Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Η σύγχρονη ελληνική πολιτική ιστορία βρίθει παραδειγμάτων όπου κοινωνικά κινήματα γεννήθηκαν μέσα από περιόδους κρίσης, όμως η περίπτωση της Μαρίας Καρυστιανού αποτελεί μια ξεχωριστή περίπτωση.
Η τραγωδία των Τεμπών τον Φεβρουάριο του 2023 δεν λειτούργησε μόνο ως ένα συλλογικό τραύμα για την ελληνική κοινωνία, αλλά αποτέλεσε την «κοιτίδα» για την ανάδυση ενός νέου πόλου εξουσίας, ο οποίος αμφισβητεί ευθέως τις παραδοσιακές δομές του κομματικού συστήματος. Η κ. Καρυστιανού, από φιγούρα τραγικού πένθους, μετεξελίσσεται σταδιακά σε κεντρικό πολιτικό δρώντα, εκμεταλλευόμενη το κενό εκπροσώπησης στην αντιπολίτευση και την κρίση εμπιστοσύνης προς τους θεσμούς.
Η μετάβαση της Μαρίας Καρυστιανού από τον ρόλο της προέδρου του Συλλόγου «Τέμπη 2023» σε αυτόν της εν δυνάμει πολιτικής αρχηγού δεν υπήρξε ακαριαία, αλλά προϊόν μιας σταδιακής ρητορικής κλιμάκωσης. Αρχικά, η δημόσια παρουσία της εστίαζε αποκλειστικά στην ανάγκη άρσης της βουλευτικής ασυλίας και στην τιμωρία των υπαιτίων. Ωστόσο, προς τα τέλη του 2025, η ρητορική αυτή εμπλουτίστηκε με σαφείς πολιτικές αναφορές, επιβεβαιώνοντας την ύπαρξη μιας «συλλογικής πολιτικής πρωτοβουλίας».
Σε μια σειρά δηλώσεων και συνεντεύξεων (Εφημερίδα των Συντακτών, ΣΚΑΪ, Kontra), η κ. Καρυστιανού παραδέχθηκε ότι το κοινωνικό κύμα συμπαράστασης οργανώνεται πλέον σε πολιτική βάση. Η ίδια αποφεύγει συστηματικά τη χρήση του όρου «κόμμα», προτιμώντας λέξεις όπως «κίνημα» ή «ένωση πολιτών», καθώς αντιλαμβάνεται ότι η λέξη κόμμα φέρει αρνητικό φορτίο στη συνείδηση των πολιτών που έχουν απογοητευτεί από το μεταπολιτευτικό σύστημα. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε: «Ένας από τους λόγους που δεν θέλω αυτή η κίνηση να ονομαστεί κόμμα είναι επειδή παραπέμπει στο παλιό πολιτικό σύστημα… Αυτό που δημιουργείται θα είναι τελείως διαφορετικό».
Παρά ταύτα, δεν δίστασε να παραδεχθεί ότι «αν το κόμμα είναι η τελική μορφή που μπορεί να πάρει ένα κίνημα… πιθανότατα θα γίνει».
Η στρατηγική αυτή αμφισημία («είναι κίνημα, αλλά μπορεί να γίνει κόμμα») εξυπηρετεί διττό σκοπό: αφενός διατηρεί την επαφή με την κοινωνική βάση που απεχθάνεται την κομματοκρατία, αφετέρου προετοιμάζει το έδαφος για την κάθοδο στις εκλογές, όταν οι συνθήκες ωριμάσουν.
Το πλέον καθοριστικό στοιχείο που αποδεικνύει την οργανωμένη μετάβαση στην κεντρική πολιτική σκηνή είναι η συγκρότηση δομών που παραπέμπουν σε Σκιώδη Κυβέρνηση.
Η κ. Καρυστιανού αποκάλυψε ότι ήδη εργάζεται μια «επιτροπή σοφών», αποτελούμενη από τεχνοκράτες και επιστήμονες, οι οποίοι επεξεργάζονται θέσεις για τη «σωτηρία της χώρας».
