αφορμή αναστοχασμού των ζωών μας.

Θα ήταν άδικο να μην ομολογήσουμε ότι ο Μάης αναζήτησε μια πιο ουμανιστική πραγματικότητα, έναν εξανθρωπισμό του ορθολογισμού, μια πιο μετριασμένη εκδοχή της κυνικότητας. Κι αυτές οι εκδοχές του – όχι με τον τρόπο αλλά με την πρόθεση – υπάρχουν εν δυνάμει μέσα σε κάθε νέο που διαλέγει αντί της πίστης την αμφισβήτηση.

Θα μπορούσε σήμερα αυτή η εξέγερση με το πλούσιο μυθολογικό υλικό, που επενδύθηκε γενναιόδωρα από τις θρησκευτικές ουτοπίες της επανάστασης, της ανατροπής και της εκ θεμελίων απόρριψης του συστήματος, να σημαίνει κάτι για τους νέους ανθρώπους που βρίσκονται αντιμέτωποι με τα πολύπλοκα προβλήματα της εποχής τους; Άφησε κάτι πίσω του ο Μάης ή όλα ήταν μια αναταραχή για την αναταραχή δίχως την «υπέροχη κατάσταση» που ευαγγελιζόταν ο Μάο, ένα ίνδαλμα της εποχής που αντικατέστησε τη λατρεία του Στάλιν στις απογοητευμένες επαναστατικές συνειδήσεις;

Περίπου μισόν αιώνα μετά την εξέγερση των Γάλλων φοιτητών, ο Μάης μοιάζει να ξέμεινε από ιδέες έχοντας να επιδείξει περισσότερες διαψεύσεις παρά κάποιαν εκδοχή της «φαντασίας στην εξουσία».

Τον αναπολούν περισσότερο οι ασπρομάλληδες πλέον εραστές των παλαιών «καλών εποχών», όπως ακριβώς αναπολεί κάποιος μια κλασική ταινία, ένα τραγούδι, μιαν εποχή που ανακαλεί κυρίως τη νεότητά μας και τα φλογερά της οράματα…

Διαβάστε επίσης:

Οι υποσχέσεις Μητσοτάκη και η σκληρή πραγματικότητα

Ο… Άγιος Προστάτης Ελικοπτέρων των 1,6 δισ.

ΚΚΕ: «Όσο πιο ψηλά τόσο πιο καλά για τον λαό»

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΔΕΥΤΕΡΑ 29.04.2024 20:33