search
ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 11:35
MENU CLOSE

Αντιδράσεις για την πολλαπλή απασχόληση

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2294
10/8/2023
16.08.2023 06:03
ergazomenos new

Έντονες αντιδράσεις προκαλεί σε εργαζομένους, σωματεία, φορείς, και στην αντιπολίτευση, το νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας αλλά και οι αρχικές δηλώσεις του υπουργού Άδωνι Γεωργιάδη περί δυνατότητας πολλαπλής απασχόλησης ενός μισθωτού εντός του ίδιου 24ώρου! Κάνουν λόγο για εργασιακό μεσαίωνα με το καθεστώς της υποτίμησης της εργασίας, μείωσης του εργασιακού κόστους των υπερωριών, για χάρη της κερδοφορίας των επιχειρήσεων!

Η αντίδραση που προκλήθηκε έκανε τον υπουργό να αναδιπλωθεί λέγοντας ότι στο σχέδιο Νόμου, που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση την επόμενη εβδομάδα, ρητώς διευκρινίζεται η δυνατότητα της εργασίας σε πολλαπλούς εργοδότες, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σε καμία όμως περίπτωση δεν σταματά να εφαρμόζεται το ΠΔ88/1999 περί των ελαχίστων περιόδων ανάπαυσης που αποτελεί υπερεθνικό δίκαιο και όπου εκεί ορίζεται ρητώς ότι για κάθε περίοδο 24 ωρών η ελάχιστη ανάπαυση δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 11 συνεχών ωρών, το οποίο συνεχίζει να ισχύει για κάθε εργοδότη στον οποίο εργάζεται ο εργαζόμενος.

Τα συνδικάτα

Όπως και να έχει, πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που έχει ξεσηκώσει τα  συνδικάτα και όχι άδικα… Μιλάμε για εργασία χωρίς όρια, με «διορθωμένους» πενιχρούς μισθούς, στο όνομα του καπιταλισμού και της ακρίβειας

Άλλωστε στο ίδιο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δίδεται η δυνατότητα από τον Σεπτέμβριο στους επιχειρηματίες που θα εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας να μην δηλώνουν εκ των προτέρων τις υπερωρίες των εργαζομένων!

Ο αρμόδιος υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης προχωράει στην  κατάργηση της ανάρτησης στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ μιας σειράς εντύπων για τις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εφαρμόσουν ταχύτερα την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου περιορίζουν τη γραφειοκρατία για την εφαρμογή της κάρτας εργασίας σε επιχειρήσεις με προσωπικό έως 20 εργαζομένους, η πλειονότητα των οποίων δεν διαθέτει καν τμήμα λογιστηρίου.

Σύμφωνα με το κείμενο της διάταξης, οι επιχειρηματίες δεν θα έχουν την υποχρέωση να καταχωρούν εκ των προτέρων τις αλλαγές στο ωράριο ή την υπερωριακή απασχόληση, όμως σε περίπτωση που εντοπιστούν εργαζόμενοι να απασχολούνται και να μην έχει αυτό καταγραφεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας τότε το πρόστιμο που θα επιβάλλεται είναι 10.500 ευρώ.

Αναλυτικά η διάταξη προβλέπει ότι: «Οι εργοδότες των οποίων οι επιχειρήσεις έχουν ενταχθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας κάνοντας χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, για τους εργαζομένους τους με εξαρτημένη εργασία, δύνανται να μην καταχωρούν τις αλλαγές ή την τροποποίηση του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας καθώς και την υπερωριακή απασχόληση πριν από την έναρξη πραγματοποίησής τους. Όταν διαπιστώνεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας ή υπερωριακή απασχόληση, χωρίς αυτή να ταυτοποιείται από τη σήμανση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, επιβάλλεται στον εργοδότη πρόστιμο δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ ανά εργαζόμενο».

Δοκιμαστικά…

Σε ό,τι αφορά τώρα τη δοκιμαστική περίοδο των έξι μηνών κατά την πρόσληψη του εργαζομένου, που περιλαμβάνεται και στην κοινοτική οδηγία, είναι ένα θετικό μέτρο, γιατί, μετά από αυτό το διάστημα, ο εργοδότης θα πρέπει να αιτιολογήσει την απόλυση του εργαζομένου. Σύμφωνα και με εργατολόγους, πρόκειται για ένα μέτρο που ενισχύει την κινητικότητα στην εργασία καθώς τερματίζει την «12μηνη» ομηρία των εργαζομένων. 

Συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου ενσωματώνεται στο εθνικό μας δίκαιο η Κοινοτική Οδηγία 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας, μέσω της οποίας προωθούνται επίσης σημαντικές αλλαγές, όπως είναι η λήψη αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης εργαζομένου στο εξάμηνο αντί του έτους.

Με την αλλαγή αυτή θα προβλέπεται ότι, σε περίπτωση που ο εργοδότης μετά το πέρας των έξι μηνών αποφασίσει να προσλάβει τον εργαζόμενο, τότε λαμβάνεται ως ημερομηνία πρόσληψης η αρχική ημερομηνία έλευσης στην επιχείρηση και πλέον ο εργαζόμενος έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους, για παράδειγμα ημέρες αδείας, αποζημίωση απόλυσης κ.ά.

Ακόμη, με την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας κατοχυρώνεται, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα όλων των εργαζομένων ανεξαρτήτου μορφής της σχέσης εργασίας τους, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με ευέλικτη απασχόληση, για έγκαιρη γραπτή ενημέρωση σχετικά με τα ουσιώδη στοιχεία της σχέσης εργασίας τους, το δικαίωμα για εγγυημένες αμειβόμενες ώρες εργασίας, η δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης και δωρεάν κατάρτισής τους, ενώ προβλέπονται μέτρα που αποτρέπουν την κατάχρηση της εργασίας με συμβάσεις μηδενικών ωρών απασχόλησης και συμβάσεις κατά παραγγελία απασχόλησης, όπου εφαρμόζονται. Πρόκειται για ένα μοντέλο απασχόλησης στο οποίο ο εργοδότης μπορεί να καλεί τον απασχολούμενο όποτε τον χρειάζεται και να τον πληρώνει  ανάλογα με την ώρα που έχει εργαστεί. Τέτοιες μορφές απασχόλησης ήδη εφαρμόζονται σε πολλές χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στόχος της πρώτης αυτής νομοθετικής παρέμβασης του υπουργείου Εργασίας είναι να καθιερωθεί ένα συγκεκριμένο προστατευτικό πλαίσιο, επί τη βάσει της Κοινοτικής Οδηγίας 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας, που οφείλει να κυρώσει η χώρα μας, καθώς κινδυνεύει με πρόστιμο.

Τέλος, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται, όπως προαναφέραμε και η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για την εξεύρεση εργασίας σε νέους επιστήμονες σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, κυρίως σε κλάδους υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης. Η διάταξη του νομοσχεδίου για την δημιουργία μηχανισμού εξεύρεσης εργασίας αναφέρει: «Θεσπίζεται η δημιουργία Ψηφιακής Πλατφόρμας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την ανάπτυξη μηχανισμού διασύνδεσης επιστημόνων – εργαζομένων, οι οποίοι διαμένουν εντός και εκτός Ελλάδος, με θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης που ζητούνται από επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.

Το συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο θα διασυνδέεται και θα δια-λειτουργεί με τον Μηχανισμό Διάγνωσης Αναγκών για την Αγορά Εργασίας, το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, την ΑΑΔΕ, τον ευρωπαϊκό κατάλογο ESCO, καθώς και με οποιονδήποτε άλλον φορέα κρίνεται απαραίτητο για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Ψηφιακής Πλατφόρμας.

Με απόφαση του υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθορίζεται το περιεχόμενο, η δομή, η διαδικασία οργάνωσης και λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας, ο τρόπος επιλογής των επαγγελμάτων και δεξιοτήτων που θα συμπεριληφθούν στην πλατφόρμα, καθώς και κάθε όρος και αναγκαία λεπτομέρεια».

Εξορθολογισμός στον υπολογισμό των τεκμηρίων

Να μειωθούν οι παγίδες της υπερφορολόγησης ο στόχος του υπουργείου Οικονομικών

Τα πάνω κάτω φέρνει το σχέδιο του υπουργείου Οικονομικών στον τρόπο κάλυψης των τεκμηρίων διαβίωσης και της απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. Το οικονομικό επιτελείο στοχεύει να αναμορφώσει και να εξορθολογήσει το σύστημα υπολογισμού των τεκμηρίων και να οδηγήσει στη μεσοσταθμική τους μείωση κατά 30%, κάτι που έχει προαναγγελθεί από το κυβερνών κόμμα από την προεκλογική περίοδο.

