search
ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 10:40
MENU CLOSE

Αγορά μπύρας: Deals, επενδύσεις και νέα προϊόντα αλλάζουν το τοπίο – Πώς εξελίσσεται η χρονιά για τον κλάδο

20.10.2023 13:13
1825346

Μεγάλη κινητικότητα επιδεικνύει το τελευταίο διάστημα η αγορά της μπύρας στη χώρα μας καθώς οι μεγαλύτεροι  παίκτες επενδύουν σημαντικά ποσά στο λανσάρισμα νέων προϊόντων για να κερδίσουν μερίδια ενώ δεν λείπουν επιχειρηματικές κινήσεις και συμφωνίες που στόχο έχουν την καλύτερη τοποθέτηση των εταιρειών τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στο εξωτερικό.

Το πιο πρόσφατο deal που έκανε αίσθηση στο χώρο ήταν η εξαγορά από την Ολυμπιακή Ζυθοποιία μειοψηφικού ποσοστού της Μπύρας Νήσος. Επιπλέον το εργοστάσιο της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας στη Σίνδο μετεξελίσσεται σε παραγωγικό και εξαγωγικό κόμβο, καθώς πλέον το brand-ναυαρχίδα του μητρικού ομίλου Carlsberg παράγεται στην Ελλάδα.

Αλλά και η Αθηναϊκή Ζυθοποιία, ο μεγαλύτερος παίκτης βάσει μεριδίων στην ελληνική αγορά, προχωράει σε σημαντικές επενδύσεις ύψους 70 εκατ. ευρώ επεκτείνοντας τη γκάμα των πιο premium προϊόντων της ενώ προσπαθεί να τονώσει και άλλο τις εξαγωγές.

Γενικότερα η ελληνική αγορά μπύρας αποτελεί έναν ιδιαίτερα ισχυρό κλάδο για την εγχώρια οικονομία καθώς σύμφωνα με υπολογισμούς  καταγράφει συνολικό τζίρο άνω του 1 δις ευρώ,  ενώ το 2022 εμφάνισε πωλήσεις σχεδόν 346 εκατ. ευρώ μόνο στη λιανική σημειώνοντας αύξηση 3,5%.

Σε αυτό δεν έχουν συνεισφέρει μόνο οι μικροζυθοποιίες που είναι περίπου 60 σε αριθμό και τα τελευταία χρόνια αυξάνονται σε αριθμό και αναπτύσσονται, αλλά και οι μεγαλύτεροι παίκτες (περίπου 10), οι οποίοι πλέον σημειώνουν σημαντικές επιδόσεις σε ότι αφορά και τις εξαγωγές.

Τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς έχουν η Αθηναϊκή Ζυθοποιία και η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, ενώ σημαντικά μερίδια κατέχουν πλέον και οι εταιρείες Ελληνική Ζυθοποιία Αταλάντης (ΕΖΑ) και η Ζυθοποιία Μακεδονίας – Θράκης (Βεργίνα). Αυτοί οι τέσσερις παίκτες ελέγχουν το 88,7% της αγοράς μπίρας στη λιανική (α’ εξάμηνο 2023) ενώ μερίδιο 5,6% εμφανίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το υπόλοιπο 5,7% μοιράζεται στο σύνολο των μικροζυθοποιίων .

Τα στοιχεία για το 2023 δείχνουν ότι στο πρώτο εξάμηνο της χρονιάς οι πωλήσεις μπίρας στην «κρύα» αγορά (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, ψιλικά, περίπτερα) αυξήθηκαν σε σημαντικό αλλά μονοψήφιο ποσοστό, λόγω και των ανατιμήσεων  φτάνοντας σχεδόν στα 162,5 εκατ. ευρώ.

Παρ’ όλα αυτά οι όγκοι των πωλήσεων, εμφανίζονται να έχουν υποχωρήσει κατά 3,6% λόγω του άστατου καιρού στη χώρα μας από το Πάσχα μέχρι και την αρχή του φετινού καλοκαιριού ο οποίος φαίνεται να επηρέασε αρνητικά την κατανάλωση.

