search
ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 15:38
MENU CLOSE

Το ποδήλατο ωφελεί περιβάλλον, υγεία και τσέπη

Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ

τεύχος 2263
25/5/2023
29.05.2023 06:00
podilato new

Ήταν κάπου εκεί στην πρώτη καραντίνα που είχε γεμίσει η πόλη με ποδήλατα. Τότε πολλοί πιστεύαμε ότι θα ήταν δυνατόν να διατηρήσουμε κάποιες καλές συνήθειες. Ορισμένοι, πιο αισιόδοξοι, είχαν αρχίσει να πείθονται ότι θα αφήναμε πίσω μας την κακή συνήθεια να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο συνεχώς και ότι θα το αντικαθιστούσαμε με το ποδήλατο.

Πώς να συνεχίσει όμως κάποιος να χρησιμοποιεί το ποδήλατο για τις καθημερινές του υποχρεώσεις όταν οι δρόμοι στην Αθήνα και οι οδηγοί μόνο φιλικοί δεν είναι με τους ποδηλάτες; Η πραγματικότητα προσγειώνει τους ποδηλάτες ανώμαλα. Οι λακκούβες διαδέχονται η μία την άλλη, λες και βαθαίνουν επίτηδες όλο και περισσότερο, ενώ η ανεπαρκής προσοχή και η κουλτούρα των Ελλήνων οδηγών «συμπληρώνουν» το… παζλ.

Η εκτεταμένη χρήση ποδηλάτου θα μπορούσε να είναι μία λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας. Όσοι χρησιμοποιούν αυτοκίνητα μπορούν να… απεγκλωβιστούν από το καθημερινό μποτιλιάρισμα και να απαλλαγούν από τον πονοκέφαλο του πάρκινγκ. Όσοι ποδηλατούν ωφελούν το περιβάλλον, την υγεία και την… τσέπη τους.

Οι ανύπαρκτες υποδομές

Πολλά χρόνια τώρα ακούμε τους κατά καιρούς αρμόδιους (υπουργούς, δημάρχους, περιφερειάρχες) να εξαγγέλλουν έργα, ποδηλατοδρόμους, ειδικές διαδρομές, μεγαλεπήβολα σχέδια.

Αν υπήρχε συνέπεια λόγων και έργων θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ο λεγόμενος βόρειος άξονας, ο ποδηλατόδρομος Κηφισιά – Γκάζι. Είναι βέβαιο ότι εκατοντάδες πολίτες θα είχαν ενθαρρυνθεί να μετακινούνται με ποδήλατο, αν υπήρχε αυτή η συνεχής ποδηλατική υποδομή – ο ποδηλατόδρομος μήκους 17,8 χλμ.

Το Παρίσι – μία μεγαλούπολη 2,2 εκατομμυρίων κατοίκων, που έχει πολλές ομοιότητες με την Αθήνα, όπως το κυκλοφοριακό – δεν έγινε ξαφνικά μία πόλη που έδωσε χώρο στο ποδήλατο και στη μετακίνηση με ποδήλατο. Οι αλλαγές έγιναν σε βάθος εικοσαετίας. Ήδη από τη δεκαετία του 1990 το Παρίσι διέθετε έστω λίγα χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων. Από τότε είχαν ξεκινήσει οι πρώτες παρεμβάσεις.

Η Αθήνα έχει με το ζόρι μόλις… ένα χιλιόμετρο ποδηλατόδρομου. Πρόκειται για το τμήμα του ποδηλατόδρομου Γκάζι – Φάληρο, από τη Γέφυρα Πουλόπουλου έως τα Πετράλωνα, που κατασκευάστηκε το 2015.

Δύσκολη η απόφαση

Για να αναπτυχθεί όμως το ποδήλατο σε μια πόλη – πέρα από τις υποδομές – χρειάζεται και χρήστες ποδηλάτου! Η μετάβαση από το αυτοκίνητο στο ποδήλατο δεν είναι εύκολη υπόθεση. Έχει περάσει δυστυχώς στο… DNA μας ότι όλα γίνονται με το αυτοκίνητο.