Στόχος του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης είναι να μειώσει τις παγίδες υπερφορολόγησης που κρύβουν οι διατάξεις για τα τεκμήρια, αλλά ταυτόχρονα να κλείσει και τις πόρτες στην φοροαποφυγή για τον τρόπο κάλυψης των πρόσθετων διαφορών εισοδήματος που προσδιορίζουν τα τεκμήρια. Συγκεκριμένα, οι ιθύνοντες τονίζουν ότι οι κανόνες με βάση τους οποίους οι φορολογούμενοι μπορούν να καλύπτουν προστιθέμενες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος προσδιοριζόμενες με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης και τις πραγματικές δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων παρουσιάζουν προβλήματα, τόσο για τα συμφέροντα του Δημοσίου όσο και σε βάρος των φορολογουμένων σε άλλες περιπτώσεις.

Από το «μικροσκόπιο» της νέας ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών θα περάσει το σύστημα της «ανάλωσης κεφαλαίου», με το οποίο οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να σχηματίζουν τεράστια ποσά αποταμιεύσεων κεφαλαίου από εισοδήματα παρελθόντων ετών, και μέσω αυτών να καλύπτουν μεγάλες διαφορές τεκμηρίων. Με αυτό τον τρόπο μπορούν να αποφεύγουν την πληρωμή φόρων εισοδήματος κάθε επόμενη χρονιά κατά την οποία το άθροισμα των τεκμηρίων διαβίωσης και απόκτησης περιουσιακών στοιχείων είναι μεγαλύτερο από τα δηλωθέντα εισοδήματά τους.

Με αυτό το… σύστημα, οι φορολογούμενοι επικαλούνται πλασματικά ποσά αποταμιεύσεων (από εισοδήματα παρελθόντων ετών) προκειμένου να καλύπτουν τεκμήρια, κάτι που αφήνει ορθάνοιχτα «παράθυρα» φοροαποφυγής. Να σημειωθεί ότι η ισχύουσα νομοθεσία δεν προβλέπει περιορισμούς στον αριθμό των παρελθόντων ετών στα οποία μπορεί να ανατρέξει ο φορολογούμενος για να επικαλεστεί κτηθέντα εισοδήματα που δεν ξοδεύτηκαν. Με βάση, λοιπόν, τα εισοδήματα που δήλωσε σε βάθος… δεκαετιών, κάθε φορολογούμενος μπορεί να σχηματίσει ένα ποσό κεφαλαίου «μη αναλωθέντων εισοδημάτων παρελθόντων ετών» – ένα εικονικό ποσό αποταμίευσης παρελθόντων ετών – από το οποίο στη συνέχεια μπορεί να εμφανίζει κάθε χρόνο ένα τμήμα ως αναλωθέν, ώστε στη φορολογική δήλωση του αντίστοιχου φορολογικού έτους να καλύπτει πάντα τα πρόσθετα ποσά φορολογητέου εισοδήματος που του προσδιορίζουν τα τεκμήρια διαβίωσης και τυχόν πραγματικές δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων που έχει δηλώσει, όσο μεγάλα κι αν είναι αυτά.

Επιπλέον, οι παρεμβάσεις που θα γίνουν στον τρόπο κάλυψης των τεκμηρίων αναμένεται να κινούνται και προς την κατεύθυνση της αντιμετώπισης ζητημάτων που «εμποδίζουν» τους φορολογούμενους να δικαιολογήσουν μεγάλα ποσά τεκμηρίων εκθέτοντάς τους στον κίνδυνο άδικης υπερφορολόγησης. Τέτοιες περιπτώσεις είναι αυτές που αφορούν την κάλυψη μεγάλων διαφορών εισοδήματος λόγω τεκμηρίων με ποσά προερχόμενα από δωρεές ή γονικές παροχές. Νέοι άνθρωποι πραγματοποιούν δαπάνες για αγορές ακινήτων, αυτοκινήτων ή άλλων περιουσιακών στοιχείων μεγάλης αξίας με χρήματα που τους δίνουν οι γονείς τους ή άλλοι στενοί συγγενείς.

Στις περιπτώσεις αυτές, η παρέμβαση που θα γίνει θα προβλέπει ότι αρκεί να αποδεικνύεται ότι η μεταφορά του χρηματικού ποσού της δωρεάς ή της γονικής παροχής έγινε σε ημερομηνία προγενέστερη της πραγματοποίησης της δαπάνης απόκτησης του περιουσιακού στοιχείου για να αναγνωριστεί η κάλυψη του τεκμηρίου στη φορολογική δήλωση με το χρηματικό ποσό της δωρεάς ή γονικής παροχής.

Διαβάστε επίσης

Οι στόχοι του ΠΑΣΟΚ στις αυτοδιοικητικές

Στόχος του ΣΥΡΙΖΑ ένα νέο κοινωνικό συμβόλαιο

Οι Κροάτες χούλιγκαν «πλήγωσαν» ΕΛ.ΑΣ. και κυβέρνηση

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 11:35