Ειδικοί της αγοράς μπύρας όμως θεωρούν ότι παρά το μέτριο ξεκίνημα το φετινό καλοκαίρι εξελίσσεται καλύτερα από πέρυσι κάτι που μπορεί τελικά να οδηγήσει σε μια συνολικά θετική χρονιά.

Εξάλλου ένα πολύ μεγάλο τμήμα των πωλήσεων γίνεται μέσω του «καναλιού» HORECA, για το οποίο είναι πολύ δύσκολο να υπάρξουν τα πραγματικά στοιχεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε πρόσφατα η Eurostat, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μπίρας το 2022 η παραγωγή μπίρας στην Ελλάδα έφτασε στα 565,34 εκατομμύρια λίτρα από 400,22 εκατομμύρια λίτρα το 2021, καταγράφοντας αύξηση περίπου 41%.

Με αυτή την επίδοση η Ελλάδα καθίσταται 8η μεγαλύτερη παραγωγός μπίρας στην Ε.Ε. μεταξύ των 18 κρατών-μελών για τα οποία υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.

Αθηναϊκή Ζυθοποιία

Επενδύσεις 70 εκατ. ευρώ στην τριετία και μηδενικές εκπομπές CΟ2

Τα 60 χρόνια της στην ελληνική αγορά γιορτάζει φέτος η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Τα τελευταία χρόνια υπό τη διοίκηση του κ. Αλέξανδρου Δανιηλίδη η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προσπαθεί να επεκτείνει τη γκάμα των πιο premium προϊόντων της ενώ προσπαθεί να τονώσει και άλλο τις εξαγωγές.  

Σε αυτή την κατεύθυνση, εκτός από την παραγωγή μηλίτη, προωθεί τοπικές μπύρες όπως η Μάμος και η Νύμφη προσπαθώντας να ικανοποιήσει την αυξημένη ανάγκη των καταναλωτών για πιο ιδιαίτερες γεύσεις, και δημιουργώντας παράλληλα προϋποθέσεις για βελτιωμένη κερδοφορία μέσω των σημάτων αυτών.

Σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας προβλέπεται σειρά επενδύσεων στην ενέργεια, στο πλαίσιο του στόχου που έχει τεθεί από την Heineken για μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι το 2023.

Συνολικά για την τριετία 2022 – 2025 προβλέπονται επενδύσεις ύψους €70 εκατ. ενώ την προηγούμενη χρονιά η Αθηναϊκή Ζυθοποιία εμφάνισε ανάπτυξη 10,7% σε όγκο και 21,51% σε αξία, καταφέρνοντας παράλληλα να αυξήσει τα προ φόρων κέρδη της κατά 27% σε σχέση με το 2021, με την καθαρή της κερδοφορία να διαμορφώνεται σε €33,4 εκατ.

Η Τακτική Γενική Συνέλευση της εταιρείας πρότεινε τη διανομή μερίσματος €26,572 εκατ. στους μετόχους και του υπόλοιπου των καθαρών κερδών (€7,56 εκατ.) σε διοικητικά στελέχη της εταιρείας

Επίσης, το κόστος της κίνησης των αποθεμάτων αυξήθηκε κατά 36,32% κατ’ αξία, λόγω κυρίως της αύξησης των πωλήσεων και των τιμών στις πρώτες ύλες και τα υλικά συσκευασίας

Τα λοιπά λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 24,33% σε αξία, κυρίως λόγω της αύξησης των εξόδων κατά:

• €2,3 εκατ. για προβολή και διαφήμιση

• €3 εκατ. για δικαιώματα

• €3 εκατ. για ενέργεια

• €5,4 εκατ. για μεταφορικά έξοδα

Επίσης, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έδωσε πέρυσι δάνειο ύψους €45 εκατ. σε συγγενή εταιρεία του Ομίλου.