Οι τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται η επιτροπή αυτή υπερβαίνουν κατά πολύ το στενό πλαίσιο της δικαιοσύνης και των μεταφορών, αποδεικνύοντας ότι η φιλοδοξία του εγχειρήματος είναι η διακυβέρνηση ή η συν-διαμόρφωση της εθνικής ατζέντας. Συγκεκριμένα, οι ομάδες εργασίας εστιάζουν σε:
Η ύπαρξη αυτής της επιτροπής επιχειρεί να καταρρίψει το επιχείρημα ότι πρόκειται για ένα μονοθεματικό κόμμα διαμαρτυρίας. Αντιθέτως, υποδηλώνει μια προσπάθεια δημιουργίας ενός πολυσυλλεκτικού φορέα με προγραμματικό λόγο, αν και τα ονόματα των «σοφών» παραμένουν επιμελώς κρυμμένα, τροφοδοτώντας σενάρια και φήμες.
Η πολιτική εκτόξευση της Μαρίας Καρυστιανού δεν συντελείται σε κενό αέρος, αλλά προκαλεί ισχυρές αναταράξεις στον πυρήνα της νομιμοποίησής της: την κοινότητα των συγγενών των θυμάτων. Το ηθικό πλεονέκτημα της «μάνας» αμφισβητείται πλέον ανοιχτά από άλλους γονείς, δημιουργώντας ένα βαθύ ρήγμα στο μέτωπο του «Τέμπη 2023».
Ο Νίκος Πλακιάς, πατέρας που θρηνεί την απώλεια των δίδυμων θυγατέρων του και της ανιψιάς του, έχει αναδειχθεί στον σκληρότερο επικριτή της πολιτικής πορείας της κ. Καρυστιανού. Η κριτική του δεν είναι απλώς πολιτική, αλλά βαθιά ηθική και συναισθηματική. Με δημόσιες παρεμβάσεις του, ο κ. Πλακιάς ξεκαθάρισε ότι η μετατροπή του πένθους σε κομματικό μηχανισμό αποτελεί «κόκκινη γραμμή».
Η δήλωσή του ότι «πλέον μπορείτε να ανασάνετε ελεύθερα, έρχεται ΟΞΥΟΓΟΝΟ» ήταν άκρως δηκτική, υπονοώντας ότι η πολιτική φιλοδοξία της κ. Καρυστιανού λειτουργούσε πνιγηρά για τον κοινό αγώνα. Ο κ. Πλακιάς έθεσε το ζήτημα της διάκρισης των ρόλων: «Εάν κάποιος συγγενής θέλει να εκμεταλλευτεί τη φήμη ή να πολιτικοποιηθεί, είναι δικό του θέμα… εφεξής θα κρίνεται ως πολιτικός και όχι ως συγγενής». Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και ο Παύλος Ασλανίδης, ο οποίος ζήτησε ευθέως την παραίτηση της κ. Καρυστιανού από την προεδρία του Συλλόγου, υποστηρίζοντας ότι οι προσωπικές της επιλογές δεν μπορούν να δεσμεύουν το σύνολο των οικογενειών.
Η σύγκρουση δεν περιορίζεται σε ιδεολογικό επίπεδο, αλλά επεκτείνεται και στη διαχείριση των οικονομικών πόρων, ένα θέμα που η κυβέρνηση και οι επικριτές της αξιοποιούν για να πλήξουν το κύρος της. Η πραγματοποίηση ελέγχου από την ΑΑΔΕ και το ΣΔΟΕ στα γραφεία του Συλλόγου προκάλεσε την οργισμένη αντίδραση της κ. Καρυστιανού, η οποία έκανε λόγο για «δόλιο χτύπημα» και απόπειρα «τρομοκράτησης και φίμωσης». Αίσθηση προκάλεσε και δημόσια παρέμβαση του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου η πρώτη μετά από πολύ καιρό που σχολιάζεται ήδη για το σκοπό της.
