search
ΚΥΡΙΑΚΗ 28.04.2024 08:58
MENU CLOSE

Δυστύχημα στα Τέμπη: Γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή, τα σενάρια που εξετάζονται – Ήταν η «κακιά ώρα» είπε ο σταθμάρχης

01.03.2023 18:40
tempi-treno-12-new

Στον ανακριτή με βαριές κατηγορίες θα προσαχθεί την Πέμπτη το πρωί ο σταθμάρχης της Λάρισας, ενώ φέρεται ότι παραδέχθηκε το μοιραίο λάθος του στην ανείπωτη τραγωδία έξω από τα Τέμπη, το οποίο απέδωσε στην «κακιά ώρα». Επίσης, στον τόπο της τραγωδίας θα γίνει αυτοψία του δυστυχήματος από την Τροχαία της Λάρισας.

Σε βάρος του σταθμάρχη έχει σχηματιστεί δικογραφία για βαρύτατα αδικήματα, στην οποία περιλαμβάνονται και ανωμοτί καταθέσεις, δηλαδή ως ύποπτοι κατέθεσαν διάφοροι παράγοντες, που έχουν σχέση με το δυστύχημα τουλάχιστον δύο, ένας εκπρόσωπος της εταιρίας και ο κλειδούχος. Οι κατηγορίες τις οποίες θα αντιμετωπίσει αύριο ο σταθμάρχης και θα ασκηθεί σε βάρος του ποινική δίωξη από τον εισαγγελέα, ενώπιον του οποίου θα προσαχθεί, αφορούν το κακουργηματικού χαρακτήρα αδίκημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών από το οποίο προήλθε ως αποτέλεσμα θάνατος πολλών ατόμων, το οποίο με βάση πρόσφατη τροποποίηση του Ποινικού Κώδικα (άρθρο 291) επισύρει ποινές από 10 χρόνια κάθειρξη ως και ισόβια. Διώξεις θα ασκηθούν για ανθρωποκτονίες από αμέλεια κατά συρροή και σωματικές βλάβες από αμέλεια και κατά συρροή.

Παράλληλα, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών της Λάρισας, Σταμάτης Δασκαλόπουλος, εποπτεύει το σύνολο των ερευνών, που βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη για την αναζήτηση ευθυνών για το πολύνεκρο δυστύχημα, έρευνες που διενεργούνται με εντολή του προς κάθε κατεύθυνση.

Ακόμη, με εντολή του εισαγγελέα Λάρισας Σταμάτη Δασκαλόπουλου, η προανακριτική απολογία του σταθμάρχη έγινε παρουσία εισαγγελέα, λόγω της μείζονος σημασίας της ερευνώμενης υπόθεσης. Με εντολή επίσης του κ. Δασκαλόπουλου, εισαγγελέας παρίσταται στον τόπο της τραγωδίας ενόψει της σύνταξης αυτοψίας από την Τροχαία της Λάρισας για τα ευρήματα του τραγικού συμβάντος, αυτοψία που θεωρείται κρίσιμο στοιχείο για την συνολική αξιολόγηση του πολύνεκρου δυστυχήματος (τι και ποιός έφταιξε).

Με βάση την άμεση παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρου Ντογιάκου, που εκδηλώθηκε νωρίς σήμερα το πρώι, οι έρευνες οφείλουν να τρέξουν πολύ γρήγορα και προς κάθε κατεύθυνση για να δοθούν εμπεριστατωμένες απαντήσεις για τις ευθύνες και τα αίτια της πρωτοφανούς τραγωδίας.

Ο σταθμάρχης απολογήθηκε προανακριτικά καθώς συνελήφθη ως ο βασικός υπεύθυνος για το τραγικό δυστύχημα. Ο μόνος προς το παρόν, που έχει συλληφθεί, παραδέχθηκε το τραγικό λάθος του και το απέδωσε απέδωσε στην «κακιά ώρα»

Νωρίτερα είχε γίνει γνωστό πως υποστήριξε ότι πάτησε κανονικά το κουμπί γιατί το σύστημα διαχωρισμού των τρένων είναι αυτοματοποιημένο αλλά το σύστημα δεν λειτούργησε. «Πάτησα κανονικά το κουμπί, καθώς το σύστημα είναι αυτοματοποιημένο για να αλλάξει η γραμμή. Έτσι, κάθε τρένο θα έμπαινε σε διαφορετική τροχιά, όμως το σύστημα δεν λειτούργησε», υποστήριξε αρχικά.