Ολυμπιακή Ζυθοποιία: Παραγωγή της Carlsberg στην Ελλάδα – Επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ το 2023-4

Επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ δρομολογεί για τη διετία 2023-2024 η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η οποία μέσα από την απόφαση του μητρικού ομίλου  να καταστήσει «local» το brand Carlsberg επιδιώκει τόνωση των εγχώριων πωλήσεων αλλά και σημαντική ενίσχυση των εξαγωγών.

Η έναρξη της παραγωγής της μπύρας Carlsberg στη Σίνδο σηματοδοτεί μια μεγαλύτερη ενεργοποίηση του brand στην ελληνική αγορά, καθώς το προϊόν θα κυκλοφορήσει εκ νέου και σε κουτί στην εγχώρια αγορά.

Παράλληλα, η μονάδα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας δεν θα εξυπηρετεί μόνο τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς, αλλά και αυτές άλλων αγορών του ομίλου που δεν διαθέτουν τοπική παραγωγή, μεταξύ των οποίων είναι οι αγορές των Νότιας Αμερικής, Μέσης Ανατολής και Αφρικής.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι σε πρώτη φάση οι εξαγωγές της Carlsberg θα αφορούν περί τις 13 αγορές. Σε συνολικό επίπεδο, οι εξαγωγές συμμετέχουν σε ποσοστό 11% επί του τζίρου της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας και στόχος είναι ενίσχυση τους, μέσα από τη διείσδυση σε νέες αγορές καθώς και από την ενδυνάμωση των υφιστάμενων.

Για τη στήριξη των αναπτυξιακών πλάνων που περιλαμβάνουν και την παραγωγική ενίσχυση του εργοστασίου στη Σίδνο, η εταιρεία δρομολογεί επενδύσεις 20 εκατ.ευρω για τη διετία, 2023 – 2024 έχοντας ήδη υλοποιήσει σχεδιασμό 17 εκατ.ευρω τη περίοδο 2021-2022.

Σε ο, τι αφορά στην εικόνα των πωλήσεων, η εταιρεία προσδοκά να επιτύχει και εφέτος υψηλό ρυθμό ανάπτυξης, με τη πορεία του πρώτου τριμήνου να χαρακτηρίζεται πολύ θετική.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την περσινή χρονιά η Ολυμπιακή Ζυθοποιία επέτυχε ρυθμό ανάπτυξης υψηλότερο από την συνολική εικόνα της αγοράς, καταγράφοντας αύξηση εσόδων περί το 11% τα οποία διαμορφώθηκαν σε περίπου 155,6 εκατ.ευρω.

Σημαντική ενίσχυση σημειώθηκε και σε επίπεδο προ φόρων κερδοφορίας η οποία αυξήθηκε κατά περίπου 22%.

Η ελληνική θυγατρική του δανέζικου ομίλου ενισχύει σημαντικά την παρουσία της και στη λιανική εμφανίζοντας μερίδιο αγοράς 25% σε όγκο πωλήσεων για το σύνολο του χαρτοφυλακίου της (μπύρα,mixers,μηλίτη).

Με μειοψηφικό ποσοστό στην Νήσος

Με μειοψηφικό ποσοστό στο μετοχικό κεφάλαιο της Μικροζυθοποιίας Κυκλάδων στην οποία ανήκει η τηνιακή μπύρα Νήσος μπήκε πρόσφατα η «Ολυμπιακή Ζυθοποιία».

Με τη συμφωνία αυτή η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή της Νήσος όπως και των υπόλοιπων brand που παράγει η τηνιακή μικροζυθοποιία (Greek Island Pilsner, All Day, Θολή, 7 Μποφόρ, APOCALYΨΗ, Pure Lager) για την Ελλάδα και το εξωτερικό.

Μέσω της συνεργασίας η Νήσος, εκτός από την παρουσία της στο εξωτερικό, αναμένεται να ενδυναμώσει το αποτύπωμα της και εντός Ελλάδος εκμεταλλευόμενη το ευρύ δίκτυο που διαθέτει η Ολυμπιακή Ζυθοποιία (2ος μεγαλύτερος «παίκτης» στην  εγχώρια αγορά μπύρας) πανελλαδικά.