Ωστόσο, ερωτήματα θέτουν και οι ίδιοι οι συγγενείς. Ο Νίκος Πλακιάς αναφέρθηκε στα έσοδα από τη μεγάλη συναυλία στο Καλλιμάρμαρο, αφήνοντας αιχμές για το πού κατέληξαν τα χρήματα και ζητώντας πλήρη διαφάνεια. Ο εσωτερικός αυτός «εμφύλιος» αποδυναμώνει το επιχείρημα της κ. Καρυστιανού περί «καθαρότητας» και δίνει πατήματα στους πολιτικούς της αντιπάλους να μιλούν για αδιαφανείς διαδικασίες και προσωπική ιδιοτέλεια.
Ίσως το πιο σκοτεινό και αμφιλεγόμενο κεφάλαιο στην πολιτική μετεξέλιξη της Μαρίας Καρυστιανού αφορά τους ανθρώπους που τη συμβουλεύουν. Οι αποκαλύψεις του γνωστού επικοινωνιολόγου και πρώην συνεργάτη της Νίκου Καραχάλιου, ότι η κ. Καρυστιανού συμβουλεύεται μια «ερημίτισσα γερόντισσα από τη Συρία» που μιλά αραμαϊκά και μια «νεαρή αστρολόγο απόφοιτη του Χάρβαρντ» επιχειρούν να θολώσουν την εικόνα της.
Σύμφωνα με τον κ. Καραχάλιο, η «γερόντισσα» είχε τον τελευταίο λόγο για κρίσιμα ζητήματα, όπως οι ημερομηνίες και οι τοποθεσίες των συγκεντρώσεων, ενώ αποφάσισε ακόμη και για τη διακοπή της συνεργασίας με τον ίδιο τον επικοινωνιολόγο. Η κ. Καρυστιανού απέρριψε τους ισχυρισμούς ως «φαιδρούς» και προσπάθεια αποδόμησης , ωστόσο η επιμονή του Καραχάλιου και η λεπτομέρεια των περιγραφών του δημιούργησαν σκιές σοβαρότητας γύρω από το εγχείρημα.
Πέρα από τις αναφορές σε μυστικιστικές φιγούρες, υπάρχουν απτές ενδείξεις για οργανωμένη προσέγγιση με υπερσυντηρητικούς κύκλους. Πληροφορίες θέλουν το υπό ίδρυση κόμμα να απολαμβάνει της στήριξης παραγόντων του Αγίου Όρους και εκκλησιαστικών οργανώσεων που έχουν απογοητευτεί από τη στάση της «ΝΙΚΗΣ» ή της «Ελληνικής Λύσης». Η πολυσυλλεκτικότητα του εγχειρήματος φαίνεται να βασίζεται σε ένα κράμα κοινωνικής οργής για τα Τέμπη και θρησκευτικού συντηρητισμού, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό πολιτικό μείγμα που δύσκολα κατατάσσεται στον άξονα Αριστεράς-Δεξιάς. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι ο πρόεδρος της ΝΙΚΗΣ, Δημήτρης Νάτσιος πριν από λίγες μέρες σε ραδιοφωνική του συνέντευξη αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο πιθανής συνεργασίας με το κόμμα Καρυστιανού σε περίπτωση που εκείνο αναδειχθεί πρώτο στις εκλογές.
Οι δημοσκοπήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας τον Δεκέμβριο του 2025 αποτυπώνουν μια σαφή εικόνα: η Μαρία Καρυστιανού δεν είναι απλώς ένα δημοφιλές πρόσωπο, αλλά ένας εν δυνάμει ρυθμιστής των πολιτικών πραγμάτων.
Η ανάλυση των ποιοτικών χαρακτηριστικών των μετρήσεων αποκαλύπτει ότι το «Κόμμα Καρυστιανού» λειτουργεί ως «πολυσυλλεκτικό σφουγγάρι». Αντλεί ψηφοφόρους από:
Η προοπτική καθόδου της Καρυστιανού στις εκλογές έχει σημάνει συναγερμό σε όλα τα κομματικά επιτελεία, καθώς απειλεί να ανατρέψει τους σχεδιασμούς τους.
