search
ΤΡΙΤΗ 30.04.2024 01:36
MENU CLOSE

Δημοσιογραφία Λύσεων: Το νέο ταχύτατα αναπτυσσόμενο ρεπορτάζ στο εξωτερικό

10.11.2023 11:57
AMERICAN-JOURNALISM-PROJECT-4

Καθώς η ειδησεογραφική ατζέντα εξακολουθεί να κυριαρχείται από διαδοχικές κρίσεις, τα στοιχεία δείχνουν ότι όλο και περισσότεροι άνθρωποι αντιμετωπίζουν την καταστροφολογία η οποία προβάλλεται από τα ΜΜΕ, αποφεύγοντάς την.

Στην πρόσφατη έκθεση για τις ψηφιακές ειδήσεις, του Ινστιτούτου Reuters του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, το 38% της (παγκόσμιας) κοινής γνώμης ότι αποφεύγει συχνά τις ειδήσεις, θέση την οποία το 2017 είχε εκφράσει το 29%.

Τα αισθήματα της αδυναμίας παρέμβασης και της κατάθλιψης αναφέρθηκαν ως οι κυριότεροι λόγοι εξαιτίας των οποίων οι αναγνώστες γυρίζουν την πλάτη στις ειδήσεις.

Αν και ο κορονοϊός, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η εκτίναξη του κόστους ζωής, η κλιματική αλλαγή και οι δραματικές συνέπειες της και ο πόλεμος Χαμάς– Ισραήλ είναι σημαντικά ζητήματα που αφορούν τον κόσμο, το ερώτημα που έχει ενσκήψει είναι αν υπάρχει άλλος τρόπος ενημέρωσης από τα ΜΜΕ.

Η απάντηση έρχεται από το κίνημα της Δημοσιογραφίας Λύσεων. Το νέο αναπτυσσόμενο με γοργούς ρυθμούς στο εξωτερικό κίνημα Solutions Journalism επιδιώκει να ενημερώνει τι πάει καλά στον κόσμο και όχι μόνον τι δεν πάει καλά σε αυτόν.

Ζητούμενο είναι πώς η δημοσιογραφία ενημερώνει τους ανθρώπους για να διασφαλίσει τη λογοδοσία και να προστατεύσει το κοινό, χωρίς να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται ανίσχυροι και απελπισμένοι.

Χαρακτηριστικό ως παράδειγμα είναι το Bloomberg Green, το εξειδικευμένο πρόγραμμα του ειδησεογραφικού δικτύου για το Περιβάλλον κλπ κλπ. Το Green δεν αποφεύγει τις κλασικές αναφορές σε θέματα Κλιματικής Αλλαγής, όπως για παράδειγμα σε μελέτες που προειδοποιούν για τις καταστροφικές συνέπειες της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Όμως προχωρά ένα βήμα πιο πέρα την ενημέρωση του κοινού του και τα ρεπορτάζ για τεχνολογικές λύσεις οι οποίες θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν την κρίση, αποτελούν τον πυρήνα του Solutions Jurnalism στον συγκεκριμένα τομέα.

«Υπάρχουν πολλά χρήματα που επενδύονται στον τομέα του Περιβάλλοντος και οι έξυπνοι επιχειρηματίες που βλέπουν πέντε ή δέκα χρόνια μπροστά θέλουν να διαβάζουν δημοσιογραφία λύσεων, επειδή θα τους δώσει μια αίσθηση του πού βρίσκονται οι ενδιαφέρουσες τεχνολογίες όπου θα πρέπει να επενδύσουν τα χρήματά τους», σύμφωνα με τον Τζον Φρέιχερ, διευθυντής σύνταξης τομέα Περιβάλλοντος, Κοινωνίας, Διακυβέρνησης και Ενέργειας του Bloomberg.

Η πλειονότητα των ρεπορτάζ του συγκεκριμένου τομέα είναι προσανατολισμένη στις λύσεις, όμως το να γράφεις για αυτές δεν είναι πάντα ευχάριστο ανάγνωσμα, συμφωνούν οι δημοσιογράφοι που καλύπτουν το συγκεκριμένο ρεπορτάζ.

«Καλό είναι να γράφεις για νέες και ενδιαφέρουσες λύσεις για το Κλίμα. Αλλά η καλή δημοσιογραφία για τις λύσεις έχει επίσης να κάνει με την ανάδειξη των πρoβλημάτων», υποστηρίζουν στο Bloomberg. Μια από αυτές είναι η αποκάλυψη του Greenwashing ή αλλιώς «Πράσινη γυαλάδα», μια μορφή παραπλανητικής διαφήμισης για να πείσει την κοινή γνώμη ότι τα προϊόντα, οι στόχοι και οι πολιτικές ενός οργανισμού είναι φιλικά προς το περιβάλλον.

Από τις βασικές αρχές της Δημοσιογραφίας Λύσεων είναι η εστίαση σε τοπικούς φορείς, οι οποίοι είναι εκείνοι που κάνουν τη διαφορά, σύμφωνα με ειδικούς δημοσιογραφικούς αναλυτές.

Η άντληση πληροφοριών δηλαδή να γίνεται από οργανώσεις τοπικών κοινωνιών, μη κερδοσκοπικούς φορείς, και κινήματα λαϊκής βάσης.

Κρίνεται απαραίτητη η επικοινωνία με επικεφαλής τοπικών φορέων, με ακτιβιστές, άτομα που εμπλέκονται ενεργά στην αντιμετώπιση προβλημάτων. «Αυτοί οι φορείς, οι οποίοι επιζητούν αλλαγές και βελτίωση, έχουν συχνά ανέκδοτες ιστορίες αποφασιστικότητας και ανθεκτικότητας», αναφέρουν οι δημοσιογράφοι που κάνουν ρεπορτάζ λύσεων.

Οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μπορούν επίσης να είναι πολύτιμες πηγές ιστοριών που προσανατολίζονται σε λύσεις.

Κρίσιμη αξιολογείται η αλληλεπίδραση με τους αναγνώστες/χρήστες/θεατές. Η επανασύνδεση και η διασύνδεση με την κοινωνία. Ειδικοί επισημαίνουν ότι έχει αξία η τοποθέτηση του κοινού στο επίκεντρο όχι μόνον της ιστορίας αλλά και του τρόπου με τον οποίο ο δημοσιογράφος δημιουργεί το ρεπορτάζ. «Θα αρχίσουμε να βοηθούμε στην ανάκτηση της μέρους της εμπιστοσύνης που έχει χαθεί την τελευταία δεκαετία», τονίζουν.

Είναι σημαντικό, λένε, από μια ιστορία να αλλάξει ο κόσμος έστω ενός ατόμου προς το καλύτερο. Αυτά βεβαίως συμβαίνουν στο εξωτερικό. Γιατί στην Ελλάδα

Διαβάστε επίσης:

«Πυρά» Κανάκη κατά Άδωνι για Τέμπη: «Θα διαπιστώσεις αγαπητέ πόσο ενδιαφέρει τον Έλληνα» (video)

Netflix: Πέντε σειρές που έχουν κερδίσει Emmy

Στην κορυφή της τηλεθέασης «σκαρφάλωσε» ο «Σασμός»

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΤΡΙΤΗ 30.04.2024 00:59