ΠΕΜΠΤΗ 09.05.2024 22:59

Διάστημα: Μυστηριώδης κοσμική ακτίνα από το υπερπέραν προβληματίζει τους επιστήμονες – «Άνευ προηγουμένου φαινόμενο» (Video)

24.11.2023 12:36
aktina new

Μία κοσμική ακτίνα, που ονομάστηκε Αματεράσου – από την θεά του ήλιου στην ιαπωνική μυθολογία, εντοπίστηκε από σύστημα τηλεσκοπίων στην Γιούτα, τον Μάιο του 2021 και οι επιστήμονες κάνουν λόγο για «άνευ προηγουμένου» φαινόμενο στη σύγχρονη εποχή.

Πρόκειται για μία από τις πιο ισχυρές κοσμικές ακτίνες που έχουν παρατηρηθεί και η Αματεράσου μπορεί να προέρχεται από κάποιον αθέατο διάδρομο, από ένα «κενό… στο σύμπαν».

Οι κοσμικές ακτίνες είναι  συστάδες μικροσκοπικών σωματιδίων υψηλής ενέργειας που κινούνται στο διάστημα σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός.

Εντοπίζονται συχνά από όργανα παρατήρησης στην Γη και θεωρούνται αποτέλεσμα ηλιακών εκλάμψεων ή ηλιακών εκρήξεων. Οι κοσμικές ακτίνες με εξαιρετικά μεγάλη ενέργεια προέρχονται από άλλους γαλαξίες.

Όμως οι επιστήμονες λένε ότι η Αματεράσου θα μπορούσε να γεννηθεί μόνο από ένα από τα πιο ισχυρά ουράνια γεγονότα, κάτι πολύ μεγαλύτερο από μία έκρηξη αστέρος.

Τα επίπεδα ενέργειας ήταν άνευ προηγουμένου, για τις τρεις τελευταίες δεκαετίες

Ο καθηγητής Τοσιχίρο Φουτζίι, του Μητροπολιτικού Πανεπιστημίου της Οζάκα, στην Ιαπωνία,  παρατήρησε το φαινόμενο με το τηλεσκόπιο  Array στη Γιούτα.

«Όταν ανακάλυψα για πρώτη φορά αυτή την κοσμική ακτίνα με την εξαιρετικά μεγάλη ενέργεια, νόμιζα ότι είχε γίνει λάθος, καθώς τα επίπεδα ενέργειας ήταν άνευ προηγουμένου, για τις τρεις τελευταίες δεκαετίες.

Δεν έχουν εντοπιστεί αστρονομικά αντικείμενα που να ταιριάζουν με την κατεύθυνση από την οποία προήλθε η κοσμική ακτίνα, κάτι που υποδηλώνει πιθανότητα άγνωστων αστρονομικών φαινομένων και νέας φυσικής προέλευσης, πέραν του Καθιερωμένου Μοντέλου», δήλωσε ο Τοσιχίρο Φουτζίι.

Ο Τζον Μάθιους, ερευνητής καθηγητής στο τμήμα Φυσικής και Αστρονομίας του Πανεπιστημίου της Γιου΄τα, δήλωσε ότι «τα πράγματα που οι άνθρωποι θεωρούν ότι έχουν ενέργεια, όπως τα σούπερ-νόβα, δεν συγκρίνονται σε επίπεδο ενέργειας με αυτό. Χρειάζεται τεράστιες ποσότητες ενέργειας, πραγματικά υψηλά μαγνητικά πεδία για να περιορίσετε το σωματίδιο καθώς επιταχύνεται».

Όταν κοσμικές ακτίνες εξαιρετικά υψηλής ενέργειας φθάνουν στην γήινη ατμόσφαιρα προκαλείται ένας καταρράκτης δευτερογενών σωματιδίων και ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας. Κάποια σωματίδια σε αυτή την περίπτωση κινούνται με ταχύτητα μεγαλύτερη του φωτός και παράγουν ένα είδος ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας που εντοπίζεται μόνο με εξειδικευμένα όργανα παρατήρησης, όπως το συγκεκριμένο τηλεσκόπιο που χρησιμοποιήθηκε στην Γιούτα.

Οι αστροφυσικοί ελπίζουν ότι η κοσμική ακτίνα Αματεράσου θα ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω έρευνες που θα τους βοηθήσουν να ρίξουν φως στις κοσμικές ακτίνες εξαιρετικά υψηλής ενέργειας και την προέλευσή τους.

Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου της Γιούτα, Τζον Μπελτζ δήλωσε ότι «αυτά τα γεγονότα φαίνονται σαν να προέρχονται από εντελώς διαφορετικά μέρη στον ουρανό.

Δεν είναι σαν να υπάρχει μια μυστηριώδης πηγή. Θα μπορούσε να υπάρχει κάποιο σφάλμα στη δομή του χωροχρόνου, μία σύγκρουση κοσμικών χορδών. Δεν ρίχνω τρελές ιδέες που σκέφτονται οι άνθρωποι επειδή δεν υπάρχει κάποια συμβατική εξήγηση».

Η μελέτη των αστροφυσικών για τη μυστηριώδη κοσμική ακτίνα δημοσιεύθηκε χθες στο  journal Science.