Το Μέγαρο Μαξίμου αντιμετωπίζει το φαινόμενο με εξαιρετική προσοχή. Γνωρίζουν ότι η ευθεία επίθεση σε μια χαροκαμένη μητέρα μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ. Ως εκ τούτου, η στρατηγική είναι διττή:
Στον ΣΥΡΙΖΑ, η αρχική συμπάθεια έχει δώσει τη θέση της στον φόβο. Η ανάρτηση της Έλενας Ακρίτα, η οποία τόνισε ότι «στην πολιτική τίποτα δεν είναι ουδέτερο» και ότι η Καρυστιανού θα κριθεί από τις συμμαχίες της, δείχνει την ανησυχία ότι η Κουμουνδούρου θα χάσει το μονοπώλιο της κοινωνικής ευαισθησίας. Η Καρυστιανού, άλλωστε, έχει αποκλείσει κατηγορηματικά τη συνεργασία και με τον Αλέξη Τσίπρα, διαψεύδοντας τα σενάρια συμπόρευσης.
Στο ΠΑΣΟΚ, η Άννα Διαμαντοπούλου έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου νωρίς , καλώντας το κόμμα να μην διολισθήσει στον λαϊκισμό τύπου Καρυστιανού ή Κωνσταντοπούλου. Για εκείνη την δήλωση της είχε δεχθεί σφοδρή κριτική όμως εκ των υστέρων τώρα στο ΠΑΣΟΚ αρκετοί πιστεύουν ότι έβλεπε μπροστά.
Η Ελληνική Λύση και η ΝΙΚΗ βλέπουν στην Καρυστιανού έναν επικίνδυνο ανταγωνιστή που «ψαρεύει» στα ίδια θολά νερά της αντι-συστημικής οργής. Η Αφροδίτη Λατινοπούλου επιτέθηκε στην αντιπολίτευση για καπηλεία των νεκρών, προσπαθώντας να διαχωρίσει τη θέση της, ενώ ο Κυριάκος Βελόπουλος βλέπει τα ποσοστά του να απειλούνται άμεσα στη Βόρεια Ελλάδα.
Στις 23 Μαρτίου 2026, τα βλέμματα όλης της χώρας θα στραφούν στη Λάρισα. Η έναρξη της δίκης για την τραγωδία των Τεμπών δεν θα είναι μια τυπική νομική διαδικασία. Θα εξελιχθεί σε μια «δίκη του πολιτικού συστήματος». Με τη Μαρία Καρυστιανού όχι μόνο στο ακροατήριο αλλά και ως πολιτική αρχηγό εν αναμονή, κάθε κατάθεση, κάθε αποκάλυψη για το «μπάζωμα» ή τα «χαμένα βίντεο», θα μεταφράζεται άμεσα σε πολιτικό κόστος για την κυβέρνηση.
Η αίθουσα του δικαστηρίου μπορεί να λειτουργήσει για πολλούς ως η de facto Βουλή, όπου θα δικάζεται η ηθική νομιμοποίηση της εξουσίας. Με δεδομένα όλα αυτά εάν το «Κόμμα Καρυστιανού» φτάσει στις κάλπες του 2026, μπορεί να αποτελέσει τον «Μαύρο Κύκνο» των επόμενων εκλογών.
Διαβάστε επίσης
Τριμερής: «Η συμμαχία μεταξύ Ισραήλ, Ελλάδας και Κύπρου αποτελεί πυλώνα σταθερότητας»
Ακολουθήστε το topontiki.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν.
Το topontiki.gr σέβεται όλες τις απόψεις, αλλά διατηρεί το δικαίωμά του να μην αναρτά υβριστικά σχόλια και διαφημίσεις. Οι χρήστες που παραβιάζουν τους κανόνες συμπεριφοράς θα αποκλείονται. Τα σχόλια απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των αναγνωστών.