search
ΔΕΥΤΕΡΑ 22.09.2025 12:01
MENU CLOSE

Η τεχνητή νοημοσύνη «φτιάχνει» και λάστιχα αυτοκινήτων

22.09.2025 09:47
lastixa-aytokinitou

Όπως και σε πολλούς άλλους τομείς, έτσι και στον σχεδιασμό ελαστικών, η τεχνητή νοημοσύνη κάνει πλέον δυναμικά την εμφάνισή της. Η AI χρησιμοποιείται για να προβλέπει την αποτελεσματικότητα διαφορετικών σχεδίων και να προσομοιώνει τη συμπεριφορά τους σε πραγματικές συνθήκες.

Η ιστορία των ελαστικών είναι γεμάτη εξέλιξη και τεχνολογικές καινοτομίες. Και, όπως συμβαίνει συχνά, ένα μικρό ταξίδι στο παρελθόν βοηθά να κατανοήσουμε καλύτερα πόσο μακριά έχουμε φτάσει.

Περίπου 120 χρόνια έχουν περάσει από τότε που εμφανίστηκαν τα πρώτα πέλματα – μια καινοτομία για την εποχή. Η Dunlop ήταν έτοιμη να προσθέσει απλές αυλακώσεις στα μέχρι τότε λεια ελαστικά της, όμως τελικά η Continental ήταν εκείνη που το έκανε πρώτη.

Ένα διαφημιστικό της Dunlop το 1906 διακήρυττε: «Αυτό είναι το ΑΝΤΙΟΛΙΣΘΗΤΙΚΟ ΕΛΑΣΤΙΚΟ DUNLOP για το οποίο μιλάνε όλοι». Ωστόσο, ήδη από το 1903, μια αγγελία της Continental προσκαλούσε τους επισκέπτες της Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης να δουν τα νέα της ελαστικά, διαθέσιμα τόσο σε λεία όσο και σε «αντιολισθητική» εκδοχή.

Εκείνες οι πρώτες αυλακώσεις, διαμήκεις στα Continental και εγκάρσιες στα Dunlop, χαράσσονταν ακόμα με το χέρι. Σήμερα, τα σχέδια πέλματος είναι πολύ πιο σύνθετα, με απόλυτα στοχευμένο σχεδιασμό.

Ίσως με την πρώτη ματιά κάποια μοτίβα να μοιάζουν τυχαία, ωστόσο κάθε γραμμή και κάθε εγκοπή έχει τον ρόλο της.

Τα βασικά στοιχεία είναι:

Τάκοι (blocks): οι προεξοχές του πέλματος που έρχονται σε επαφή με τον δρόμο, με τις άκρες τους να συμβάλλουν στην πρόσφυση.

Αυλακώσεις (grooves): τα «κενά» που διοχετεύουν το νερό μακριά από το σημείο επαφής.

Λωρίδες (ribs): συνεχόμενες ζώνες που ενισχύουν τη σταθερότητα και την ακρίβεια στο τιμόνι.

Σχίσεις (sipes): λεπτές εγκοπές πάνω στους τάκους που αυξάνουν την ευκαμψία και βελτιώνουν την πρόσφυση, ειδικά σε βρεγμένο ή χιονισμένο οδόστρωμα.

Στα χιονολάστιχα, μάλιστα, οι σχισμές παγιδεύουν χιόνι – κάτι που μπορεί να φαίνεται παράδοξο, αλλά λειτουργεί υπέρ της πρόσφυσης, αφού το χιόνι κολλάει καλύτερα πάνω σε χιόνι.

Πίσω από αυτή την τεχνολογία βρίσκονται πλέον υπερσύγχρονα υπολογιστικά εργαλεία. Οι μηχανικοί σχεδιάζουν τη δομή και τα χαρακτηριστικά, οι σχεδιαστές αναλαμβάνουν το design – και η AI έρχεται να απογειώσει τη διαδικασία.

Η ουσιαστική της αξία βρίσκεται στην ικανότητα να αναλύει τεράστιους όγκους δεδομένων και να δοκιμάζει χιλιάδες παραλλαγές ψηφιακά, χωρίς να χρειάζεται η κατασκευή φυσικών πρωτοτύπων.

Το αποτέλεσμα; Καλύτερη πρόσφυση, πιο προβλέψιμη συμπεριφορά στον δρόμο και βελτιωμένη απόδοση σε κάθε επιφάνεια. Ένα άλμα στο μέλλον, βασισμένο όμως σε θεμέλια που τέθηκαν πάνω από έναν αιώνα πριν.

Τι κρατάμε:

Η Continental ήταν η πρώτη που πρόσθεσε αυλακώσεις στα λεια ελαστικά, το 1903.

Οι πρώτες αυλακώσεις χαράσσονταν με το χέρι, σε διαμήκη ή εγκάρσια διάταξη.

Η AI αναλύει και δοκιμάζει χιλιάδες σχέδια πέλματος ψηφιακά, προσφέροντας πιο αποδοτικά και ασφαλή ελαστικά.

(Πηγή: autotypos.gr)

Διαβάστε επίσης:

Formula 1: Περίπατος στο Μπακού για Φερστάπεν – Ο Πιάστρι είδε από το κινητό του τον αγώνα (Video)

Φρένα αυτοκινήτου: Από το μεταλλικό τρίξιμο ώς το «μουγκρητό» – 4 προβλήματα που μπορείτε να καταλάβετε από τον ήχο

Πρόστιμα σε 28.531 οδηγούς μηχανής που οδηγούσαν χωρίς κράνος – Πρώτη η Αττική στις παραβιάσεις

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΔΕΥΤΕΡΑ 22.09.2025 11:59