Ωστόσο, στη συνέχεια φέρεται να παραδέχθηκε το μοιραίο λάθος του. Ο ίδιος λέει ότι έβαλε το κλειδί για να μεταβάλλει την τροχιά της επιβατικής αμαξοστοιχίας αλλά αυτό φαίνεται να μην λειτούργησε. Φαίνεται να κατάλαβε ότι δεν λειτούργησε αλλά δεν έδωσε σημασία μετά και δεν έκανε τίποτα για να διορθώσει το λάθος του. Εμμέσως ομολογεί το λάθος και ευθύνεται για το δυστύχημα και το απέδωσε «στην κακιά ώρα».

Το ερώτημα είναι εάν είναι ένα ανθρώπινο λάθος ή αν είναι μία σειρά λαθών και τεχνικών ελλείψεων καθώς η προανακριτική έρευνα της Τροχαίας Λάρισας δεν διερευνά μόνο αυτό, διερευνά και το πώς έγινε και το τρένο μπήκε στην ίδια γραμμή με την εμπορική αμαξοστοιχία ενώ υπάρχουν δύο παράλληλες γραμμές.

Μετά την προανακριτική απολογία του, ο σταθμάρχης θα απολογηθεί και ενώπιον του εισαγγελέα, ο οποίος αναμένεται να ασκήσει τις σχετικές διώξεις. Σημειώνεται ότι νωρίτερα παραιτήθηκε ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής,

Τα σενάρια που εξετάζονται

Το πώς βρέθηκαν τα δύο τρένα στην ίδια ράγα είνα το αντικείμενο της έρευνας που διενεργεί η Τροχαία για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.

Για άγνωστο λόγο τα τρένα βρεθήκαν στην ίδια γραμμή και μάλιστα η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν με ταχύτητα 140 χιλιομέτρων για 25 ολόκληρα χιλιόμετρα χωρίς να γνωρίζει ο μηχανοδηγός ότι από την αντίθετη κατεύθυνση ερχόταν τρένο.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, κατά πληροφορίες, έχουν ληφθεί καταθέσεις από τρία στελέχη του ΟΣΕ, αλλά και της αρμόδιας εταιρείας. Όπως είπε έδωσαν ανωμοτί καταθέσεις.

Το πρώτο και βασικό σενάριο είναι εάν από ανθρώπινο λάθος κάποιος δεν γύρισε το ηλεκτρονικό κλειδί με αποτέλεσμα να μπουν και τα δύο τρένα στην ίδια γραμμή.

«Η τραγωδία πιθανώς οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος»

«Η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος», αναφέρει στην ΕΡΤ ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων ΟΣΕ και κλειδούχος, κ. Νίκος Τσικαλάκης.

«Δυστυχώς έχουμε χάσει κι εμείς 10 άτομα από το προσωπικό. Στο σημείο της τραγωδίας γίνεται πόλεμος (…) Για να γίνει ένα ατύχημα χρειάζονται περισσότεροι από δύο παράγοντες. Η εικόνα ολοκληρωμένη, για να πούμε τι ακριβώς φταίει, ποιο είναι δηλαδή το κύριο αίτιο», που συγκρούστηκαν οι δύο αμαξοστοιχίες «δεν μπορούμε να το ξέρουμε, είναι πολύ νωρίς».

«Να σας πω αρχικά τι ισχύει σήμερα. Σε ένα οργανόγραμμα, στο οποίο η ίδια η πολιτεία έχει ψηφίσει και λέει ότι πρέπει να υπάρχουν 2.100 εργαζόμενοι στο Σιδηρόδρομο, σήμερα υπηρετούν 750 σε όλη την Ελλάδα». Υποστήριξε ακόμη ότι «η πρώτη εκτίμηση δείχνει ότι η τραγωδία οφείλεται σε ανθρώπινο λάθος».