Η ενδεχόμενη αύξηση όγκων παραγωγής που θα απαιτηθούν για να ικανοποιηθούν οι νέες ανάγκες πωλήσεων της μπύρας Νήσος αρχικά θα καλυφθούν από την υφιστάμενη μονάδα παραγωγής αλλά αν χρειαστεί θα μπορεί να συνδράμει και η μονάδα της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας.

Εξάλλου η Νήσος έχει ήδη λάβει άδεια για την εγκατάσταση νέας παραγωγικής μονάδας στο Κιάτο Κορινθίας, η οποία βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της κατασκευής καθώς καθυστέρησε λόγω της πανδημικής κρίσης.

Πρόκειται για έργο ενταγμένο στον Αναπτυξιακό Νόμο συνολικής επένδυσης 4 εκατ. ευρώ.

Η τοποθέτηση της μπύρας Νήσος στις αγορές του εξωτερικού θα αφορά αρχικά στις χώρες που έχει παρουσία η Ολυμπιακή Ζυθοποιία.

Το πλάνο ανάπτυξης θα επικεντρωθεί σε αγορές όπου υπάρχει ζήτηση για premium προϊόντα αλλά και πιο έντονο το «ελληνικό στοιχείο».

Aύξηση τζίρου 15,3% για τη Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης

Συνεχίζει σε ανοδική πορεία η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης (Βεργίνα), με αύξηση των καθαρών εσόδων και του κύκλου εργασιών της.

Συνεχίζει σε ανοδική πορεία η Ζυθοποιία Μακεδονίας Θράκης (Βεργίνα), με τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις για το έτος 2022 να διαμορφώνονται σε 26.191.098,34 ευρώ, έναντι 22.726.038,05 ευρώ κατά την προηγούμενη εταιρική χρήση, παρουσιάζοντας αύξηση 15,3%.

Η αύξηση του κύκλου εργασιών οφείλεται στον αυξημένο όγκο πωλήσεων μπίρας κατά την προηγούμενη χρήση, αλλά και στον αυξημένο όγκο πωλήσεων βύνης, σε συνδυασμό με την αυξημένη τιμή της.

Το μικτό κέρδος της χρήσης ανήλθε σε 7.382.214,53 ευρώ και παρουσίασε μείωση σε σχέση με την προηγούμενη χρήση κατά 2,8%, γεγονός που οφείλεται κυρίως στα αυξημένα κόστη παραγωγής των έτοιμων προϊόντων. Για το έτος 2023, οι προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου είναι ευνοϊκές, καθώς τα κόστη παραγωγής σταθεροποιήθηκαν και οι ρυθμοί πωλήσεων αναμένεται να είναι θετικοί. Πιο συγκεκριμένα, αύξηση της κατανάλωσης μπίρας στην Ελλάδα τη 2022-2023 με μέσο ετήσιο ρυθμό 7% προβλέπει κλαδική μελέτη της ICAP για τη ζυθοποιία.

Η εταιρεία αναφέρει πως «παρά τις συνεχιζόμενες αρνητικές επιπτώσεις από τη μη λειτουργία του ελεύθερου ανταγωνισμού, που προέρχονται από τις μακροχρόνιες στρεβλώσεις της αγοράς στην Ελλάδα» θα εξακολουθήσει να δραστηριοποιείται στην παραγωγή και εμπορία προϊόντων ζύθου, βύνης και στην παραγωγή αφεψημάτων αρωματικών φυτών, όπως έκανε μέχρι σήμερα, και σε συνδυασμό με τη στροφή του καταναλωτικού κοινού προς τα ελληνικά προϊόντα τα τελευταία χρόνια, αναμένει θετική επίδραση προς την κατεύθυνση αυτή μέσω και της διεύρυνσης του μεριδίου αγοράς