Μπορείτε να ξεκινήσετε να ποδηλατείτε σε μικρές διαδρομές στη γειτονιά σας. Να πάτε μέχρι τον φούρνο, μέχρι το πάρκο ή το σούπερ μάρκετ. Έτσι, θα εξασκηθείτε και στη συνύπαρξη με τα αυτοκίνητα στους δρόμους.

Ουδείς έχει διδάξει έως σήμερα, στα σοβαρά τουλάχιστον, στους Έλληνες πολίτες τη συνύπαρξη αυτοκινήτου και ποδηλάτου στον δρόμο. Αυτό δεν έχει γίνει ούτε στο σχολείο ούτε σε σχολές εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών. Ο Έλληνας οδηγός δεν έχει μάθει να συνυπάρχει με τους ποδηλάτες.

Ο δεκάλογος (συν μία επιπλέον οδηγία) του καλού ποδηλάτη

1. Το ποδήλατό μας πρέπει να είναι σε καλή κατάσταση όταν κινούμαστε σε δρόμο με άλλα οχήματα. Όπως το αυτοκίνητό μας πρέπει να έχει καλά ελαστικά και να λειτουργούν τα φρένα, το ίδιο ισχύει και για το ποδήλατο!

2. Το ποδήλατο πρέπει να είναι λειτουργικό και ασφαλές: Να έχει καινούργια ελαστικά, σωστά φουσκωμένα (η πίεση αναγράφεται στο πλάι του ελαστικού σε PSI), τα φρένα να λειτουργούν (τα πατάμε και τα δύο μαζί, ποτέ το ένα) και οι ταχύτητες να αλλάζουν.

3. Αν κυκλοφορούμε βράδυ, θέλουμε οπωσδήποτε ένα σετ φωτάκια.

4. Το ποδήλατο είναι ιδανικό μέσο για αποστάσεις περίπου πέντε έως οκτώ χιλιομέτρων.

5. Αν θέλετε να βάλετε το ποδήλατο στη ζωή σας, ξεκινήστε με… μικρά βήματα. Πρώτα μια βόλτα στη γειτονιά, σε ένα πάρκο αν υπάρχει (το Άλσος Συγγρού, το Πεδίον του Άρεως, ο Εθνικός Κήπος, το Άλσος Παγκρατίου, η Ακαδημία Πλάτωνος, το Άλσος Συγγρού είναι μερικά).

6. Το ποδήλατο είναι όχημα. Και κυκλοφορεί στον δρόμο. Άρα πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανόνες του ΚΟΚ.

7. Όσον αφορά το αλκοόλ, ισχύει ό,τι και για τα αυτοκίνητα!

8. Όταν θελήσεις να στρίψεις, άπλωσε το χέρι στην κατεύθυνση που πας. Μην ξεχνάς ότι δεν έχεις φλας, οπότε με αυτόν τον τρόπο δηλώνεις την πορεία σου στους άλλους οδηγούς.

9. Φτιάξε ένα μικρό φαρμακείο με τα απαραίτητα: κολλύριο, σε περίπτωση που κάτι μπει στο μάτι σου, τσιρότα, βαμβάκι και ένα μικρό μπουκαλάκι με οινόπνευμα.

10. Σεβάσου τους πεζούς. Το ότι έχεις ποδήλατο δεν σημαίνει ότι μπορείς να οδηγείς στα πεζοδρόμια και τους πεζόδρομους με ταχύτητα ανάμεσα στους πεζούς.

10+1. Μην φοράς ακουστικά. Συγκεντρώσου σε όσα γίνονται στον δρόμο και μην φοράς ακουστικά μιλώντας στο τηλέφωνο ή ακούγοντας μουσική.

Διαβάστε επίσης

Τι προβληματίζει τον Μητσοτάκη εν όψει της κάλπης της 25ης Ιουνίου

Κεντρική Επιτροπή ΣΥΡΙΖΑ: Κρίσιμο κρας τεστ μετά το σοκ

Τουριστική έκρηξη στο πρώτο τρίμηνο του 2023

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 07.05.2024 15:35