«Δεν είναι δυνατόν σήμερα να μιλάει ο ένας σταθμάρχης με τον άλλον, πρέπει να γίνονται όλα λίγο πιο αυτοματοποιημένα», είπε επιπλέον ο κ. Τσικαλάκης.

«Το μεγάλο ερώτημα που πρέπει να τεθεί στους μεγάλους αρμόδιους είναι γιατί τα δύο τρένα βρεθήκανε σε μια γραμμή ενώ στο δίκτυο εκεί έχει δύο γραμμές. Εμένα αυτό το ερώτημα με βασανίζει από τη στιγμή που έμαθα για το ατύχημα και σαν σιδηροδρομικός που ξέρω πως λειτουργεί ο σιδηρόδρομος», είπε ο Σωτήρης Ραυτόπουλος, Πρόεδρος Πανελλήνιου Συνδέσμου Συνταξιούχων Σιδηροδρόμων.

Ο κύριος Ραφτόπουλος τόνισε πως «Μπορεί να καταργηθεί μια γραμμή, να μονοδρομήσουν την γραμμή για λόγους συντήρησης ή επισκευής αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να γίνουν συγκρούσεις». Στη συγκεκριμένη περίπτωση είπε πως είχαμε διπλή γραμμή και το τρένο αντί να μπει στην γραμμή ανόδου, μπήκε στην γραμμή καθόδου.

Είπε επίσης πως – πιθανώς – το λάθος να προέρχεται από την Λάρισα που έβαλε το τρένο στη λάθος γραμμή.

Σύμφωνα με τον κύριο Ραφτόπουλο και το αν είχε ακούσει για το αν ο σιδηρόδρομος λειτουργεί με κάποιον παρωχημένο τρόπο είπε πως αυτό που είχε ακούσει είναι πως υπήρχε μεγάλη έλλειψη προσωπικού και έλλειψη σοβαρής εκπαίδευσης.

Όπως είπε στην ΕΡΤ ο Κώστας Γενιδούνιας, Πρόεδρος Μηχανοδηγών ΟΣΕ: «Δεν λειτουργεί τίποτα, γίνονται όλα χειροκίνητα, είμαστε στο manual και σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Ούτε τα φωτοσήματα λειτουργούν, αν λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα έβλεπαν τα κόκκινα σήματα και θα σταματούσαν εγκαίρως».

Στην ερώτηση αν αυτό σημαίνει ότι οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών απάντησε ότι «οι πληροφορίες δίνονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου. Μας λέει ο σταθμάρχης στην Αθήνα θα πάτε μέχρι το Μενίδι, μετά μέχρι την Οινόη, συνολικά αυτό γίνεται 15 φορές από Αθήνα για Θεσσαλονίκη».

Σύμφωνα με εκείνον «υπήρχαν ηλεκτρονικά συστήματα, δεν λειτουργούν, ρωτήστε τους υπευθύνους».

Ερωτηθείς για τις συνθήκες του δυστυχήματος είπε ότι «στο σημείο έχει διπλή γραμμή, ένα ανεβαίνει, ένα κατεβαίνει, δεν ξέρω γιατί τα τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή». Προκαλεί δηλαδή τρομερή εντύπωση πώς σε μία διπλή γραμμή βρέθηκαν μαζί τα δύο τρένα.

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών Γιάννης Ντίτσας, μιλώντας στην ΕΡΤ για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη είπε πως εμπειρικά εκτιμά πως πρόκειται για λάθος και ευχήθηκε αυτό να είναι το τελευταίο τέτοιο δυστύχημα.

Τόνισε πως το μόνο παρήγορο είναι πως αυτό δεν συνέβη στο εσωτερικό των τούνελ που ήταν σε κοντινή απόσταση. Όσο και να φαίνεται περίεργο πρόκειται για κάποιο λάθος. Έγινε κάτι που θα διερευνηθεί από τους αρμόδιους, αλλά έγινε λάθος, είπε σημειώνοντας πως ο ίδιος έχει εμπειρία 40 ετών και πως δεν μπορεί να πει εάν το λάθος έγινε στο έδαφος ή στο τρένο. Από τις πρώτες ώρες υπάρχουν εκεί στελέχη του ΟΣΕ και της Hellenic Train, είπε και πρόσθεσε πως το κάθε τρένο φεύγει από το σταθμό με ευθύνη του σταθμάρχη του σταθμού.