Ευρωπαϊκή Ένωση: Παραγωγή 34,3 δισ. λίτρων μπύρας το 2022         

Σχεδόν 34,3 δισεκατομμύρια λίτρα μπύρας με αλκοόλ παρήγαγαν οι χώρες της ΕΕ το 2022, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Eurostat. Επιπλέον, οι χώρες της ΕΕ παρήγαγαν 1,6 δισεκατομμύρια λίτρα μπύρας που περιείχε λιγότερο από 0,5% αλκοόλ ή καθόλου. Αναλυτικότερα, σε σύγκριση με το 2021, η παραγωγή μπύρας με αλκοόλ στην ΕΕ αυξήθηκε κατά 7%, προσεγγίζοντας τα προ πανδημίας επίπεδα, όταν η παραγωγή ήταν στα 34,7 δισ. λίτρα (2019). Όσον αφορά την μπύρα χωρίς αλκοόλ, δεν υπήρξε καμία αλλαγή σε σύγκριση με το 2021.

Η Γερμανία κορυφαίος παραγωγός μπύρας

Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, το 2022 η Γερμανία συνέχισε να είναι ο κορυφαίος παραγωγός μπύρας με 7,6 δισ. λίτρα (πάνω από το 22% της συνολικής παραγωγής της ΕΕ). Αυτό σημαίνει ότι περίπου μία στις τέσσερις μπύρες που περιέχουν αλκοόλ που παράγονται στην ΕΕ προέρχονται από τη Γερμανία.Ο επόμενος μεγαλύτερος παραγωγός ήταν η Ισπανία με 3,9 δισ. λίτρα παραγωγής (πάνω από το 11% της συνολικής παραγωγής της ΕΕ), η Πολωνία με 3,7 δισ. λίτρα (11%), η Ολλανδία με 2,6 δισ. λίτρα (σχεδόν 8%) και η Γαλλία και η Ιταλία, αμφότερες με 2 δισεκατομμύρια λίτρα (6%).

Η Ολλανδία πρωταγωνιστεί στις εξαγωγές μπύρας με αλκοόλ

Όπως και τα προηγούμενα χρόνια, τα εμπορικά στοιχεία τα οποία διαθέτει η Eurostat δείχνουν ότι η Ολλανδία συνέχισε να ηγείται ως ο κορυφαίος εξαγωγέας μπύρας που περιέχει αλκοόλ το 2022.  Οι Κάτω Χώρες εξήγαγαν συνολικά (εντός και εκτός ΕΕ) 2,6 δισεκατομμύρια λίτρα μπύρας που περιέχει αλκοόλ το 2022. Την Ολλανδία ακολούθησαν το Βέλγιο (1,6 δισ. λίτρα, 17%), η Γερμανία (1,5 δισ. λίτρα, 16%), η Τσεχία (0,6 δισ. λίτρα, 6%) και η Ιρλανδία (0,4 δισ. λίτρα, 5%).Για τις εισαγωγές, επίσης, δεν υπήρξε καμία αλλαγή σε σύγκριση με το 2021, καθώς η Γαλλία συνέχισε να είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αλκοολούχας μπύρας το 2022, με 0,9 δισ. λίτρα, που αντιπροσωπεύουν το 17% των συνολικών εισαγωγών της ΕΕ. Οι επόμενοι μεγάλοι εισαγωγείς ήταν η Ιταλία με περισσότερα από 0,7 δισ. λίτρα (14%), η Γερμανία με λιγότερο από 0,7 δισ. λίτρα (12%), η Ολλανδία με 0,6 δισ. λίτρα (11%) και η Ισπανία με 0,5 δισ. λίτρα (10%).

Διαβάστε επίσης:

Οικονομική ενίσχυση σε νοικοκυριά που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές

ΔΥΠΑ: Από Δευτέρα οι αιτήσεις για το πρόγραμμα νέας επιχειρηματικότητας – Οι δικαιούχοι των 14.800 ευρώ

Τρόμος στις αγορές από την ανάφλεξη στη Μέση Ανατολή: «Φωτιά» στο πετρέλαιο βάζει η επίθεση στο νοσοκομείο της Γάζας

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 10:40