Απαντώντας για το γιατί και ο κλειδούχος καταθέτει στις αρχές μαζί με τον σταθμάρχη είπε πως οι εντολές δίνονται από το γραφείο του σταθμού και οι αλλαγές που χρειάζονται γίνονται ηλεκτρικά.

Είπε πως μένει να αποδειχτεί γιατί το τρένο βρέθηκε στη γραμμή ανόδου και όχι καθόδου, και πως ο μηχανοδηγός του τρένου μπορεί αυτό να το αντιληφθεί ωστόσο δεν είναι σε θέση να ξέρει εάν έρχεται άλλο τρένο, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση διευκρίνισε πως οι όποιες συνομιλίες γίνονται με τον σταθμάρχη καταγράφονται. Ο οδηγός ακολουθεί εντολές, είπε.

Ο σταθμάρχης της Λάρισας προσήχθη αρχικά στο τμήμα των Τεμπών όμως λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης ανέλαβε η τροχαία Λάρισας και οδηγήθηκε στην πορεία στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας και στην απολογία του αρνήθηκε αρχικά την κατηγορία ότι έκανε λάθος και υποστήριξε ότι εκείνος πάτησε το κουμπί του αυτοματοποιημένου συστήματος.

Ωστόσο, όπως φαίνεται ότι τον διαψεύδουν οι υπόλοιποι υπάλληλοι του σιδηροδρόμου -οι οποίοι κατέθεσαν ανωμοτί, ως ύποπτοι, και οι καταθέσεις του περιλαμβάνονται στη δικογραφία. Κάποιοι από αυτούς υποστήριξαν ότι ο σταθμάρχης θα έπρεπε να δει ιδίοις όμμασοι αυτή την αλλαγή προκειμένου να μη συμβεί αυτό και τα τρένα να είναι στις δυο παράλληλες ράγες. Η προανακριτική έρευνα εξετάζει κι άλλά θέματα όπως για παράδειγμα τι έγινε με την καθυστέρηση στα Παλαιοφάρσαλα καθώς ένα από τα σενάρια που εξετάζουν είναι το ενδεχόμενο πριν αποκατασταθεί το πρόβλημα εκεί να δόθηκε εντολή να φύει το τρένο γιατί ήδη είχε χαθεί χρόνος. Ακόμα εξετάζονται οι τεχνικές ελλείψεις που προυπήρχαν.

Πάντως, ανθρωποι του ΟΣΕ αναφέρουν ότι δεν λειτουργεί εδώ και καιρό το ηλεκτρονικό σύστημα, γίνεται δηλαδή χειροκίνητα. Σύμφωνα με πληροφορίες, σημειώθηκε βλάβη σε στύλο της ΔΕΗ στο Παλαιοφάσαρλο και έτσι καθοδηγήθηκε η αμαξοστοιχία στη γραμμή καθόδου για την αποφυγή ηλεκτροπληξίας. Επανήλθε στη γραμμή της ανόδου και λίγο μετά τη Λάρισα καθοδηγήθηκε ξανά στην γραμμή της καθόδου, όπου βρισκόταν η εμπορική αμαξοστοιχία, με αποτέλεσμα να συγκρουστούν. Αυτό που επίσης λένε οι άνθρωποι του ΟΣΕ είναι ότι δεν λειτουργούν οι φωτεινοί σηματοδότες εδώ και πολύ καιρό, με αποτέλεσμα να πηγαίνουν στα τυφλά.

Διαβάστε επίσης:

Δυστύχημα στα Τέμπη: Τους 1.300 βαθμούς έφτασε η θερμοκρασία στο πρώτο βαγόνι – Συνεχίζονται οι έρευνες στο σημείο της τραγωδίας (Video)

Ηράκλειο: Νεκρός εντοπίστηκε ο 44χρονος που αγνοούνταν από τις 16 Φεβρουαρίου (Photos)

Δυστύχημα στα Τέμπη: Σπαρακτικές στιγμές για τους συγγενείς των θυμάτων – Σκηνές πολέμου έξω από τα νοσοκομεία (videos)

google_news_icon

Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.

ΚΥΡΙΑΚΗ 28.04.2024 08:51